Kommentar: Venstre vil ha framtidens næringsliv

— Norge trenger en ny og aktiv næringspolitikk som stimulerer mer til nyskaping og som legger forholdene til rette for gründere og et mangfoldig næringsliv i hele landet, skriver Venstres Per A. Thorbjørnsen i denne ukas kommentar i RA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Miljø, olje

Foto: Luth

Per Armand Thorbjørnsen Stavanger Levekår

Foto: Stavanger Venstre

Vi er både privilegerte og heldige. Det at Norge har olje, forvalter oljeformuen godt og at vi har vært heldige med vedvarende høye oljepriser de siste årene, har ført til at vi i dag har en situasjon i norsk økonomi som ingen av oss overskuet for kun få år siden. Jeg tror ikke vi helt har tatt inn over oss de enorme kontrastene mellom oss og store deler av Europa.

Her i Stavanger-regionen har vi lav arbeidsledighet, høy vekst, vi er energihovedstad. Og: Vi lever på den grønneste grenen i landet.

I 2009 var 65 prosent av sysselsatte i petroleumsnæringene bosatt i Rogaland og Hordaland. Der er også her vi ser den største økningen i antall sysselsatte. I Stavanger-regionen (14 kommuner) arbeider 20 prosent av de sysselsatte direkte relatert til olje- og gassnæringen. Vi har en by og en region som har et næringsliv som i stor grad er olje- og gassrelatert. Det gir oss noen helt spesielle utfordringer.

Mye tyder på at olje- og gassnæringens gode tilstedeværelse i vår region vil vare ved lenge. Men i en urolig verden hvor oljeprisen kan stupe, etterspørsel reduseres og nye klimakrav innføres, kan vi i verste fall raskt få problemer.

Utfordringen er hvordan vi skal stille oss, slik at vi også de neste årene kan være i samme situasjon — uten å være avhengig av en rekordhøy oljepris. Venstre skiller seg fra regjeringen politikk på mange områder, men først og fremst gjennom en markant næringspolitisk vilje til å prioritere framtid heller enn fortid, til å ta nødvendige grep for å sikre velferden for kommende generasjoner, til å omstille alle sektorer i en mer miljøvennlig retning og til å sette folk først.

Få regioner er så sårbare som vår. Vår region skulle satset mer på fornybar energi, på nye produkter, og på nye tjenester. Men det er vi dessverre ennå ikke gode nok på. Vi er en region som er avhengig av kompetanse. Kompetanse i seg selv er imidlertid ikke nok, vi må også ha nyskapingsevne og mulighet til å skape nye produkter og tjenester som kan selges i inn- og utland.

I et slikt perspektiv blir behovet for Venstres politikk enda mer tydelig. Venstre vil ha en ny kurs. Venstre ønsker en gjennomført satsing på nyskaping og kunnskap. Vi ønsker å styrke næringslivet og bidra til å skape flere av framtidens arbeidsplasser gjennom både skattelette, målretting av offentlig virkemiddelapparat og en reell satsing på forskning og utdanning.

Norge trenger en ny og aktiv næringspolitikk som stimulerer mer til nyskaping og som legger forholdene til rette for gründere og et mangfoldig næringsliv i hele landet. Noe av det å legge til rette for nytenkning og nyskapning handler om å gi næringslivet frihet til å gjøre nettopp det. Det gjør meg stolt at Venstre i en undersøkelse fra tenketanken Civita sist uke ble kåret til det partiet som er best til å gi denne friheten.

På lørdag fulgte Dagens Næringsliv på lederplass opp med følgende attest om Venstre: «Venstre er det partiet i Norge som i sterkest grad fremmer frihet og utfordrer gamle maktbastioner. Venstre har dermed gjort seg selv til et viktigere parti».

Begrunnelsen er klar: «Alle partier har ideer til ting som bør forbys eller påbys, og man skulle også ønske at forskjellene var større. Men når man i tillegg tar med forslag som er fremmet på Stortinget til å fjerne forbud og påbud, er det tydelige forskjeller på de to blokkene i norsk politikk. Og Venstre kan kåres til det partiet som har minst trang til å begrense nordmenns frihet. Denne høsten har vi også opplevd at Venstre-leder Trine Skei Grande har utfordret LOs makt modigere enn noen andre. Hun har arrig pekt på forskjellsbehandlingen av dem som er innenfor LO og arbeidslivet og dem som står utenfor og vil inn.»

Dette handler i stor grad om Venstres framtidsrettede næringspolitikk og partiets fokus på å legge forholdene til rette for gründere og et mangfoldig næringsliv.

Venstres diskusjon med LO denne høsten har i hovedsak gått ut på at Venstre ønsker å gjøre det enklere og tryggere for gründere. Venstre ønsker å gi de som satser på framtidens arbeidsplasser like gode rettigheter som alle andre. Vårt mål er at det å starte og drive sin egen virksomhet skal være like naturlig valg som det å være lønnstaker. Da er det helt avgjørende at den enkeltes rettigheter i forhold til arbeid og trygd er om lag den samme, uavhengig av om en er ansatt eller driver sin egen bedrift.

Framtidens arbeidsliv vil kreve nye, annerledes og mer fleksible løsninger. Vi mener at utfordringene ikke er å bevare alt som i dag, men å skape et åpent og mer moderne arbeidsliv hvor det er plass til flest mulig. Dette vil gjøre det enklere og bedre for gründere og skapere av framtidens arbeidsplasser.

Et mangfoldig og nyskapende næringsliv er avgjørende for at Norge skal lykkes i en stadig mer globalisert økonomi. Offentlig sektor og offentlig velferd er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringslivet, og av at initiativrike personer satser, tar en betydelig risiko og omsetter ideer til handling.

Vi er overbevist om at det vil bli ført en helt annen næringspolitikk med et nytt flertall ved valget høsten 2013. Venstre er klar til å ta et lederskap i å føre en slik politikk.

Skal vi som region og som nasjon ta klimautfordringene på virkelig alvor, skal vi som region og som nasjon gjøre oss mindre avhengig av de enorme oljeinntektene, og skal vi som region og nasjon skape nye næringer og arbeidsplasser? Ja, da begynner jobben nå. Da handler det i første omgang å satse på gründere, på småbedrifter og på forskning. Det er synd at ikke Regjeringen/LO har skjønt dette i tilstrekkelig grad. På et tidspunkt der framme er det for seint. Venstre vil starte nå.

Godt nytt år!

Les kommentar i RA