Varig vern av Preikestolen

Venstres Jarle Braut tar spørsmålet om å sikre varig vern av Preikestolen opp i fylketinget. -Jeg tror vi skylder kommende generasjoner å gi Preikestolområdet varig vern. Jeg tror en slik status også vil bety mye for Rogalands reiseliv og markedsføringen av fylket vårt, seier Braut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Privat

Han skriver mellom annet i sin interpellasjon til tinget: " Rogaland er ett av få fylket i Norge uten en eneste nasjonalpark. Dette til tross for at vi kanskje har Norges mest internasjonalt kjente naturattraksjon Preikestolen, som er uten sidestykke i norsk natur." " Jeg tror vi skylder kommende generasjoner å gi Preikestolområdet varig vern. Jeg tror en slik status også vil bety mye for Rogalands reiseliv og markedsføringen av fylket vårt."

Området mot Lysefjorden er gitt høyeste verdi (4 stjerner) i rapporten «Vakre landskap i Rogaland», som er utarbeidet av Rogaland fylkeskommune. Her finner vi blant annet Preikestolen som er kjent langt utover landegrensene, og som blir mye brukt i markedsføringen av Lysefjorden som turistmål.

Preikestolen Lysefjorden

Foto: –

-Preikestolen er det viktigste vi har, sa Kjell Ursin-Smith, avtroppende general for oljemessa ONS og påtroppende ambassadør i Region Stavanger sitt ambassadørprogram til Aftenbladet nylig.

Etter at Rogaland Venstre som første parti programfestet etablering av Preikestolen nasjonalpark, tok Trine Skei Grande saken opp i Stortinget. Svaret fra miljøvernminister Erik Solheim var blant annet: "Det skal veldig, veldig mye til at en nasjonalpark som har en bred lokal oppslutning, skulle bli nektet av meg som miljøvernminister. Det tror jeg allerede at jeg trygt kan si ikke vil inntreffe."
"Jeg mener det haster for Rogaland fylkesting å gi signal om at vi ønsker denne nasjonalparken." skriver Jarle Braut i interpellasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**