Troverdig skolepolitikk

Venstres skolepolitiske manifest beskriver en rekke tiltak for å styrke læreren og bedre undervisningen i skolen. Venstre har fremmet en rekke av disse tiltakene i Stortinget, sist i april i år. De ble nedstemt av regjeringspartiene skriver Sindre W. Mork.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre ønsker å gi støtteundervisning til de elevene som trenger det, direkte i klassen med en gang de trenger det. Skoletrøtt ungdom skal få mulighet til praktisk opplæring, og mer teori etter hvert som de behersker det. Venstre ønsker også å innføre mer praksis og pedagogikk i lærerutdanningen slik at den blir mer rettet mot den praktiske lærergjerningen.

Høres dette kjent ut? Ja, var det ikke det skolestatsråden nylig hadde av ideer på et ideologiseminar i eget parti? Det var det og jeg lurer på hvor ideene kom fra?

Venstres skolepolitiske manifest beskriver en rekke tiltak for å styrke læreren og bedre undervisningen i skolen. Venstre har fremmet en rekke av disse tiltakene i Stortinget, sist i april i år. De ble nedstemt av regjeringspartiene. I stedet for å handle, stemmer regjeringspartiene systematisk ned forslag som kunne forbedret skolen

Venstre vil ha et lærerløft gjennom systematisk videreutdanning, de rødgrønne stemmer det ned. Venstre foreslår nasjonale rekrutteringsplaner for lærere, de rødgrønne stemmer det ned. Venstre vil ha en femårig lærerutdanning, med mer praksis og mer faglig fordypning. Heller ikke her får Venstre de rødgrønnes støtte.

Så går det et par dager og statsråden lanserer sine “egne” ideer som plutselig er lik Venstres. Hans parti er i sitt valgprogram mot karakterer i skolen, men nå er de for. Hans parti var mot nasjonale prøver, men nå er de for. Hans parti var mot opptakskrav i lærerutdanningen, men nå er de for.

Men alt dette er helt greit. Venstre blir bare glade om de nå søker seg mot sentrum i skolepolitikken. Vi understreker mer enn gjerne at de beste løsningene i politikken finnes i sentrum. Statsråden kan gjerne få æren av å innføre dem også. Men da må det mer til enn bare ord.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre