Kommentar: Bybane på skinner

I løpet av august framlegges konseptvalgutredningen (KVU) for bybane på Nord-Jæren. Venstre har hele tiden gjort det klart at en skinnegående kollektivløsning er det viktigste tranporttiltaket i storbyområdet vårt. Det er både trafikale og overordnede miljømessige grunner til at bybane er viktig, skriver Helge Solum Larsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

I konseptvalgutredningen er det ventet vurderinger av tre modeller: En selvstendig bybaneløsning på skinner uavhengig av jernbanen, en kombibaneløsning som bruker deler av jernbanenettet mellom Stavanger og Sandnes og en løsning med buss. Erfaringer fra andre byområder som har satset målrettet på en moderne kollektivtransport tyder klart på at det er en skinnegående løsning som må velges. Det handler om kvalitet på tilbudet og punktlighet for de reisende.

Det er ikke mulig å tenke seg større privatbiltrafikk på Nord-Jæren uten at det vil skape store problemer med trafikkavviklingen. Både Ryfast og E39 Eiganestunnelen er enorme prosjekter og vil, dersom de blir bygget slik de er planlagt, endre trafikkmønsteret i storbyområdet. Venstre i Stavanger har vært soleklare fra dag én. Venstre mener at de nye veiene må ta maksimalt hensyn til mennesker og miljø. Dette handler både om framkommelighet for kollektivtransporten og om å ta hensyn til bolig- og grøntområder. Begge prosjektene legger til rette for en kraftig økning av privatbiltrafikken. Det framstilles som om disse veiene vil avlaste veinettet og gjøre framkommeligheten bedre. Tvert om vil trafikkmengden på det øvrige veinettet øke og dette vil igjen gi nye utfordringer som så igjen vil kreve nye løsninger.

Nasjonal transportplan (NTP) var til behandling i Stortinget før sommeren. Den Ap-dominerte regjeringen la fram et forslag som ikke ga statlig støtte til bybaneprosjektet. Regjeringen overlot dette ansvaret til fylkeskommunen. Jeg hadde håpet at behandlingen i Stortinget skulle føre til at de representantene som sa de var for bybaneprosjektet faktisk stemte for forslag som ville prioritere dette. Forslag om midler til prosjektet og dermed et klart signal om at staten var med å tok medansvar, ble fremmet av opposisjonspartier, med Venstre i spissen. Regjeringspartiene, Ap, SV og Senterpartiet stemte forslagene ned. Rogalands representant i transportkomiteen, Hallgeir Langeland, har stort sett brukt tiden på å kritisere de lokale folkevalgte for å ikke gi klare signaler om å ville ha bybane. Da Stavanger kommune behandlet sin høringsuttalelse til NTP ble det gjort et historisk vedtak om å prioritere bybanen som det viktigste prosjektet. Da regjeringens opplegg var klart henvendte Stavanger kommune seg direkte til transportkomiteen med soleklar melding om at det var statlig medvirkning til bybane som det viktigste for regionen nå.

Bybane

Foto: ?

Når Stavanger kommune driver byplanlegging er bybane hele tiden på agendaen. Vi har vedtatt reguleringsplaner som muliggjør bybane blant langs RV44 og over motorveien på Forus. Kollektivtraseen langs RV44 er også finansiert gjennom justeringer i Jærenpakke 1. Dette stemte kun SV og Frp imot. Det har blitt brukt svært mange ord om kollektivsatsing denne stortingsperioden. Regjeringen har fulgt opp med midler til utbygging av dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes, som Bondevik II-regjeringen ga oppstartsmidlene til i 2005, da Venstre styrte samferdselsdepartementet. Det kan nå imidlertid virke som at de nåværende regjeringspartiene mener Rogaland har fått nok til kollektivsatsing på grunn av byggingen av dobbeltsporet og godsterminalen på Ganddal. Regionen har ikke fått statlig støtte til bybane og heller ikke til ny trasé for jernbanen gjennom Drangsdalen der toget snegler seg av gårde i 20 km i timen.

Det overordnede miljøperspektivet er den viktigste begrunnelsen for at det er nødvendig å satse på kollektive transportløsninger. Transportsektoren i vår region står for nesten 70 prosent av klimagassutslippene. Klimaendringer må møtes med praktisk politikk og tiltak som kan få utslippene av klimagasser ned. Venstre har pekt på løsninger innen fornybar energi og massive midler til forskning. Vi har sagt definitivt nei til petroleumsaktivitet utenfor Lofoten og Vesterålen. Vi har pekt på behovet for å legge om skatte- og avgiftspolitikken slik at det lønner seg å gjøre miljøriktige valg. Og vi satt av rikelig med midler i vårt forslag til NTP slik at det kan bygges høyhastighetsjernbane mellom de store norske byene og bygges ut et velfungerende kollektivtilbud i storbyområdene.

I desember samles verdens nasjoner i København i et forsøk på å komme fram til en ny internasjonal avtale som skal avløse Kyoto-avtalen. Det er av stor betydning at denne avtalen blir omfattende og ambisiøs, slik at vi får rask reduksjon av utslippene. Rådene fra det store flertallet av forskerne er entydig. Skal vi unngå de mest alvorlige konsekvensene av klimaendringene må reduksjonene i de globale utslippene starte allerede fra 2015. Vi har ingen tid å miste. Stavanger-områdets bidrag i dette store bildet skal være en miljøvennlig transportsektor. Det er dette som er Venstres mål. Venstre skal få bybanen på skinner.

Kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**