Til innhold

Olav Steimler

Olav Steimler (født 3. april 1951) bor på øya Reksta og er Kinn Venstres 10. kandidat til kommunevalget 2023.
I dag driver han en kombinasjon av pensjonisttilværelse og sauebonde. Men er fremdeles rådgiver for bedrifter innen kommunikasjon og marked.

Familien overtok småbruket på Ytre Reksta i 2004 – med utsikt til Alden, Kinn og Rekstafjorden.

Han er utdannet ved Norsk Journalisthøyskole med tilleggsutdannelse fra USA i økonomisk journalistikk. Han har tidligere jobbet som journalist i Dagen, Aftenposten, VG og Bergens Tidende – og var redaksjonssjef i TV 2 fra tidlig i starten av kanalen.

Steimler har vært informasjonsdirektør i det amerikanske konsernet Dow Chemical og ansvarlig for krisekommunikasjon i Norden og deler av Europa. Han har arbeidet som kommunikasjonsrådgiver for flere selskaper lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I flere år drev han eget kommunikasjo9nsbyrå med kunder over hele verden.

Etter å ha flyttet på Reksta har Steimler konsentrert virksomheten omkring lokale selskaper – med stort utviklingspotensial. For eksempel Ervik Havfiske Gruppen, Niprox og PSWincom. Olav Steimler var i fem år daglig leder og ansvarlig for å bygge opp globalt fiskesalg for Arctic Linefish AS i Ervik Havfiske Gruppen. Dette selskapet er internasjonalt salgsselskap for verdens største og ledende linebåtrederi med utgangspunkt fra Stadlandet og Måløy.

Steimler var frem til 2022 direktør i konsernet Ervik Havfiske Holding – med spesialansvar for kommunikasjon, FoU og prosjekter.

Han har vært styreleder og styremedlem i flere lokale bedrifter og organisasjoner, blant andre LocalHost, Stad Vekst, Vestnes Land, Stad Hotell og Rovdefjordsambandet.

Olav Steimler er leder for Reksta Rognaldsvåg Grendautvalg og er nestleder i styret for «Rekstakjelleren». Han har hatt flere roller i Bygdelaget Havglimt og i lokale tiltak for å fremme vekst og trivsel i øyane i Kinn kommune.