Kommentar: Vi skal bygge et liberalt sentrum

-Venstre har landsmøte til helgen. Stortingsvalgresultatet sist høst ga en oppslutning som helt marginalt gjorde oss underrepresentert i Stortinget. Venstre har stort pågangsmot for framtiden, skriver gruppeleder Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Venstre er et idéparti basert på verdier om at mennesker er unike, forskjellige og har ulike ønsker for eget liv og ulike behov. Venstres posisjon er en særegen kombinasjon av kamp for personlig frihet, samtidig som vi sikrer fellesskap og sikkerhetsnett for dem som trenger det. Våre hovedsaker — miljø, skole, småbedrifter og sosialt ansvar er alle basert på dette ideologiske utgangspunktet.

Venstre har landsmøte til helgen. Vi har stort pågangsmot. Stortingsvalgresultatet sist høst ga en oppslutning som helt marginalt gjorde oss underrepresentert i Stortinget. Den norske valgordningen er slik. Partiene får ikke alene representanter på grunnlag av sin oppslutning i stemmer. Ordningen med utjevningsmandater slo denne gangen ut slik at det var Venstre som kom skadelidende ut av det. Venstre tar selvkritikk på grunnlag av valgresultatet. Vi innser at vi ikke, som i 2005 og 2007, maktet å formidle våre politiske løsninger. Det ble for mange analyser og for mye taktikk.

Venstres landsmøte 2009, sal

Foto: Steinar Haugsvær

Venstre har imidlertid grunn til å løfte blikket offensivt og positivt mot de valgene som kommer. Partiet har solide ressurser og mange engasjerte mennesker som vil bruke krefter for at de gode sosialliberale løsningene skal få oppslutning i Norge. Noe av det mest spesielle som skjedde etter stortingsvalget var strømmen av innmeldinger.
Antall innmeldinger over kort tid var så stor at det er vanskelig å peke på noe lignende for noe norsk parti. I Rogaland økte medlemsmassen senhøsten i fjor med over 20 prosent. Denne situasjonen gjorde at det ikke er aktuelt for Venstre å dyrke selvdestruktive diskusjoner om partiets sjel. Venstre har tvert om hatt mer enn sin fulle hyre med å ta imot alle de nye, drive organisasjonsskolering og forberede alle som nå sier at de ønsker å stille opp som kandidater for oss ved de kommende valgene. Ved landsmøtet vil det også komme et betydelig generasjonsskifte i Venstre med Trine Skei Grande i spissen. Hun er svært hardtarbeidende og har allerede betydelig stortingserfaring. For Rogalandsdelegasjonen på landsmøtet blir det en egen markering av innflytelse over partiet nasjonalt, når både Helge Solum Larsen og Iselin Nybø får plass i Venstres nasjonale ledelse. Helge Solum Larsen er foreslått som nestleder. Her lokalt er han er nok mest kjent som en ivrig miljø- og byutviklingspolitiker. For venstrefolk rundt om i Norge er han mest kjent som liberal ideolog og organisasjonsbygger. Det handler om å rendyrke partiets ideologi og omsette denne til klare politiske standpunkt. Det handler om å systematisk bygge en organisasjonskultur som inkluderer både de gamle og alle de nye medlemmene. Det er dette som vil være avgjørende for Venstre nå.

Ved sist stortingsvalg ble partiene i sentrum svekket. Det er likevel liten grunn til å tro at de nyanserte midten-løsningene i politikken har tapt oppslutning i befolkningen. Det er ingen tvil om at stortingsvalget polariserte norsk politikk. Og det var også i manges interesse å framstille saker og politiske posisjoner svart-hvitt, og uten nyanser. Dette virker kanskje behagelig forenklende for en del, men det vil ikke bidra til at de beste løsningene velges. Det er det mange som ser. I vårt naboland Storbritannia har det lenge vært en fullstendig polarisering. I norsk media framstilles det ofte som om dette er det eneste virkelige spenningsmomentet når det nå går mot nyvalg 6. mai. Det er ikke rett. Selv med en slik polarisering har Venstres søsterparti Liberal Democrats sakte, men sikkert økt sin oppslutning: Nå kort tid før valget har partiet ifølge meningsmålinger støtte fra rundt 20 prosent av de stemmeberettigede. Det vil fort kunne bli slik at det er Libdems leder Nick Clegg som avgjør utfallet av regjeringsspørsmålet. Han har gjort det klart: Det er Libdems politiske saker som skal stå i sentrum.
Dersom polariseringen skulle fortsette i Norge og Høyre velger å peke på samarbeid med Frp vil rommet mellom disse to høyrepartiene og trepartisamarbeidet på venstresiden bli betydelig. Dette rommet kan det sosialliberale Venstre vokse stort på. Det liberale sentrum representerer god politikk for folk flest enten det er nasjonalt, regionalt eller lokalt.

Venstres verdiståsted er utgangspunktet for hovedsakene som vil bli avgjørende for Norge i årene som kommer.

Miljø: Det er behov for å gi miljøpolitikken i Norge et praktisk innhold. God klimapolitikk er god byutvikling- og samferdselspolitikk. Et skatteskifte slik Venstre ønsker vil gjøre det lønnsomt å velge riktige løsninger — det skal lønne seg og det vil derfor bli gitt skattelettelser til de som tar ansvar.

Skole: Utdanningspolitikken skal være preget av at eleven og studenten står i sentrum. For å oppnå det må lærerne gis alle forutsetninger for å kunne formidle trygt. Lærerne har et stort ansvar for at hver enkelt elev lykkes ut fra sine egne særskilte forutsetninger. For den høyere utdanningen er det viktig at forskningens egenverdi gjenreises.

Småbedrifter: Forenkling vil gjøre det mulig for flere å starte for seg selv. Venstres mål er et enklere Norge. Det skal vises den samme respekt ovenfor de som prøver å skape sin egen arbeidsplass om det i dag gjøres ovenfor de som velger å bli ansatt hos andre.

Sosialt ansvar: De som trenger hjelp og støtte i en vanskelig tid skal får det! Uten å bli klientifisert eller forsøkt stigmatisert. Prosedyrer og byråkrati skal ikke kunne ødelegge for den enkeltes mulighet til å komme seg videre fra sykdom eller andre forhold som setter en utenfor.

Venstres landsmøte 2009, middag, kveld

Foto: Steinar Haugsvær

Jeg er rimelig sikker på at det politiske bildet vi nå ser tegne seg med en økt polarisering, fort igjen kan endre seg. Jeg tror den politiske utviklingen i England viser vei. Det er ikke slik at valget står mellom noe rødgrønt eller blåblått. Jeg tror mange føler seg hjemme i et liberalt sosialt engasjert og grønt sentrum. Det er Venstres jobb å vise at partiet er nettopp det reelle alternativet. Landsmøtet til helgen velger ny ledelse og konsentrerer det politiske budskapet. Det skal kanskje ikke mer til ?

Denne kommentaren har også stått på trykk i Roagalnds Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**