Kommentar: Liberal, raus og grønn

I dag er det stortingsvalg og jeg skal stemme Venstre. Valget ser ut til å ble meget spennende. Det er spennende om vi skal få fire nye år med rødgrønt styre eller om vi fra i morgen har et storting med et flertall av ikke-sosialistiske partier. Valget i Rogaland kan være avgjørende for å få en ny regjering på plass, skriver Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: Tore Nilsen

Venstres Gunnar Kvassheim er en av kandidatene som kjemper om direktemandat fra fylket. Etter fire år som leder av miljø- og energikomiteen på Stortinget er han nok mest kjent som miljøpolitiker. Og både landet og Rogaland trenger en miljøpolitiker som Gunnar. Veien fram til nullutslippssamfunnet er kanskje den viktigste utfordringen i vår tid. Og da trenger vi politikere med et sterkt miljøengasjement. Vi ser at utslippene våre øker og det blir ikke gjort nok i forhold til satsingen på miljøvennlig energi. Med Gunnar Kvassheim på tinget, eller aller helst i regjering, kan vi være sikre på at disse utfordringene kommer til å stå øverst på agendaen hver eneste dag.

Gunnar har en høy stjerne i universitetsmiljøet. Han er kjent som en av dem som kontinuerlig følger med på hva som er universitetets behov og som sloss for dette i den sentrale politikken. Men han har hele Venstre i resten av landet med seg i dette. Det er ingen som prioriterer undervisning og forskning høyere.

Jeg er overbevist om at Gunnar er en av de mest tilgjengelige politikerne i landet. Han deler ut både telefonnummer og e-postadresse når han får anledning til det og han har faste møtedager i fylket slik at velgerne hans og andre kan komme for å diskutere problemstillinger de er opptatt av. Han passer alltid på at de som tar kontakt får skikkelige svar raskt. Og han stiller gjerne spørsmål i Stortinget på vegne av sine velgere dersom det er noe som trenger avklaring fra regjeringshold.

Etter tolv år i rikspolitikken, åtte av årene som stortingsrepresentant og fire år som statssekretær på Statsministerens kontor, er han en av våre aller mest erfarne politikere. Dette er en av Rogalands og Venstres største fordeler når vi nå går inn i en stortingsperiode preget av økonomisk ustabilitet i verdensbildet og store miljøutfordringer. Politikere med erfaring og tyngde må spille en nøkkelrolle i kommende omstillinger. Og Gunnar har gjennom alle disse tolv årene vist at han står på for Rogaland. Rogaland trenger slike politikere.

Venstres andrekandidat, Helge Solum Larsen, er en av Stavangers mest sentrale og profilerte politikere. Også han har et sterkt miljøengasjement, noe som har vist seg spesielt gjennom kampen for bybane i regionen og kampen for lang Eiganestunnel på Tasta. Internt i Venstre er

Helge Solum Larsen

Foto: Tore Nilsen

Helge kjent for å være blant de fremste ideologene. Han er svært opptatt av at det kun er den enkelte selv som vet hva det gode liv er for vedkommende og at det er statens oppgave å legge til rette for at vi som borgere kan nå målet om et godt liv for oss selv og våre medmennesker. Helge har et grunnleggende positivt menneskesyn. Asyl- og innvandringsdebatten har blitt viet mye oppmerksomhet i denne valgkampen, men alt fokuset har vært på denne lille gruppen som prøver å jukse seg til opphold i Norge. For å bevare asylinstituttet er det selvfølgelig nødvendig å raskt luke ut juksemakerne, men de som har krav på opphold som asylanter skal behandles på en raus og skikkelig måte. Det er vår plikt som et av verdens tryggeste og rikeste land. Og vi må se på både asylanter og øvrige innvandrere som en ressurs for dette landet. De tilfører Norge land en rekke nye impulser. Faktisk så er det slik at Norge er avhengig av mennesker for å få samfunnet til å gå rundt. Både nå og i framtiden. Det er dette som må danne grunnlaget når det skal diskuteres innvandring og integrering.

Helge har også et brennende engasjement for de svakeste i samfunnet, de som faller utfor. Han er opptatt av at narkotikapolitikken må få et annet fokus. Det er altfor mange som dør av overdose, og vi må endre fokuset i narkotikapolitikken for å kunne gjøre noe med dette. Det er på tide at samfunnet begynner å behandle narkomane som mennesker med en sykdom, som mennesker som trenger hjelp og behandling framfor for straff. Men også de som dropper ut av videregående skole er en gruppe det må settes fokus på. Det er ungdommer som ligger an til å tape på flere områder gjennom livet. Venstre er helt klare på hva svaret for skolens utfordringer er: En kraftig satsing på lærerne. Lærerne skal ha et kompetanseløft gjennom etter og videreutdanning. Lærerne skal slippe unødvendig byråkrati. Skoleleder, rektor skal være pedagogisk leder med nok ressurser til å drive frie skoler. Som politiker kommer Helge til å ta ansvar for disse utfordringene og gjøre noe med det. Helge har også en interessant yrkesbakgrunn. Han er utdannet håndverker, som gullsmed. Han har drevet for seg selv med eget bedrift med praktisk arbeid for å integrere innvandrere i arbeidslivet. Han vet mye om hvordan de små og mellomstore bedriftene har det og hva som må til for at flere skal tørre å satse på å skape arbeidsplasser, for seg selv og andre.

Venstres toppkandidater i Rogaland er som partiet: De er levende opptatt av utfordringene miljøpolitikken gir oss. De er overbevist om at Norge trenger sunne og gode arbeidsplasser i alle de mange små og mellomstore bedriftene. De er opptatt av hvordan mennesker som sliter kan få det bedre. De er overbeviste om at kunnskap og en god skole med sterke og klare lærere er forutsetningen for at Norge også i framtiden er et godt land å bo i.

Stem Venstre!

Foto: Venstre

Dersom jeg skal oppsummere Rogaland Venstres fremste kandidater i tre ord velger jeg ordene liberal, raus og grønn. Og både Rogaland og landet for øvrig trenger politikere som er liberale, rause og grønne. Derfor vil jeg oppfordre dere alle til å stemme på Venstre ved stortingsvalget i dag.

Denne kommentaren har også på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**