Kommentar, lokalvalget 2011 — del I: Stemmerett som 16-åring

Stavanger står overfor en spennende nyordning ved kommunevalget neste høst. For første gang i valghistorien skal de som er 16 år i valgåret ha anledning til å stemme. Venstre er partiet som mener miljøet og skolen er blant de viktigste politiske områdene. Venstre er derfor et bra valg for unge som vil ha forandring, skriver Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen. Han går i kommentaren i gjennom stemmerettens historie i Norge og Venstres avgjørende rolle for folkestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Vidar Grundetjern

Stemmerett til 16-åringene er en prøveordning. Venstre har alltid vært det partiet som på Stortinget har vært for en utvidelse av stemmeretten! Slik Grunnloven ble utformet i 1814, ga den bare 7—8 prosent av den mannlige befolkningen stemmerett. Det var eliten av den norske befolkningen som fikk bestemme sammensetningen av Stortinget. Den eliten besto av menn. Først i 1915 kunne kvinner for første gang stemme ved stortingsvalg. I 2011 skal du som fyller 16 gis stemmerett. Her er en liten oversikt over stemmerettens historie i Norge:

* 1814: Stemmerett hadde embetsmenn, selveiende bønder og handelsborgere. Bare menn.
* 1884: Stemmerett til alle menn som betalte en viss minsteskatt.
* 1898: Alminnelig stemmerett for menn over 25 år.
* 1909: Begrenset stemmerett for kvinner fra enkelte samfunnslag.
* 1913: Alminnelig stemmerett for kvinner (vedtatt i 1910).
* 1920: Stemmerettsalder for kvinner og menn senket til 23 år.
* 1946: Stemmerettsalderen satt til 21 år.
* 1967: Stemmerettsalderen satt til 20 år.
* 1978: Stemmerettsalderen satt til 18 år.
* 2010: Stemmerettsalderen satt til 16 år som en prøveordning ved kommunevalget i 2011. 20 kommuner er utvalgt til å være med, blant andre Stavanger.

Venstre er for 16 års stemmerett. Venstre har slåss for alle de store historiske utvidelsene av stemmeretten. Vi var glade da forslaget ble vedtatt i Stortinget i fjor. Bare Frp, Høyre og KrF stemte mot. Norge er heller ikke alene om å la 16-åringer stemme. Østerrike har innført ordningen i 2007 på alle nivå og flere andre land i Europa har ulike prøveordninger i gang, blant annet mange delstater i Tyskland.

Men om ordningen skal bli vellykket avhenger i stor grad om du som 16-åring velger å benytte deg av retten til å stemme. Du må velge et politisk parti som du ønsker skal representerer deg i bystyret i Stavanger i perioden 2011 — 2015. Selvsagt kan du velge å gå inn i stemmelokalet, finne en tilfeldig stemmeliste til et parti, registrere deg, legge stemmeseddelen i valgurnen og så gå. Du har gjort din borgerplikt. Men jeg legger ikke skjul på at jeg håper at du velger å sette deg inn i hva partiene står for, hvilke saker de vil kjempe for som du opplever viktige, følger med i debatter og ikke minst diskuterer politikk hjemme, på skole og blant venner.

Venstre ønsker å utvide ordningen som en permanent ordning også ved stortingsvalg.
Jeg er rimelig sikker på at dersom 16-åringene strømmer til valglokalene i Stavanger neste høst, er det bare et tidsspørsmål før også retten gis i stortingsvalg.

Venstres begrunnelse for å gi 16-åringen stemmerett kan sammenfattes slik: Ungdom som må betale skatt og kan fengsles, bør også gis mulighet til å påvirke politikken. Den som er gammel nok til å dømmes etter landets lover, bør også ha den rett å være med å velge den lovgivende forsamling. Ungdom som er 16 kan melde seg inn i politiske partier, kirkesamfunn og foreninger. Fylkeskommuner og kommuner tilrettelegger for skole, kollektivtransport, idrettsanlegg, for frivillige organisasjoner etc. Vi ønsker at 16-åringer skal gis innflytelse på disse sentrale områdene.

Kunnskapsnivået om politikk kan nok være ulik for dagens ungdom. Fra dem som er aktivt med i politiske partier og organisasjoner og opptatt av hva som skjer rundt seg, til de som overhodet ikke lar seg engasjere av politikk. Jeg er ganske sikker på at dette bildet vil endre seg. Du som er 15 i dag og knapt nok kan navnet på fire-fem politiske partier og politikere i Stavanger bystyre, vil ha et helt annet kunnskapsnivå når vi nærmer oss valgdagen. Stavanger kommune, skolene, de politiske partiene vil bombadere deg med informasjon og valgpropaganda.

Valg 2011

Foto: Ukjent

Jeg og andre venstrepolitikere stiller oss gjerne til disposisjon dersom din klasse vil ha besøk av en politiker eller klassen vil avlegge rådhuset et besøk. Dersom valgforsøket skal lykkes er det også avhengig av at de politiske partiene og folkevalgte tar utfordringen på alvor. Venstre skal gjøre sin del til at dette skal lykkes og at ordningen gjøre permanent fra 2015. Erfaringer fra land som har senket stemmerettsalderen til 16 år er gode: 16-åringene har høyere valgdeltakelse enn eldre velgere, og stemmerettsalderen ble raskt akseptert som normalt. Demokratiet trenger flere aktive aktører. Venstre ønsker alle 16-åringer lykke til med stemmeretten. For oss er det ikke det viktigste at du stemmer på Venstre, men at du benytter deg av stemmeretten.

Vi vil i en serie med kommentarer (Lokalvalget 2011 I — X) nettopp ha fokus på 16-åringene og lokalvalget. Neste kommentar (II) som kommer i begynnelsen av desember har vi kalt valgets kval. Så vi har ikke tenkte å gi deg fred. Vi har faktisk tenkt å overbevise deg, og hvis du lurer: Venstre arbeider for en liberal samfunnsutvikling der mennesket settes i sentrum.

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**