Heia Braathens…

Ansatte ved Braathens-verkstedet på Sola kjemper sitt livs kamp. Nesten tre hundre arbeidsplasser står på spill. Men hva gjør regjeringen? Ingenting! Det er ikke til å begripe, når en lar tankene gå ni måneder tilbake i tid. Til kampen om 370 Union-arbeidsplasser i Skien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

NTB-meldingen fra i fjor høst i Union-saken lød:
«Anført av partileder Jens Stoltenberg gikk både industripolitisk talsmann, Olav Akselsen, og Arbeiderpartiets tre toppkandidater fra Telemark ved høstens valg, for å møte konsernledelsen i Union og den lokale fabrikksjefen.»
Hvor ble det av frammøtet i Stavanger, og hvor blir det av møtet mellom statsminister og SAS sin konsernledelse? Den gang var det valgkamp for Stoltenberg, og det var ikke grenser hva han og de andre rødgrønne skulle få eieren av Union, Norske Skog, med seg på! I dag er han statsminister og sitter med virkemidlene, og er ikke engang interessert i å møte verken de ansatte ved Braathens-verkstedet på Sola eller konsernledelsen i Stockholm!
«Det er også historisk at Arbeiderpartiet igjen har festet et så sterkt grep om Telemark», sto det å lese i Varden etter valget.
Politiske kommentatorer er ikke i tvil om årsaken: Arbeiderpartiet engasjement i Union-saken ble utslagsgivende. Den næringspolitiske verktøykassen skal fylles opp, ble det hevdet. I øyeblikket ser det ikke ut til at regjeringen makter å påvirke det statseide ( i nordisk perspektiv) SAS! Det er bare flaut at statsministeren ikke var i Byparken lørdag, og det er patetisk at regjeringen så langt ikke har politiske virkemidler til å hindre nedleggelse.
Jeg er rimelig sikker på at dersom Bondevik II-regjeringen hadde styrt landet i dag, ville temperaturen på lørdagens markeringsmøte i Byparken fortont seg rimelig annerledes. Da ville garantert Jens Stoltenberg vært der. Da ville LO-leder Gerd-Liv Valla vært der. Da ville LO-Rogaland vært representert med Svein Fjellheim. Da ville SVs Hallgeir Langeland vært høyt og lavt. De ville holdt kraftfulle appeller!
De ville sagt at regjeringen er uten verktøy i den næringspolitiske verktøykassen sin. De ville ha sagt at dersom de satt i regjering ville de aldri tillatt at det som nå skjer hadde fått skje! Regjeringsrepresentantene skulle fått det hett!
Men på lørdag maktet særlig Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Tore Nordtun å få god applaus, men også SVs representant Sonja Tinnesand kom greit fra det. Hun skulle hilse fra Halgeir Langeland. Tore Nordtun snakket om grådighet og etikk og moral! Tinnesand snakket om kapitalmakt og samfunnsansvar.
Flotte innlegg — de sa nesten det samme jeg ville hevdet — det er mer et tankekors for de enn for meg! Men ingen av de nevnte spesielt at Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti faktisk var i regjering.
Jeg tar ikke hatten av meg for regjeringen dersom de redder arbeidsplassene på Sola — jeg tar det som en selvfølge.
Venstres Gunnar Kvassheim er selvsagt med når Rogaland-benken skal møte SAS-ledelsen i morgen. Det er et initiativ i hovedsak av Høyres stortingskandidat Bent Høie. Det har vært ordføreren i Sola, Håkon Rege, ordføreren i Stavanger, Leif Johan Sevland og fylkesordfører Roald Bergsaker som har frontet den politiske kampen. Bildet av reaksjoner og aksjoner er snudd på hodet.
Flyverkstedet på Sola har vist seg levedyktige i over 60 år, verkstedet utgjør høykompetansearbeidsplasser, det er et av de ledende flyverksteder i Europa, det har vært gjennom utallige omstillingsrunder, det har fulle ordrebøker og det driver med overskudd. Verkstedet betyr kunnskap og det betyr utdannelse, også på Sola videregående skole, som ellers vil gå tapt i Norge.
Flyverkstedet scorer høyt på alle suksesskriterier. Det er arbeidsplasser vi trenger. Det er meningsløst å legge ned verkstedet og nærmere 300 arbeidsplasser!
SAS må vise samfunnsansvar og anstendighet. Dette må være budskapet som stortingsbenken sier til SAS-ledelsen tirsdag. I det minste må de gi verkstedet et års utsettelse, og midler til at det kan lages en uavhengig utredning om verkstedets framtid. Jeg håper, men jeg er redd for at ledelsen ikke etterkommer kravene. Da verkstedet var «lille Braathens» kunne det være blant det fremste i verden. I SAS sitt system er det noe som kan legges ned.
Det gjenstår bare en ting. Statsminister Stoltenberg tar en telefon til sine kollegaer i Sverige og Danmark, sammen eier de over 50 prosent av SAS, og kort og effektiv blir enige om at SAS skal vise samfunnsansvar og opprettholde arbeidsplassene i Stavanger. Dersom du ikke hadde vært statsminister i dag Jens Stoltenberg, var dette rådet du hadde gitt Kjell Magne Bondevik. Garantert!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**