Kommentar: Desentralisér oppgaver til kommunene

Det vesentlige for Venstre er å gi innbyggerne trygghet og velferd gjennom å løse oppgaver på best mulig måte. Det tror vi er politikkens hovedoppgave. Venstres landsmøte har vedtatt som del av en velferdsreform å desentralisere oppgaver og makt fra staten til kommunene, skriver Venstres Helge Solum Larsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: JAS

Senterpartiets Bjarne Kvadsheim velger i en kronikk i Rogalands Avis å slå et slag for systemkonservatismen. I stedet for å stille seg spørsmålet om hvordan oppgaver i offentlig sektor skal løses til det beste for den enkelte borger, slåss han for tingenes tilstand. Kvadsheim er så opptatt av å beholde dagens organisering av forvaltningsnivåene at han langer ut mot både politiske meningsmotstandere og mediefolk som ikke er enige med ham. Hva Senterpartiet mener om hvordan offentlig sektor skal settes i stand til å løse oppgaver på en god måte, sier ikke Kvadsheim noe om.

I dag styrer staten rundt 60 prosent av offentlig sektor mens kommunene har hånd om de resterende 40 prosentene. Grunnlaget for Venstres velferdsreform er å øke kommunenes ansvar betraktelig, fra dagens nivå til opp mot 60 prosent. Det skal fattes forpliktende beslutninger i Stortinget om dette og om økte økonomiske ressurser til kommunene. Det er på dette grunnlaget at det må finne sted vurdering av størrelser på kommunene og mulige sammenslåinger. Det vesentlige for Venstre som tilhengere av et sterkt lokaldemokrati er at kommunene skal være i stand til å løse oppgavene på en god måte.

I vår region har det lenge vært mange argumenter som taler for å vurdere om dagens kommunestruktur er riktig. I forhold til areal, transport og vern av landbruksjord må vi sikre sterke langsiktige løsninger. Dette er også helt nødvendig for å ta klimautfordringen på alvor. For å løse praktiske oppgaver har vi opprettet en rekke interkommunale selskap og AS, disse kan også med stor fordel igjen bli lagt inn under direkte demokratiske organer. Dette vil føre til en ny åpenhet og bedrede påvirkningsmuligheter. Man kan forundre seg over at verken demokratisk underskudd, behov for transporteffektivitet, hensynet til miljøet og vern av landbruksjord er argumenter som Senterpartiet ser ut til å bry seg om.

I årene som kommer blir den nye store utfordringen hvordan vi gir de beste mulige velferdstilbudene. Venstre tror på at det må bygges sterke lokale fagmiljø spesielt innen helse og sosial, lokale sykehus og et mer helhetlig barnevern. Vi trenger fagmiljø og ressurser til å videreutvikle disse tjenestetilbudene. Disse oppgavene løses best med godt lokaldemokrati i sterke kommuner. Det er en slik velferdsreform Venstre ønsker å gjennomføre. Håpet er at Kvadsheim blir stående alene i sin kamp mot å desentralisere oppgaver og satse på de trygge lokale velferdstilbudene.

I Soria Moria-erklæringen la den Ap-dominerte regjeringen opp til at det skulle gjennomføres en regionreform. Dette var store tanker om hvordan Norge best kunne utvikles videre. Det ble erklært at «Velfungerende, trygge og identitetsskapende lokalsamfunn er en avgjørende forutsetning for et godt velferdssamfunn. Regjeringen vil styrke innsatsen overfor lokalsamfunn og regioner. Arbeidsplasser, infrastruktur og et godt og likeverdig velferdstilbud er en grunnleggende forutsetning for bosetting. En aktiv og målrettet distrikts- og regionalpolitikk skal bidra til å sikre arbeidsplasser og velferd der folk bor.» Forvaltningsreformen ble sendt ut til høring. Dag Terje Andersen (Ap), Inge Ryan (SV) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sendte i den forbindelse ut et innlegg til landets avisredaksjoner.

Det sto også på trykk her i avisen: «Rådslaget vårt inviterer alle engasjerte mennesker til å delta i en bred demokratisk debatt rundt den viktigste demokratireformen i Norge på lenge!». Videre het det: «Som grunnlag for denne debatten har de tre regjeringspartiene i fellesskap utformet et historisk rådslag som i disse dager går ut til alle fylkes- og lokallag i Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. Utover våren vil partimedlemmer i de tre partiene over hele landet diskutere oppgavefordeling mellom de ulike forvaltningsnivåene. Vi håper i tillegg at alle politisk interesserte mennesker engasjerer seg og at andre politiske partier, lag, foreninger og organisasjoner aktivt vil delta i debatten og komme med innspill. Debatten og innspillene, både i og utenfor regjeringspartiene, vil danne grunnlaget for stortingsmeldingen vi skal legge fram…».

Dette historiske rådslaget førte til masse aktivitet over hele landet, men regjeringen leverte ikke, til tross for at den har rent flertall. Målsettingen i Soria Moria var at «Regjeringen vil gjennomføre en utredning av hvilke oppgaver som skal desentraliseres». Svaret ble ingenting. Og utfordringene i offentlig sektor er større enn noen gang. Forvaltningsreformen ble den største saken i Norge i moderne tid som ikke har ført til noen ting av betydning. Og dette har skjedd med Senterpartiets vilje, sentralt plassert i Kommunal- og regionaldepartementet.

Vi har et barnevern som sliter med å utføre sine særdeles viktige oppgaver. Sykehussektoren bruker ressurser feil og for lite treffsikkert. Kommuner som tilrettelegger for eget næringsliv, er straffet gjennom fjerning av selskapsskatten. Lokalpolitiske prioriteringer som ikke passer regjeringen har resultert i detaljerte lover som begrenser det lokale handlingsrommet ytterligere. En rapport overlevert departementet i februar viser at sentraliseringen øker og at den kan skyldes både mangel på næringsutvikling, spennende yrkesvalg, tilgang til kompetansemiljøer og manglende trygghet gjennom servicetilbud.

Det er nesten litt tragikomisk: Etter tre år med regjeringen som Kvadsheims parti er en del av, har makt blitt sentralisert i Norge. Kommunene opplever detaljstyring og sentral lovgivning som gjør kommunene til statsfilialer.

Vi som er glad i offentlig sektor, et godt velferdssamfunn og det gode lokaldemokratiet vil ha løsninger. Vi kan ikke la dette få fortsette.

Denne kommentaren har også stått i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**