— Legg ned pelsdyrnæringen

Onsdag kveld ble det nok en gang avslørt en dyrevernskandale i pelsdyrnæringen. NRK Dagsrevyen viste i en lengre reportasje hvordan var på flere pelsdyrfarmer i Norge. Venstre vil legge ned pelsdyrnæringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Pelsdyr i bur

Foto: NRK

Revevalper i bur, pelsdyr

Foto: Nettverk for dyrs frihet

Pelsdyr, mink, slåss

Foto: Nettverk for dyrs frihet

Kjartan Alexander Lunde, leder Rogaland

Foto: NRK Rogaland

— Oppdagelsen som er gjort nå viser igjen hvorfor vi må avvikle pelsdyrnæringen, sier Kjartan Alexander Lunde, leder i Rogaland Venstre til NRK Rogaland.

I går kveld viste NRK Dagsrevyen nye bilder fra norske pelsdyrfarmer at det fortsatt er omfattende skader på dyrene, til tross for ti år med løfter om bedring. Mer enn 500 000 mink og 300 000 rev slaktes ned hvert eneste år i norske pelsdyrfarmer.

— Denne siste oppdagelsen forteller oss at de forferdelige oppdagelsene som har vært de siste årene ennå finnes og de er representative for næringen. Vi må gjøre som våre naboland og legge ned hele industrien, sier Lunde til NRK Rogaland.

— Nå må dyretorturen ta slutt. Tiden er overmoden for å forby pelsdyroppdrett, sier Lunde. Venstre mener Senterpartiet og regjeringen har sviktet dyrene de siste syv årene de har styrt landbrukspolitikken.

Les artikkel hos NRK Rogaland

Allerede i 2002 gav daværende landbruksminister Lars Sponheim pelsdyrnæringen ti år på å forbedre forholdene, men denne saken viser at lite har skjedd ti år etter. — Pelsdyrbransjen har forspilt sine sjanser og brutt avtalen stortinget inngikk med bransjen om at det skulle oppnås vesentlige avlsmessige forbedringer i løpet av en tiårsperiode, sier Lunde til RA.

Les artikkel om saken i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**