Fortsatt stor tro på bybane

Syv av åtte jærkommuner har i høst stemt med flertall for bybane. I dag stemte et knapt flertall i fylkestinget mot bybane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bybane, bybanen, sandnes, rogaland

Foto: Odd Furenes/d’Turbine

 Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde

Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde
Foto: Kenneth Gjesdal

— Sandnes, Sola og Stavanger er de tre kommunene som vil få rushtidsavgift og parkeringsrestriksjoner. Da er det naturlig at det er disse tre kommunene som høres mest i høringsrunden. Jeg har tro på at departementet vektlegger disse tre kommunene når de ser på konseptvalg, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde til RA.

Venstre lover å fortsette kampen for bybane til neste år, og framover i en framtidig regjering.

— Vi må satse langsiktig. Bybane vil være mer framtidsrettet, moderne og effektiv, sier Lunde.

Les også: Bybane er det beste for regionen!

Les også: Kollektivvennlig programutkast

I antall representanter som har votert om bybane og bussvei i disse åtte kommunene er bybaneflertallet 173 mot 102 representanter. Dette inkluderer bybaneflertall i Stavanger, Sandnes, Sola, Gjesdal, Time, Randaberg og Hå, mens det kun ble bussveiflertall i Klepp.

Det gir en bybaneovervekt på 62,9 prosent mot 37,1 prosent.

Les artikkel i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**