Kommentar: Velg Venstre. Ansvarlighet og ryddighet

-Venstre er ærlige og realistiske. Venstre ønsker å være oppriktige i forhold til hva som kan oppnås de neste fire årene. Vi presenterer våre planer og prosjekter gjennom vårt kommunevalgprogram for 2011—2015. Stavanger trenger et stort, liberalt bymiljøparti, skriver Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

Det er fort gjort å glemme ubehageligheter. Særlig politiske. Så langt i valgkampen kan det virke som om formannskapssaken fra juni i år: «Rammer og forutsetninger for handlings- og økonomiplanarbeidet for 2012» mer eller mindre er glemt. Det skjønner jeg godt. Det er ubehagelig lesing.

I stedet for å la realitetene få plass, har mange partier gjennom valgkamputspill lovet mye mer enn hva som kan holdes. For meg og Venstre er det helt ubegripelig at det kan loves så mye uten et eneste forbehold. Venstre står for det vi har programfestet. Vi skal kjempe for alle programposter. Men vi er ærlige nok til ikke å våge å gi garantier. Vi skal kjempe for skolen. Et av Stavanger kommunes prioriterte områder er nettopp barn og unge. Vi skal kjempe for et bedre helse- og sosialtilbud. Vi skal garantere at Venstre skal prioritere dette. Vi lover at vi skal kjempe, men økt økonomisk handlingsrom på alle disse områdene vet vi ikke per i dag om det er mulig å få til.

Les hva rådmannen skrev: «Stavanger kommune har fram til 2009 hatt et godt økonomisk handlingsrom. Imidlertid har omlegging av kommunenes inntektssystem og redusert vekst i skatteinntektene, medført at det økonomiske handlingsrommet er svekket. Videre oppleves økte forventninger og krav til tjenester samtidig som behovene for omfattende tjenester er økende» Og videre: «Årsberetning 2010 og tertialrapportering per 30.04.11 viser fortsatt store utfordringer knyttet til tjenesteområdene, særlig innen levekår hvor arbeidet med å oppnå budsjettbalanse har vært og er svært krevende». Rådmannen snakker om budsjettbalanse. Partienes lovnader strekker seg raskt mot å øke driftsbudsjettet med 100 millioner. Bare å hindre bebudet budsjettkutt i 2012 er det behov for minst 30 mill. I valgkampen i 2007 hadde alle partier fokus på flere sykehjemsplasser. Men dette har ikke vært mulig å få til denne perioden. Hvordan er det da mulig å garantere full sykehjemsdekning (for alle, hva nå det betyr) innen 2015?

Rådmannen skriver også at «Handlingsrommet som er redegjort for i denne saken og anslått vekst i kommunens frie inntekter varslet i kommuneproposisjonen 2012 dekker knapt økte demografi- og lønnskostnader, pensjonskostnader samt økte kapitalutgifter som følge av varslede renteøkninger. De økonomiske rammene innebærer at ingen nye tiltak vil være realiserbare uten at kommunen går ut over de finansielle målsettingene som er satt, eller gjennomfører omfordeling innenfor dagens tjenestenivå».

Dette er realitetene. Ingen nye tiltak, er rådmannens budskap. Det er det økonomiske bakteppet for denne valgkampen. Men jeg har deltatt i debatter hvor den politiske rullegardinen er trukket fullstendig ned. Det loves høyere lønninger, det loves mer penger til skolene, det garanteres full sykehjemsdekning, det loves mer til det meste. «Hvem går inn for forsøk om sekstimersdagen?» ble det spurt i et debattmøte. Flere rødgrønne partier meldte seg med et rungende ja. Applaus i salen. Selvsagt. Et prøveprosjekt på for eksempel Stokka sykehjem hadde raskt kostet 10 millioner, bare der alene. Ingen nevner hvor pengene skal komme fra. «Vi må kunne tillate oss et prosjekt» blir det sagt. Ny applaus. Jeg lurer hvordan man i anstendighetens navn kan tillate seg å komme med slike garantier.

Kommunens over 9000 ansatte merker den anstrengte økonomien hver dag. Det må være underlig å registrere blant annet garantien om full sykehjemsdekning, når ansatte opplever at det er behov for mer penger for å drifte de plassene vi har i dag. Skolen merker det, og de kommunale foretakene. Det er all grunn til å gi honnør til kommunens ansatte som gjør en fantastisk innsats tross nedskjæringer.

Venstre vil kjempe for skole. Venstre er skolepartiet. Vi vil sikre mer kompetanse til lærerne for elevens skyld. Alle vinner på oppdaterte lærere. Kunnskap endres, kunnskap må fornyes. Venstre vil arbeide hardt for å redusere de administrative oppgavene til lærerne for å frigjøre mer tid i klasserommet. Venstre vil avbyråkratisere lærerollen. Dette er vår plan for skolen de neste fire årene.

Venstre vil kjempe for et bedre helse- og sosialtilbud. Et enstemmig kommunalstyre har vedtatt såkalt full sykehjemsdekning i 2015. Planen er der. Men det skal holde hardt å gjennomføre den. Sannsynligvis er det ikke mulig. Både av økonomiske og tekniske grunner. Men jeg registrerer at andre garanterer. At eldreomsorg er mer enn institusjonsplasser og helse- og sosialpolitikk er mer enn eldreomsorg, snakkes det lite om. Jeg registrerer så langt i valgkampen at rusvern, psykisk helsevern, omsorg for psykisk utviklingshemmede, unge funksjonshemmede og kronisk syke knapt nevnes. Her er utfordringene store, veldig store. Venstre ønsker ikke å svikte disse når pengene skal fordeles.

Venstre går til valg på å være oppriktige, for det blir ikke mer penger av løfter. Totalbudsjettet vil fortsatt være det samme. Vi lover å jobbe for at skoletilbudet skal bli bedre. Vi lover å jobbe for at helse- og sosialtilbudet skal bli bedre. Vi lover å jobbe for ungdomskulturen, for Metropolis i sin særdeleshet og for integreringstiltak i sin alminnelighet. Vi lover å jobbe for en framtidig bybane. Verneverdige hus rives ikke med vår støtte. Vi garanterer at vi daglig skal jobbe hardt for den fantastiske byen vår. Men de mørke skyene over kommunaløkonomien krever av oss at vi er ansvarlige i budsjettpolitikken. Vi skal snakke oppriktig om den økonomiske situasjonen og politikken.

Venstre fikk 9,3 prosent ved kommunevalget i 2007. Vårt mål er å se 10-tallet. Stavanger trenger et liberalt alternativ. Vi skal gå til valg på å være visjonære, målrettede og oppriktige. Vi vil se folk i øyene også når budsjettet vedtas i desember 2011. Og ved valget i 2015. Godt valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**