Kraftkommunen Råde

En vindmøllepark er noe man tenker på ytterst på den nøgne ø på Sør- og Vestlandet, ikke i Råde i Østfold. Vi i Råde Venstre har som en av våre grunntanker at også vi i Råde må gjøre vårt. Så også i miljøvernets interesser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Etter å ha vært i kontakt med ulike instanser rundt temaet vindmøller viser det ser at med stor sannsynlighet er både klimatisk og økonomisk forsvarlig å bygge og drive vindmøller i Råde. Faktisk så viser det seg at vindene kan være gunstigere for vindmøllekraft her på Østlandet enn den er på Vestlandet fordi vinden er jevnere og til riktigere tid her. I Råde viser det seg at områdene på raet er en meget gunstig plassering både fordi det er kystnært, men også fordi områdene foran raet gjør at luftmassene presses sammen og øker vindhastigheten over raet.

Utregninger viser at ti — 10 — vindmøller holder til å levere all kraften man trenger til samtlige husstander i Råde kommune. Det vil altså si at ved å bygge ti vindmøller går hele Råde på ren grønn energi! Man vil i tillegg få et minimalt nettap pga den korte avstanden mellom produksjonen og sluttbrukeren, noe som er meget gunstig.

I disse økonomisk trange tider er det sikkert mange som vegrer seg i å investere tungt i enkeltprosjekter, men siden man etter EUs innføring av de nye “grønne sertifikater” får store subsidier på grønn strøm vil det ikke bare ha miljømessige gevinster, men kommunen kan få store inntekter av dette.

I disse eiendomsskattider er det på tide å tenke nye inntektsmuligheter for kommunen, og med en kapasitet på de ti vindmøller på god og vel Rådes behov på i underkant av 90 GWH vil det blir mange friske kroner i kommunekassen dersom kommunen investerer i noe så forutsigbart som fremtidens energikilder.

Det skal være unødvendig å minne på at man nærmer seg uttømming av reservene av fossilt brensel. Ikke bare må vi i Norge finne alternative kilder til energi for eget bruk, men også finne alternative kilder til inntekter fra utenlandssalget når oljen og gassen tar slutt. Det er gode muligheter for at vi kan produsere mer energi enn vi trenger selv ved bruk av vann- og vindkraft, både i Råde spesielt og Norge generelt, noe som vil bli en meget attraktiv inntektskilde fremover når behovet for energi i verden bare øker og øker.

En slik vindmølle koster ca. 36millioner kroner, så det er et betydelig investering. Men med muligheter til støtte på inntil 60% fra Enova, en kommune som går på kun grønn strøm, utsikter til gode inntekter både kommune og grunneiere, og nye arbeidsplasser kan ikke Råde Venstre og Råde kommune si nei til en slik gylden mulighet.

Christian Holstad Lilleng
Råde Venstre