Kommentar: Hvem skal regjere med hvem?

Egentlig er det ikke verdt en kommentar. Men jeg kan ikke sitte i ro å se på at Fremskrittspartiet forbereder seg på regjeringsmakt.
Utfra politisk sannsynlighetsberegning at det er det større sjanse for at Venstre danner regjering alene, enn at Fremskrittspartiet gjør det. Men Fremskrittspartiet kan slå seg sammen med Høyre. Stakkars Høyre… skriver Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det har vært en forunderlig politisk sommer hvor det meste i riksmedia har handlet om hvordan Fremskrittspartiet vil styre landet de første hundre dagene i regjering. Blant annet ville partiet ha klarhet i hvilke fullmakter de ulike departementene har, så de sendte en forespørsel til departementene om dette. Dette er i seg selv pinlig. Fullmaktsmyndigheten er vedtatt på Stortinget der Frp nå har sittet i noen tiår. Dessuten er fullmaktene kun et tastetrykk unna. De er lagt ut i all offentlighet! Men Fremskrittspartiet synes nok det var mer opportunt å gå via mediene.

Lokalt har også partiet slått på stortrommen. «Vanstyre» kaller Trond Birkedal det som skjer i Stavanger kommune. Dette er sterk ordbruk. Slik sett er han en modig mann. Men det er nok ikke tapperheten som ligger til grunn for Fremskrittspartiet og Birkedals ordvalg. Ordbruken til Birkedal & Co må nok sies å være i tråd med partiets generelle sommermarkeringer.

Vanstyre?! Jeg sliter alvorlig for å finne både begrunnelse og dokumentasjon i påstanden. Stavanger er en av de mest veldrevene kommuner både administrativ og politisk etter min mening. Både brukerundersøkelser, regnskap og årsmelding, levekårsundersøkelser, medarbeiderundersøkelser, besøk fra inn- og utland indikerer at Stavanger er en god by å bo i. Men bevares, her er nok å ta fatt i av utfordringer. Men begrepet «vanstyre» er mildt sagt et totalt bomskudd. «Gjennomslag i eldreomsorgen» hevder de også å ha hatt så langt i valgperioden. Ha meg unnskyldt mitt noe uparlamentariske språkbruk — det er tøv! I det store strategidokumentet «Omsorg 2025» fikk Frp gjennomslag for 2 av 34 endringsforslag. Det ene handlet om en vurdering, det andre om lederskole for virksomhetsledere. Gjennomslag? For et parti som gjennom tiår har skåret billige poeng på eldreomsorgsengasjementet sitt. Sorry! For et parti som bruker halve valgkampene sine på eldreomsorg, er det bare et pinlig skue når de nå hevder at de har gjennomslagskraft. Men de om det.

Da er det er verre for Høyres Erna Solberg. Høyres sentrale ledelse har nok for lengst registrert Fremskrittspartiets rikspolitiske meninger og markeringer. Jeg håper hun ser til Stavanger også. Byen har hatt ordføreren siden 1995 og Høyre har her hatt et forbilledlig samarbeid med de øvrige borgerlige partiene Venstre og Kristelig Folkeparti. Jeg tar med Senterpartiet også, selv om jeg er i tvil om partiets nasjonale ideologiske ståsted. Jeg håper at Erna Solberg registrer at Fremskrittspartiet går til frontalangrep på de borgerlige partiene i byen med nettopp Høyre i spissen. Det er når Høyre samarbeider med Venstre at det blir fornuftige resultater og balanserte løsninger, enten vi snakker om erfaringer fra Stavanger eller fra Bondevik II-regjeringen.

I Dagsavisen i forrige uke sier nestlederen i Fremskrittspartiet, Per Sandberg, at når «Høyre og Fremskrittspartiet danner regjering høsten 2009» skal politiet fjerne alle tiggere fra hovedstaden. Jeg skal ikke ta for meg tiggerproblematikken i et liberalt perspektiv, men bare konstaterer at i et liberalt perspektiv må Høyre tenke seg om på nytt. Jeg skjønner lite hvis ikke Høyre sentralt hevder at det ikke er aktuelt å regjere med Fremskrittspartiet. Høyre er på politisk kollisjonskurs med Fremskrittspartiet i fundamentalt viktige saker som har vært behandlet i Stortinget denne perioden. La meg kort nevne klimaforliket, pensjonsforliket, ekteskapslovgivningen, synet på handlingsregelen. Videre vil jeg hevde at i miljøspørsmål, innvandringsspørsmål, kulturspørsmål og selv i forståelsen av lokaldemokratiet er Høyre betydelig nærmere Venstre enn Fremskrittspartiet.

Venstre har tatt et klart og tydelig standpunkt: Det er ikke aktuelt å regjere sammen med Fremskrittspartiet. Det er ingen som kan forvente at bare fordi Fremskrittspartiet tidvis planter seg selv i en borgerlig ideologisk leir så må alle borgerlige partier regjere sammen. Det kan være demokratisk naturlig at en samarbeider om både store og små saker, men det er ingen krav til regjeringsdannelse. Da handler det om ideologi, verdier, politikk og prioriteringer. Venstre er mange mil unna Fremskrittspartiet i så måte. Og vår respekt for velgerne til begge partiene gjør at vi ikke kan regjere sammen.

Regjeringen Stoltenberg er en flertallsregjering. Det er ingenting som tyder på at landet har fått en mer solid styring som konsekvens av dette. Sjelden har Stortinget hatt så lite å si i moderne tid. Sakene, enten det er statsbudsjett eller forsvarspolitikk, kommer ferdigtygde fra regjeringen. Stortingsflertallet tør ikke endre en tøddel og mindretallet overses. Ingen kan hevde at det ligger mye dynamisk politikk i kjølvannet av slike prosesser. Dessuten har regjeringen Stoltenberg vist at de først og fremst er flink til å bruke penger. I en overfylt statskasse som bugner av oljemilliarder, er det ikke vanskelig å legge penger på bordet til barnehageutbygging, sykehus og kommuner. Det ville enhver administrasjon klart. Men i de viktige sakene som er tuftet på mer kompliserte strukturelle samfunnsmessige forhold kommer de til kort. Dette gjelder eksempelvis fattigdomsbekjempelse, sykehuskrisen og jernbaneutbyggingen. De hevder at aldri har det vært brukt mer penger på kommuner, sykehus eller veier/jernbane. Det skulle bare mangle. Aldri, aldri har Norge vært så rikt som nå. Viktige grep de skryter av å ha tatt er egentlig den forrige regjeringen som sto bak. I Rogaland snakker de om dobbeltsporet, men det var det Bondevik II-regjeringen som fikk det inn i statsbudsjettet for 2005. Men det er regjeringen Stoltenberg som alene legger ned forsvarets operative hovedkommando på Jåttå. I Helse- og omsorgsdepartementet har Ap styrt de siste tre årene. Det er glemt. Nå er det tilsynelatende en ny politikk, ny giv og nye initiativ som gjelder. Men det er jo samme parti som regjerer. Men vi forledes til å tro noe helt annet. I mangel på politikk forsøker regjeringen seg på kreativ markedsføring.

Dagens flertallsregjering er det ingen grunn å gi fornyet tillit til. En eventuell regjering av Frp og H er ikke et alternativ. Alternativet består av en regjering utgått av H, KrF og Venstre. Nå er det opp til Høyre. Heia Erna!

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis, les mer her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**