Venstre vil ha fortgang i dobbeltspor på Jærbanen

Venstre har i flere år arbeidet for dobbeltspor fra Stavanger til Egersund. Nå må dobbeltsporet bygges. For at byggingen skal kunne begynne trengs det penger, noe regjeringen enda ikke har bevilget. Venstre vil bevilge penger til utbyggingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres førstekandidat, Iselin Nybø

Foto: Mari Halvorsen

Byggingen av dobbeltstporet mellom Stavanger og Sandnes ble vedtatt igangsatt da Venstre var i regjering sist. Den økte kapasiteten har gitt en kraftig passasjervekst.

De siste tyve årene har vi sett en fenomenal vekst på Jærbanen. Veksten har vært over all forventning og nå må vi satse videre. Venstre ønsker å øke investeringene til jernbanen kraftig i årene framover. Kollektivtilbud på bane er en miljøvennlig, hurtig, trafikksikker og god måte å knytte sammen byer og tettsteder.

Rogaland Venstre gledet seg veldig da regjeringen lovet dobbelspor til Egersund inn i NTP. Skuffelsen var derfor stor over at regjeringen foreløpig ikke har satt av en eneste krone til forlengelse av dobbeltsporet fram til 2023. I Venstre sitt alternativ ble det lagt inn 200 millioner allerede i første periode av planen.

— Vi må få påbegynt byggingen av dobbelsporet så snart som mulig og da trengs det også penger. Dobbelspor er en fremtidsrettet, moderne og effektiv løsning. Nå håper jeg vi kan få påbegynt byggingen så snart som mulig, sier Nybø.

Les også: Venstre vil ha mer tog, buss og bane

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**