Kommentar: Stavanger Turistforening 125 år

— Vi trenger Stavanger Turistforening. Foreningens verdier går aldri av mote. De kan bare foredles, skriver Venstres Per A. Thorbjørnsen i denne ukas kommentar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Turistforeningen, vestfoldstopp

Foto: Turistforeningen

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Stavanger Turistforening ble etablert i 1887 og fyller denne våren hele 125 år. Det må være verdens sprekeste 125 åring. Nytenkende, nyskapende og med en rekke nyetableringer har turistforeningen maktet å ta vare på det opprinnelige, å oppfordre byens innbyggere til å ta naturen aktivt i bruk.

Den norske turistforeningen ble etablert i 1868 og etter hvert kom de lokale turistforeningene til, hvor Stavanger var en av de første. Det er fascinerende å lese om initiativtakeren og DNT’s første leder Thomas Heftyes ideer rundt etableringen. For det første oppfordret han Oslos befolkning til å ta i bruk områdene rundt byen til aktivitet, særlig skigåing. For det andre var reiselivaspektet viktig. Han sa: «Lad oss gjøre det let og billigt, at riktig mange kan komme og se, hva der er stort og vakkert i vort land». For det tredje tok han fjellheimen i bruk, først og fremst Jotunheimen.

Det er lenge siden 1886. Men det er de samme holdningene og verdiene som preger turistforeningene i dag. Bare se til Stavanger. Det rulles i disse dager ut hele 52 ulike hverdagsturer over hele byen. Det gir oss en enestående mulighet til å ta nærområdet i bruk på en ny måte. Videre er det et mål å legge til rette for at tilreisende tar det overordnede rutenettet i bruk og at det fortsatt bygges hytter i fjellområdene. Stavanger Turistforening er like viktig i dag som den var da den ble grunnlagt.

Kanskje viktigere. Sjelden har ungdom vært så lite i aktivitet som i dag, kan vi lese i media. Samhandlingsreformen har forebygging som det viktigste grepet for å hindre fedme, diabetes II og andre lidelser som kan oppstå på grunn av redusert aktivitet. Stavanger Turistforening er en viktig aktivitetsaktør. Selvsagt har det offentlige et hovedansvar for tilrettelegging for fysisk aktivitet enten det er på skoler, i kommunale eller interkommunale idrettsbygg eller å bygge sykkel- og turstier. Men de ideelle, frivillige organisasjonene utgjør et avgjørende supplement. Vi hadde som fylke vært fattigere på friluftsmuligheter uten Stavanger Turistforening.

Stavanger Turistforening er Rogalands største friluftsorganisasjon med 23.000 medlemmer. STFs formål er å arbeide for et enkelt, aktivt, allsidig, trygt og miljøvennlig friluftsliv, og for bevaring av natur- og kulturverdier. Som et ledd i dette har STF 38 hytter i Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark. Mellom hyttene er det 1240 km med løyper. Om vinteren blir 370 km skiløyper kvistet. STF driver aktivt arbeid overfor barn og familier, ungdom, fjellsportinteresserte, vanlige turgåere og eldre. Foreningen driver et utstrakt arbeid for det klassiske naturvern og sikring av det biologiske mangfoldet.

Det står respekt av foreningens arbeid og naturmiljøengasjement. Det klassiske naturvernet trenger sine ambassadører og forkjempere. Foreningen er nærmest til å se hva utbygginger gjør med naturen. Det er viktig at vi har foreninger som evner å gi beskjed og være en sentral høringsinstans når myndighetene framlegger planer og reguleringer som angår den sårbare fjellheimen.

Stavanger kommune prissetter Stavanger Turistforenings arbeid både i et frilufts- og folkehelseperspektiv. Det er naturlig at kommunen gir en jubileumsgave. Rådmannen har innstilt på en gave på 1,5 millioner kroner. Det er meningen at gaven skal være et delbidrag til ny hytte i vakre Viglesdalen i Hjelmeland kommune. Turistforeningen har satt seg som mål og bygge fem nye hytter i Ryfylke- og Bjerkreimsheimene. Viglesdalen er et naturlig valg. Det er passe langt fra Stavangerregionen og det ligger passe langt fra bilvei. Det er et godt tilrettelagt for småbarnsfamilier på helgetur. Formannskapet behandler saken torsdag. Men jeg tillot meg å foreta en uhøytidelig høring på Preikestolhytten sist søndag. Totalt 5000 mennesker deltok på jubileumsfesten i Preikestol-området, og hundrevis var med på jubileumsarrangementet på ettermiddagen. Her var det lite tvil om hvilket råd som skulle gis til politikerne. Alle stemte for. Ingen imot. Klar høringsuttalelse fra fjellfolket! Nå er det opp til det politiske miljø på torsdag.

Jeg har registrert en debatt i det siste her i regionen om vekst, vekstutfordringer — om penger, materialisme. Det er viktig debatt. Men det er ikke vanskelig å få øye på motkulturene. Motkulturer som representerer andre verdier. Stavanger Turistforening er en viktig del av et slikt bilde. Frivillighet, fysisk aktivitet, tilrettelegging for naturopplevelse, fellesskap, kamp for det klassiske naturvernet er sentrale verdier. Verdier som er ivaretatt gjennom 125 år på en forbilledlig måte. Vi trenger Stavanger Turistforening. Foreningens verdier går aldri av mote. De kan bare foredles. Gratulerer med jubileumsåret.

Les kommentaren i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**