Kommentar: Politisk blåmandag

— En så viktig seier følges opp med stillhet, og blir møtt med den største taushet. Det er grunn til å undres, skriver Venstres Per A. Thorbjørnsen i denne ukas kommentar i RA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stavanger bybane sentrum bybanen

Foto: Odd Furenes/ d’Turbine

 Bussfelt på Madlaveien

Bussfelt på Madlaveien
Foto: Rogaland Fylkeskommune

 Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder i Stavanger Venstre

Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder i Stavanger Venstre
Foto: Kenneth Gjesdal

Jeg er rimelig sikker på at hvis fylkestingets bybanepartier Høyre, Venstre, KrF, SV og Pp hadde vunnet slaget hadde vi feiret. Det hadde vært en seier for framtidens bo- og regionsutvikling, ikke bare på Nord-Jæren, men fra Randaberg i nord til Egersund i sør. Vi hadde latt champagnekorken smelle, vi hadde flagget, vi hadde markert med samlinger på tvers av partier. Ja, vi hadde til og med gått i bybanetog. Vi hadde skrevet på oss senebetennelse på sosiale medier. Vi hadde lagt strategi for hvordan bybanekonseptet skulle komme på plass i Nasjonal Transportplan. Vi hadde blitt heftige og begeistret.

Les også: Fortsatt stor tro på bybane

Fra busway-vinnerne er det stille. Ikke har jeg sett Natur og Ungdom komme med støtteerklæringer, heller ikke Rød Ungdom har takket Ap for et framtidsrettet politiske vedtak. Busway-tilhengerne er stille på sosiale medier. Selv Stavangerregionen Næringsforening er stille. De som av forunderlige grunner gikk inn for busway. En så viktig seier følges opp med stillhet, og blir møtt med den største taushet. Det er grunn til å undres.

Det er noe underlig over hovedargumentasjonen. Bybane blir for dyrt. Hvor ellers i landet snakker lokalpolitikere ned behovet for investeringsmidler til kollektivtransport? Jeg har ikke hørt en lokalpolitiker fra de rødgrønne som ikke mener at intercitysatsingen på Østlandet må gjennomføres. Det skulle nesten tatt seg ut om en fylkespolitiker i Hedmark mente at det holder med å stoppe satsingen på Eidsvoll, så vi kan spare noen milliarder. Buss fra Eidsvoll til Rena får holde. Bergenspolitikere snakker ikke ned behovet for å modernisere Bergensbanen. Tvert imot. Heller ingen finnmarkspolitikere som mener at de fleste kortrutebaner må legges ned for å spare penger. I alle regioner vil politikerne det beste. De har visjoner. De kjemper for statlige midler. Unntatt Ap, SP og Frp i Rogaland.

Det er noe underlig over hvilke signaler som nå gis til departementet. Syv kommuner på Jæren har sagt ja til bybane. En kommune og et fylkesting har sagt ja til busway. Ap, SP og Frp har valgt busway. Men med ulik finansiering. Ap og Sp mener at buswayalternativet blant annet må bompengefinansieres. Det er Frp helt uenig i. Departementet skal vurdere den politiske stemningen på Nord-Jæren. De skal avgjøre om en stemmes overvekt i fylkestinget skal velte Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Time, Gjesdal og Hås kommunestyrer som sa ja til bybanekonseptet. Det er kommuner som representerer over halvparten av innbyggerne i Rogaland. Fylkestinget velger konsept, men har ikke enes om finansiering. Slike vedtak er som oftest ikke verdt papiret de er skrevet på.

Les også: Bybane er det beste for regionen!

Jeg har fulgt bybanediskusjonen i nesten 20 år. Jeg har lest tusenvis av saksdokumenter og utredninger. Jeg har vært på flere studiereiser. Fulgt med i prosessene rundt, og realiseringen av, bybanen i Bergen. Vi har vært gjennom grundige runder i Venstre. Vi har debattert. Vært i tvil. Men konkludert i politiske programmer. I Stavanger, i Sandnes, i Sola, i Rogaland fylke, i Stortingsprogrammet. Vi var godt forberedt til kamp. Men vi ble felt av en håndsopprekning i Arbeiderpartiet. På en arena som slaget ikke skulle stå, et medlemsmøte hvor cirka 40 prosent var for bybane mens de resterende 60 prosent stemte for busway. Slik er demokratiet. Jeg respekterer det. Men, det er de folkevalgte som er gitt tilliten til å styre byen gjennom valg. De folkevalgtes arena er kommunestyret og fylkestinget, ikke medlemsmøter.

Det var noe underlig over debatten i fylkestingets sist tirsdag om konseptvalg. Det ble hevdet at Ap ikke ville være med på et kompromiss som nevnte to meter bybanebygging. Det ble hevdet at busway var det beste alternativet i et kost/nytte-perspektiv. Så avsluttes det med at Ap mener at busway på et senere tidspunkt kan konverteres til bybane. Da er realiteten at det vil bli bygget flere mil med bybane og til en betydelig høyre kost enn om bybane hadde blitt bygget med en gang. Sjelden har jeg vært vitne til at det blir fullstendig slått bein under egen argumentasjon. SP var engstelig for at bybane vil gå ut over rassikring i Ryfylke og tar jeg ikke helt feil var Frp engstelig for at syklister skulle ramle i møtet med skinnegangen. Det var lite snakk om buswayens muligheter, det var stort sett kun snakk om å argumentere mot bybane.

Venstre vil kjempe videre. Fylkestinget har ikke valgt det beste konseptet. Bybanekonseptet som inneholder både bygging av bybane, busway, buss, jernbane er det beste konseptet. Siste ord er ikke sagt. Bergen maktet bygging av sin bybane uten Hordaland fylkeskommune medvirkning. Vi vil det beste for regionen, vi vil bygge et transportsystem for framtiden. En stemmes overvekt i fylkestinget skal ikke stå i veien.

Politikk handler ofte om å sikre regionen vi bor i de beste levekår. Vi må ofte stå opp mot sentralmakten for å sikre disse gode vilkårene. I valg av kollektivkonsept for de neste 40 årene valgte fylkestinget gårsdagens løsning. Det er av sine «egne» en skal få det ? Fylkestinget har sviktet sin rolle. Det er tid for omkamp.

Les artikkelen i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**