Kommentar: Gavepakke til hele regionen

Gaver kan være så mangt. I forrige uke ble Stokka sykehjem i Stavanger utnevnt til undervisningssykehjem. Stokka sykehjem sitt ansvarsområde blir sykehjem og hjemmebaserte tjenester i hele regionen. Statusen skal bidra til en ytterligere kompetanseheving innen fagfeltet eldreomsorgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Av Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder Stavanger Venstre

Kompetanse og kompetanseutvikling er de sentrale stikkordene. Vi snakker ofte om hvor viktig det er at eldreomsorgen fylles opp med tilstrekkelige ansatte. «Vi trenger nye, varme hender i omsorgsproduksjon» er blitt et politisk slagord de siste årene. Noen legger til at det er behov for brennende hjerter også. Få snakker om nødvendigheten av kompetanse. Viktigheten av kompetanse er undervurdert innen eldreomsorgen. Derfor er det så flott at vi har fått en økt kompetanseheving. Stavanger kommune har hatt oppmerksomhet på dette feltet lenge og tatt steg for steg. Vi tar nå et sjumilssteg i forhold til undervisning og kompetanse, når Stokka sykehjem nå er blitt undervisningssykehjem.

For det første har statusen mye å si for selve undervisningssykehjemmet. Det står respekt av at Stokka sykehjem har fått denne statusen innen Helse Stavangers geografiske nedslagsfelt. Når sant skal sies er Stokka sykehjem et satelittundervisningssykehjem under Løvåsen sykehjem i Bergen. Løvåsen er, enn så lenge, hovedundervisningssykehjemmet innen Helse Vests område. Statusen har ikke kommet rekende på en fjøl. Det ble gjort viktige initiativ fra levekårsadministrasjonen i Stavanger kommune og Stokka sykehjem med styrer May Liss Sivertsen. Sivertsen og hennes stab har vært gjennom en prosess for å motta statusen, og det er en rekke kriterier som skal være på plass, kriterier som er utarbeidet av Sosial- og helsedirektoratet. Hver helseregion har nå et undervisningssykehjem og satellitter, og Stavanger var først på plass. Det blir i løpet av de neste årene en rekke undervisningssykehjem landet over. Det vil si at Stokka blir satt på kartet og inngår i et nettverk med de andre undervisningssykehjemmene i Norge og spesielt i helseregion vest.

For det andre betyr det også mye for Stavanger kommune å få et undervisningssykehjem i sin midte. Det er ikke bare ansatte ved Stokka som skal se konsekvensen av statusen. Statusen skal komme alle som jobber i sykehjem og hjemmebaserte tjenester til gode på sikt. Dermed representerer statusen et kompetanseløft for hele regionen. For det tredje, og viktigste betyr statusen mye for pårørende og brukerne av både sykehjem og hjemmebaserte tjenester. Eldreomsorgen er løftet opp som et område hvor fagfolk og forskere ønsker å bidra til at pleien og omsorgen som gis skal ha høy faglig kvalitet. En kvalitet som hele tiden skal evalueres og forbedres. Det er stor forskjell på god og dårlig pleie. Det er stor forskjell på god og dårlig kvalitet i omsorgsarbeidet. Hensikten med undervisningssykehjemmene er å heve og sikre kvaliteten på pleie- og omsorgsarbeidet innen eldreomsorgen.

Konkret betyr det at det skal satses på undervisning, fagutvikling og forskning i praksisfeltet. Dette innebærer bl.a. at det skal foreligge en kompetanse- og karriereplan for ansatte, bruker-, pårørende- og medarbeiderundersøkelser, kvalitetssystem mv. Det skal dokumenteres at det gjennomføres forskning, fagutvikling, kompetanseheving og undervisning.

Heldigvis er det ikke slik at kompetansearbeidet har ligget i dvale inntil realiseringen av undervisningssykehjemmet. Stavanger har det siste året hatt en prosjektlederstilling innen dette arbeidet. I løpet av 2007 ble det tildelt midler til 14 prosjekter i sykehjem og hjemmebaserte tjenester. Det er startet ulike fagutviklingsprosjekt ved virksomhetene i kommunen, som for eksempel «brukermedvirkning og økt livskvalitet», «metodisk bruk av musikk», «ernæring og diabetes» for å nevne noen få. Kommunen har samarbeidet med Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger vedrørende forskningsprosjekt, bl.a. «Parkinson prosjekt» (nevrologisk avdeling, SUS), «Eldre med minoritetsbakgrunn» (UiS) og «Sammenheng mellom arbeidsmiljø og pasient behandling» (doktorgradsarbeid).

Nå skal Stokka Sykehjem over i en etableringsfase. Nå er det tid for organisering, det skal legges til rette for undervisning i sykehjem og hjemmebaserte tjenester i hele det aktuelle nedslagsfeltet. Hovedmålsettingene skal settes ut i livet! Politikere i alle de aktuelle kommunene vil få nye utfordringer, det handler ikke kun om bevilgning av midler til viktige stillinger i eldreomsorgen, det handler også om å sette av penger til kompetanseutvikling.

I tillegg til at det er fokus på ressurstildelingen inne eldreomsorgen, kan ikke nødvendigheten av forsknings- og utviklingsarbeid i pleie- og omsorgstjenestene understrekes nok. Det hever den faglige prestisjen, bedrer rekrutteringen, får etablert et akademisk miljø på sykehjemmet og det utvikler gode praksismiljøer for studenter. Framtidens eldreomsorg skal ha tilstrekkelige plasser, tilstrekkelig ansatte. Men uten tilstrekkelig kompetanse og kompetanseutviklingsmuligheter vil verken nok dyktige fagfolk i årene som kommer søke seg til denne omsorgen eller tjenestene ha god nok kvalitet.

Stokka Sykehjem skal nå i samarbeid med en rekke aktører drive forskning og fagutvikling på et nivå som kan være av nasjonal interesse. En kvalitetsutvikling som kommer den enkelte bruker til gode. Mye tyder på at kvaliteten i sykehjemmene og den hjemmebaserte tjenesten skal bli ytterligere forbedret. Det må på en dag som denne kalles en gave til regionen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**