Kommentar: Regional sportsarenabygging

-Venstre mener regionale anlegg bør bygges i interkommunal regi, skriver Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren. -Det har denne regionen allerede vist til fulle at vi makter. Sørmarka Arena er en interkommunal skøytehall som sto ferdig i oktober i fjor, Sandneshallen er en interkommunal friidrettshall som står ferdig allerede i april og Randberg Arena som er en interkommunal fotballhall skal stå ferdig januar 2012. Dette har kommunene på Nord-Jæren i fellesskap klart å få til fordi anleggene har vært regionale og det har vært finansiert etter kostnadsfordeling i forhold til kommunenes størrelse, skriver Thorbjørnsen som er leder for leverkårsstyret i Stavanger kommmune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Badeland - fra Skisseprosjekt Frogn

Foto: White arkitekter

Svømmeanlegget har foreløpig fått arbeidstittel Folkebadet. Det planlagte anlegget er 13.000 kvadratmeter stort og inneholder et 50-metersbasseng (med mulighet for å dele opp i to 25-metersbasseng), eget stupebasseng, eget terapibasseng og eget opptreningsbasseng. I tillegg er det planlagt en familiedel med bølgebasseng, små grunne barnebasseng/plaskebasseng, boblebasseng, fartsskile, familiesklie. En egen velværeavdeling ligger også i romprogrammet. Et unikt anlegg.

Ifølge Norsk Svømmeforbund har vi ti kortbaneanlegg på Nord-Jæren. Ifølge forbundets kriterier (et kortbanebasseng per 10.000 innbyggere), burde totalantallet vært 21. Randaberg og Sola kommuner er dekket opp, Stavanger burde hatt åtte flere og Sandnes tre flere. Stavanger har vedtatt bygging av anlegg på Hundvåg og i Kvernevik, og også Sandnes har planer om nye kortbaneanlegg.

Formannskapet i Stavanger vedtok enstemmig i desember i fjor å vurdere hvorvidt noen av funksjonene kunne falle bort mens andre kunne utvides. Det ble også vedtatt at Folkebadet skulle vurderes bygget som et interkommunalt anlegg. Det er selvsagt kostnadene som primært ligger til grunn for å vurdere funksjonene, og det kan bety at eget stupeanlegg tas ut av planen, mens mer inntektsgivende funksjoner, som utvidelse av familiedelen og eget styrke- og gruppetreningsareal m.m. utvides.

Det siste forslaget, eventuelt å bygge i interkommunal regi, handler primært om at Folkebadet framstår som et regionalt anlegg med eget langbaneanlegg og eget stupbasseng. Høyst sannsynlig det eneste i sitt slag i Sør-Rogaland som bygges på mange, mange år. Folkebadet er derfor mer enn et folkebad, det er et moderne sportsanlegg for både aktive og mosjonister. Vannsportklubber i hele regionen vil ta anlegget i bruk. Mosjonister fra hele regionen vil ta det i bruk. Svømmesporten står sterkt i Rogaland og vi har nå mulighet for å gi barn- og ungdom i regionen et anlegg som gir vannidrettene mulighet for videreutvikling, enten vi snakker om svømming, stup, synkronsvømming, vannpolo, undervannsrugby et cetera Hvis et eget stupeanlegg faller bort må de ulike grenene bokstavelig talt konkurrere om bruken i 50-metersbassenget. Det er uheldig og gir på langt nær optimale treningsmuligheter. Og skal vi først bygge et nytt anlegg bør fasilitetene være optimale, noe et regionalt anlegg vil kunne gi.

Regionale anlegg bør bygges i interkommunal regi. Det har denne regionen allerede vist til fulle at vi makter. Sørmarka Arena er en interkommunal skøytehall som sto ferdig i oktober i fjor, Sandneshallen er en interkommunal friidrettshall som står ferdig allerede i april og Randberg Arena som er en interkommunal fotballhall skal stå ferdig januar 2012. Dette har kommunene på Nord-Jæren i fellesskap klart å få til fordi anleggene har vært regionale og det har vært finansiert etter kostnadsfordeling i forhold til kommunenes størrelse. Dette har blitt lagt merke til i Idretts-Norge, enten vi snakker om i departementet eller i idrettsforbundet. Det er etter min mening all grunn til å gjøre utbyggingen av Folkebadet interkommunal. Dette vil gi mulighet for større statlige tilskudd og jeg vil anta at også næringslivet i regionen vil mene at det er positivt at kommunene kan samarbeide om denne type prosjekter. I dag er ikke gaver fra næringslivet tatt med i finansieringsplanen for Folkebadet og jeg minner om at det samme næringslivet har gitt over 100 millioner til det nye konserthuset. For stadig flere utgjør kommunene på Nord-Jæren et felles bo, arbeid- og opplevelsessted. På stadig flere områder viskes kommunegrensene bort. Idretten kjenner knapt kommunegrenser. Så hvorfor skal vi ikke bygge et regionalt anlegg som Folkebadet i interkommunal regi?

Svømmehall

Foto: Wikipedia

Det er en stor investering, men det er å investere i idrettsglede og folkehelse i hele regionen. Jeg tror det er mulig å få til hvis det er vilje til samhandling. Det er dessuten store penger i driften av denne type anlegg. Les bare hva som står i rapporten fra Pirbadet i Trondheim: «2009 ble et godt år for Pirbadet — både besøkstilgangen, så vel som årsresultatet, ble tidenes beste. Regnskapet for Stiftelsen Trondheim Pirbad viser et overskudd på 5,6 millioner kroner etter finans og avskrivninger. Hele 356.157 personer besøkte badeanleggets bassenger i 2009, noe som er 4,9 prosent bedre enn i 2008. Pirbadet har befestet sin posisjon som landets mest besøkte badeanlegg for åttende år på rad».

Trondheim kommune har 175.000 innbyggere, de fire kommunene på Nord Jæren har cirka 220.000. Pirbadet håndterer en gjeld på cirka 244 millioner kroner.

Det er altså mulig å få til et anlegg med en god økonomi. Oppsiktsvekkende god økonomi. I Trondheim dekker også inntektene kapitalutgiftene. Nå kostet riktignok Pirbadet halvparten av det anlegget som er planlagt i vår region gjør, men det viser at når det bygges optimalt gir det optimale inntekter.

La meg presisere at anslaget på 570 millioner kroner er foreløpige tall. Det er grunn til å tro at etter anbud er tallet lavere. Bygges det i offentlig regi får vi momskompensasjon, vi får økte statlige tilskudd ved interkommunalt bygging og næringslivet i regionen bør bidra med gaver. Da kan totalbeløpet som kommunene må ut med bli betydelig lavere enn de 450 millioner kroner som bystyret så langt har vedtatt. Jeg understreker derfor nok en gang at det ikke er på grunn av pengene forslaget om det interkommunale samarbeidet bør vurderes. Det er ganske enkelt fordi det er framtidsrettet. Det er slik vi skal bygge regionen — i fellesskap!

Det skal være en kommunal oppgave å bygge kortbaneanlegg. Det bør være en interkommunal oppgave å bygge regionale anlegg. Særlig i en region som vår. Det er mulig hvis det er politisk vilje. Jeg tror en investering er verdt pengene.

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**