Kommentar: Tunneler, bruer, bybane og sykkel

— Vi vil løfte sykkelsatsingen. Ikke med dårlig markeringsmaling for sykkelfelt, men med friske penger. Vi vil satse, skriver Venstres gruppeleder, Per A. Thorbjørnsen i denne ukas kommentar i RA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skilt for gang- og sykkelvei

Foto: Sesselja Bigseth

Bybane, Stavanger, Jåttå, stadionparken

Foto: Ghost Design AS

Gruppeleder i Stavanger Venstre, Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Ingen ting tyder på at vi får bukt med trafikkproblemene i rushtrafikken i Stavanger-regionen. Verken på kort eller lang sikt. Snarere tvert imot.

Regionen tar ikke klimautfordringene på alvor Vi planlegger som amerikanske byer: alt for privatbilismen. Vi må være i verdens dårligste trafikkplanleggingsregion.

Hovedforklaringen er klar: På den ene side planlegges det tunneler som alle fører inn mot den sterk voksende Stavanger-regionen uten at vi på den annen side bygger ut kollektivtilbudet med framtidsrettede løsninger. Vi prioriterer vei og nedprioriterer bane. Det må gå galt.

Det er ubegripelig at det ser ut som om fylkeskommunen kommer til å opptre som et overkommunestyre og sette til side klare flertall både i Sandnes, Sola og Stavanger kommunestyrer for bybanekonseptet. Det er et flertall i fylkeskommunen er mer opptatt av politisk spill enn å ta trafikkutfordringene på alvor. At det store grepet skal bestå av at buss skal erstatte buss, som det store kollektivløftet, er nesten ubegripelig. Men når Ap skal samarbeide med Frp i de store kollektivspørsmålene, må det gå galt. Jeg kommer mer eller mindre fra en fantastisk (og knallhard) fjelltur i Himalaya. Når det var i ferd med å gå galt, var det et motto som gjaldt: Det er ingen skam å snu! Det synes jeg Rogaland Arbeiderparti også skal ta til seg.

Les også: Bybane er det beste for regionen!

Tunnel og brusatsingen i Rogaland med Ryfast, Rogfast, Øyfast og Eiganestunnelen i spissen kan få en endelig prislapp på opp imot 20 milliarder, som stort sett skal finansieres av bompenger. Så makter noen å lage et kjempenummer av at bybanekonseptet (bybane, busway, buss, sykkel og tog) som totalkonsept koster 2 milliarder kroner mer en et bussveikonsept (buss, sykkel og tog). Det er tydeligvis mer barskt å være framtidsrettet på privatbilismens vegne, enn på vegne av den framtidsrettede urbane kollektivutbyggingen.

Vi skal vokte oss vel for at det blir superenkelt å ta seg inn med bil mot Forus og bysentraene, mens kollektivtilbudet bygges ned i den samme regionen. Regionens storsatsing på tunneler og bruer fordrer at vi også har en storsatsing på et moderne kollektivtransportsystem.

Men nok om det, for det finnes noen svært gledelige utviklingstrekk. Det er et enormt løft når flertallspartiene i Stavanger (H, V, KrF, Pp og SP) har foreslått å legge hele 50 millioner kroner på bordet for å realisere kommunes sykkelstrategi. Planen er vedtatt av bystyret. Det er en fantastisk plan hvor hovedgrepet er å bygge hele 11 nye hovedruter og ny sykkelstamvei. Det er en særdels god plan og til dels spennende lesing. En fantastisk strategi. Men den har det til felles med andre planer at kommer ikke midlene, blir det en plan som raskt kan parkeres i en skrivebordsskuff. Heldigvis vil flertallspartiene i Stavanger det annerledes. Vi vil løfte sykkelsatsingen. Ikke med dårlig markeringsmaling for sykkelfelt, men med friske penger. Vi vil satse.

