Lokalsamarbeid og klimapolitikk

Mens den amerikanske presidenten George Bush beveger seg med små skritt i retning av økt forståelse for verdens klimaproblemer står Fremskrittspartiet i Stavanger bystyre på stedet hvil i miljøspørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av Per A- Thorbjørnsen, gruppeleder Stavanger Venstre

Mens George Bush ønsker samarbeid om å løse miljøutfordringene velger Fremskrittspartiet i Stavanger en isolasjonistisk retning!

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Det bør velgerne merke seg. I høstens lokalvalg er miljøsaken den viktigste saken som byen og regionen står overfor. Byen og regionen skal foreta mange tøffe valg de neste fire årene: Bane eller vei, buss eller bil, forurensende eller ren energi, ytterligere avfallsgjenvinning eller status quo, en aktiv offentlig friluftspolitikk eller kun et privat ansvar og så videre og så videre

I bystyret i mai demonstrerte Fremskrittspartiets bystyregruppe med all tydelighet at de ikke ønsker en aktiv miljøpolitikk i Stavanger. Bystyret behandlet premissene for arbeidet med revidert miljøplan/ klima- og energiplan. Det er fire områder som skal drøftes videre: naturressurser og friluftsliv, forbruk og gjenvinning, by- og stedsutvikling og forurensing — herunder klima- og energitiltak. Fremskrittspartiet mener ingenting om denne saken. Dessuten: Lokalpolitikk handler om politisk samarbeid. I denne saken forteller Fremskrittspartiet at de ikke vil ha noe med Venstre å gjøre. For Venstre er miljøspørsmål viktig, for Fremskrittspartiet er miljøspørsmål uviktig. Hør bare:

1. Venstre foreslo at en avgjørende premiss for det videre arbeidet må baseres på de tre FN rapportene om klimaendringer/utfordring,

2. Venstre foreslo at arbeidet med bybaneprosjektet må forseres og igangsettes så snart som mulig.

3. Venstre forslo at det skal vurderes en egen plastinnsamlingsordning.

4. Venstre forslo at det vurderes innført en egen innsamling av organisk avfall/brunt spann for bedriftene i sentrum.

5. Venstre foreslo at det må legges spesielt til rette for en egen «forslagsbank» slik at enkeltpersoner, organisasjoner, bedrifter med flere kan delta aktivt i prosessen.

Fremskrittspartiet stemte imot alle forslagene. Samtlige andre partier stemte for!

Rådmannen har lagt opp til et samarbeid med eksterne aktører i revideringen av miljøplanen. Venstre og bystyreflertallet gikk et stykke lenger. Det skal legges aktivt til rette for at alle som ønsker det skal kunne fremme sine ideer og forslag i en «forslagsbank». Jeg er ganske sikker på at skoleelever, andre miljøbevisste, organisasjoner og bedrifter har mange gode forslag som det er all grunn til å lytte til. Men også her klarte altså Fremskrittspartiet å stemme imot.

De øvrige konkrete forslagene var forslag som skal vurderes — først på et senere tidspunkt skal vi vedta om vi ønsker oss en egen plastinnsamling og innsamling av organisk «bedriftsavfall» i sentrum. Forslaget fra Venstre om plastinnsamling var basert blant annet på saksopplysningene: «Innen avfallssektoren er Stavanger også blant de aller beste i landet. Vi har en materialgjenbruk og energiutvinning knyttet til husholdningsavfall som ligger nær det optimale en kan få. Innsamling av plast ville ha gitt enda bedre resultat». For Venstre var det da helt naturlig at en innsamlingsordning ble vurdert. For Fremskrittspartiet var det unaturlig!

Venstres forslag om bybanen var blant annet tuftet på rådmannens utsagn: Det kommunale miljøarbeidet «går svært bra på mange områder, men spesielt ett område viser betydelige avvik. Det er knyttet til transport. Vi har ikke fått til de reisevaneendringer som ønsket og det medfører store avviklingsproblemer».

Bybanen/ kombibanen skal i første trinn bygges forbi Forus næringsområde. Bare på dette området er det i dag 11.000 arbeidsplasser — kun 3 prosent bruker buss som framkomstmiddel til arbeidsplassen. Bybanen representerer en transportkapasitet tilsvarende to firefelts motorveier. Det er i dag på grensen til trafikalt veiinfarkt i Stavangerområdet. Dersom vi ikke skal oppleve at veinettet kollapser må bybanearbeidet forseres. I dag er det en tverrpolitisk forståelse for det. Med ett unntak: Fremskrittspartiet er fraværende i dette samarbeidet.

Men Fremskrittspartiet i Stavanger er ikke helt alene. De har med seg varaordføreren i Sandnes som uttaler til Stavanger Aftenblad at han «er redd trøkket på bybane går ut over veiprosjekter». Det er i seg selv en oppsiktsvekkende uttalelse. I en region hvor riksvei- og europaveiutbygginger står i kø, for ikke snakke om bygging av bruer og tunneler på privatbilismens premisser, er det på tide at det kommer alternative prosjekter som prioriteres! Det er generasjoner siden vei har tapt for bane!!!

I det jeg sitter og skriver på denne artikkelen en tidlig søndag morgen kommer Rogalands Avis på døren. Et av opplagene er om boligutbyggingsprosjektet Urban Sjøfront. Her uttaler gruppeleder Jostein Zazzera i Fremskrittspartiet at Naturvernforbundet «snakker tøv og vil tilbake til hest og kjerre». Bakgrunnen er Naturvernforbundets kritikk av kommunen for å ha valgt feil oppvarmingsløsning for leilighetene i prosjektet. I tillegg blir kommunen kritisert for å være «i lommen til» det offentlig eide Lyse Energi som er aktuell som utbygger av forsyningsstrukturen.

Det første er Venstre enig i, det er meningsløst å legge opp til en ordning som gir CO2 utslipp tilsvarende over 8000 tonn årlig når alternativet er CO2 fritt. Derimot er bystyret ikke i lommen på Lyse Energi, men jeg har full forståelse for at dobbeltrollen i denne saken kan diskuteres! Men det fantastiske er Jostein Zazzeras uttalelse. I stedet for å forholde seg til Naturvernforbundets saklige kritikk av CO2 utslippene blir han usaklig og tilsynelatende latterliggjør Naturvernforbundet. Det er ikke slik vi politikere forholder oss til miljøutfordringene! Det er ikke slik vi skaper dialog med viktige samfunnsaktører!

Fremskrittspartiet tar prinsipiell avstand fra Venstres miljøpolitikk. Det tar vi til etterretning. Dermed ønsker Fremskrittspartiet ikke Venstre som en samarbeidspartner i den politiske ledelsen av byen etter kommunevalget til høsten. I tillegg står Fremskrittspartiets kulturpolitikk og menneskesyn noen mil unna Venstres, og forholdet til minoriteter er noen lysår unna Venstres verdier.

Samarbeid handler om å finne felles løsninger på viktige saker. For Fremskrittspartiet er ikke lokal miljøpolitikk en viktig sak! For Venstre er det den viktigste!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**