Kommentar: Stavangerbudsjettet

Venstre skal nå gjøre sine prioriteringer inn mot budsjettforhandlingene i neste uke. Tjenestene vi skal levere til innbyggerne skal være gode, skriver Venstres gruppeleder Par A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

I skrivende stund er det bare et kort døgn siden rådmannen i Stavanger la fram handlings- og økonomiplanen 2010 — 2013. Jeg har ikke fordøyet alle tall og hver side, men et hovedinntrykk har festet seg — byggebransjen kan glede seg i fire år framover, mens alle som er brukere av ulike kommunale tjenester må gradvis belage seg på ulike omstillingstiltak.

Omstillingstiltakene, eller mer presist bortfall og reduksjon av tilbud, blir mer omfattende desto lenger vi kommer inn i fireårsperioden. Dette ifølge rådmannen.

Rådmann Inger Østensjø avsluttet sin presentasjon med å si at hun nå leverte stafettpinnen til politikerne og dermed til den politiske behandlingen. Arbeiderpartiets Odd Kristian Reme svarte retorisk at den stafettpinnen er på størrelse med en fyrstikk Det er et misvisende utsagn. Redaktøren her i avisen beskriver dette betydelig mer presist når han skriver: «Rådmannen er det politiske flertallets utøvende makt, men også dets fortolker».

Jeg vil hevde at det ikke er en krone som er disponert av rådmannen som ikke er en konsekvens av politiske vedtak eller en naturlig følge av krav til kommunen som arbeidsgiver. Hovedspørsmålet nå er om de omstillingsforslag som rådmannen foreslår er i tråd med politiske ønsker og vurderinger. Når vi nå skal ta fatt på den politiske behandlingen skal vi først og fremst kvalitetssikre at nettopp politiske prioriteringer de siste årene er med i budsjettet. Men rådmannen har gitt oss en utfordring eller rettere sagt politisk hodepine: Er omstilling/innsparingsforslagene akseptable?

På levekårssiden er det foreslått en samlet omstillingsgevinst tilsvarende 21 mill. Det skal komme ved a) nedbygging av tosengsrom som gir en omstillingseffekt på 10 millioner kroner. Jeg tillater meg å tvile på det. For det første mister vi 23 sårt tiltrengte sykehjemsplasser på denne måten. For det andre skal det bli komplisert å få til en nedbemanning på en stilling eller to fordi et tosengsrom eller to blir bygget om til ensengsrom. b) Dernest foreslås at trygghetsavdelingen som i dag holder til på Stavanger Sykehus legges ned. Det er en vanskelig pedagogisk øvelse å hevde at en nedlegging er et omstillingstiltak … c) Videre skal hjemmebaserte tjenester redusere budsjettet med over to millioner. Det er lite logikk i rådmannens presentasjon når hun hevder at reduksjon i sykehjemsplasser medfører økt press på hjemmesykepleien samtidig som de hjemmebaserte tjenestene skal reduseres. d) Det er et omstillingstiltak at psykiatritilbudet blir lagt ned hvis det er for få brukere, men det blir et kuttforslag innen psykiatri når pengen flyttes over til andre områder e) i tillegg er det forventet at innen flyktningarbeid og rehabilitering av rusmisbrukere må budsjettene reduseres noe.

Innen skole og barnehage legger også rådmannen opp til omstillinger med en besparelse på henholdsvis 15 og 8 millioner kroner. Her er ikke detaljeringsiveren så stor fra rådmannens side. Det er nok vanskeligere å servere forslag til kuttliste på dette feltet. Men sannsynligvis blir det bortfall både av lærerverk og viskelær. Det er et forslag som står i grell kontrast til den satsning som de fleste politiske partiene i Stavanger har lagt til grunn de siste periodene.

Rådmannen har lagt fram et ekspansivt investeringsbudsjett. Skole, barnehager og institusjoner. Det er gledelig at Lervig sykehjem nå ser ut til å kunne raskt realiseres.

Rådhuset i Stavanger

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Bystyret vedtok en storsatsning på idrett, fysisk aktivitet og naturopplevelse 2010-2022. Det er en svært ambisiøs plan, en plan som sannsynligvis mangler sidestykke i Norge. Totalt er det snakk om en satsning på nærmere to milliarder kroner. Bystyret ønsker at Folkebadet i Jåttåvågen og svømmeanlegg i Kvernevik og Hundvåg skal prioriteres. Rådmannen legger opp til at alle tre anleggene påbegynnes innen 2013, men at ingen ferdigstilles.

Det er ikke vanskelig å være begeistret for store deler av rådmannens forslag. Investeringene er nevnt og det er lagt inn nye driftstiltak for 140 millioner kroner, inkludert at sykehjemmene nå får kompensert for prisstigningen. Det er ikke tvil om at Stavanger er en god by å bo i. Kanskje en av de beste i Norge. Men det betyr ikke at det ikke er store utfordringer også hos oss. De skal budsjettpartiene ta fatt på de neste ukene.

Kanskje klarer vi sammen å unngå å redusere budsjettet slik rådmannen legger opp til. Jeg er rimelig sikker på at alle de seks budsjettpartiene vil, så langt rå er, ønsker å unngå store deler av kuttene og å realisere idrettssatsingen, les svømmeanlegg, raskere enn det rådmannen legger opp til. Men det er et stort «men». I 2010 er omstillingsprisen 44,7 mill. I resten av perioden er behovet 134 millioner. Det kan bli betydelig vanskeligere. Men det er et tankekors at vi har en regjering som til stadighet skryter på seg at det er positiv kommuneøkonomi uten sidestykke i norgeshistorien. Realiteten er at halvparten av norske kommuner gikk med underskudd i 2009 og Stavanger styrer mot underskudd hvis vi ikke tar nødvendige omstillingstiltak. I Stavanger har vi ikke kompensert for prisstigning innen våre egne virksomheter de siste årene og vi har ikke kompensert for lønns- og prisstigning i frivillig sektor som mottar penger fra kommunen. Det er ikke regjeringen som først og fremst sikrer god kommuneøkonomi, men det er i vårt tilfelle en kommune som må gjøre til dels store kutt for å komme i balanse.

Kravene til omstilling er også et dynamisk fenomen. Vi må være åpne for endringer og forandringer. En stor organisasjon med store tjenestetilbud må ikke stivne i holdningen «slik har vi alltid gjort det hos oss». Først og fremst skal endringene komme internt, men jeg er helt sikker på at vi innenfor noen områder må i noe større grad åpne for private tilbud. Når private tilbud er preget av nytenkning og bedre tilbud for brukerne må vi våge å legge noen få oppgaver på anbud.

Venstre skal nå gjøre sine prioriteringer inn mot budsjettforhandlingene i neste uke. Tjenestene vi skal levere til innbyggerne skal være gode. Det er en utfordring når regjeringen lar kommunesektoren oppleve anstrengt kommuneøkonomi.

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**