Jeg vil tro at de nye hovedrutene er rimelig ukjent for leserne. Derfor en oppfrisking. Alle rutene har det til felles at mye må gjøres for at framkommeligheten skal bedres radikalt. De fleste har det til felles at det er et økonomisk spleiselag mellom veivesen, fylkeskommune og kommune(r) som må til. Noen av rutene trenger mindre justeringer, andre må legges om og krever store investeringer. Her er en kort presentasjon av hovedrutene:

Rute 1 — Hinnaruta: Går fra Stavanger sentrum mot Forus og følger fylkesvei 44.

Rute 2 — Sørmarkaruta: Sørmarkaruta starter ved Våland og går sørover mot universitetet. Ruten går gjennom boliggater, på turveien, gjennom industriområder og delvis på gang- og sykkelveier. For reisende til universitetet er dette en viktig trasé

Rute 3 — Madlaruta: Madlaruta er hovedsykkelrutavestover fra Stavanger sentrum.

Rute 4 — Tastaruta: Det er nylig etablert sykkelfelt iTanke Svilands gate, som fra nå av defineres som en del av Tastaruta. Videre nordover på Randabergveien til Sjøveien og mot Randaberg

Rute 5 — Byfjordruta: Det er nylig etablert sykkelfelt iBorgermester Middelthons gate, i Tastagata og i deler av Dusavikveien, til krysset med Christian Bjellands gate. Videre er det forslag om å utbedre en strekning på Dusavikveien

Rute 6 — Øyaneruta: Øyaneruta går fra Stavanger sentrum til og rundt Hundvåg.

Rute 7 — Gandsfjordruta: Med eneventuell omlegging vilruten gågjennom Paradis-området, videre på turveier til Jåttå forbi Viking stadion og deretter delvis på gang- og sykkelveier og delvis i boliggater, før den ved Forusskogen fortsetter på Gamle Forusvei inn i Sandnes kommune.

Rute 8 — Hafrsfjordruta: Hafrsfjordruta går i hovedsak på gang- og sykkelvei med ulik standard. Et eksempel med dårlig standard er langs Regimentveien.

Rute 9 — Østre Ring — Rute 10 — Indre Ring — Rute 11 — Vestre Ring: På disse rutenesykler man i hovedsak i blandet trafikk, men Vestre ring har delvis gang- og sykkelvei. Hovedruten, Vestre ring, går også delvis på turveien langs Little Stokkavatn. Det pågår en mulighetsstudie. Nedre Stokkavei -Byhaugen, sykkelforbindelse Tasta — Stokka. Hovedrute Østre ring går fra Strømsbrua, over Storhaug bydel, til bybrua.

12. Sykkelstamvei fra Stavanger, via Forus til Sandnes: Hensikten med sykkelstamveien er å legge til rette for en sammenhengende, høystandard sykkelvei langs E39, mellom Madlaveien i Stavanger kommune til Stangelandskrysset i Sandnes kommune. Sykkelstamveien skal være asfaltert og 4 meter bred. Sykkelveien skal ha få, men strategiske påkoblinger og skal forbeholdes syklister. Målet er en overføring av arbeidsreiser på Nord-Jæren fra bil til sykkel, med hovedfokus på Forus/Lura området.

Vi klarer ikke med 50 millioner sykkelpenger å demme opp for privatbilismens 20 milliarder. Vi klarer ikke med sykkelsatsingen å kompensere for manglende politisk vilje i fylkeskommunen til framtidsrettede kollektivtiltak. Men vi viser en sykkelretning. Vi vil at flere skal bruke sykkel. Vi vil at folkehelse skal være en viktig motivasjonsfaktor. Da må det vises politisk vilje. Da må det bevilges penger. Det gjør det borgerlige samarbeidet i Stavanger. Venstre er stolt av et slikt samarbeid. Venstre er stolt over en slik sykkelsatsing. Heia Stavangers sykkelløft.

Les hele kommentaren i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**