Et grønnere budsjett

Venstre har i budsjettforliket med regjeringspartiene og KrF fått gjennomslag for et mer sosialt budsjett som sikrer mer til de som trenger det mest. Det endelige budsjettet er også blitt vesentlig grønnere og statsbudsjettet legger svært godt til rette for mer nyskaping og innovasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Iselin Nybø, buss, stavanger

Foto: Mari Halvorsen

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Stavanger Venstre

For Stavanger får budsjettet stor betydning når tinghuset på Nytorget nå kan starte planleggingen. Venstre fikk på plass de 3,5 millionene som var ønsket til en konsekvensutredning av tinghuset. Det betyr mye for Nytorget som nå kan få den utviklingen som området sårt trenger. Det er et fantastisk godt arbeid som er lagt ned for å få til dette av stortingsrepresentant Iselin Nybø. Arbeides det like målrettet over tid er jeg rimelig sikker på at restaureringen av Domkirken er inne i neste års statsbudsjett.

UiS har også stor grunn til å juble etter forhandlingene. Det er blitt lagt inn 100 nye stipendiatstillinger i budsjettet, og 50 av disse er øremerket til de nye universitetene. UiS har lenge vært dårlig behandlet. Heldigvis har Venstre fått gjennomslag i forhandlingene. Med disse stipendiatstillingene vises en ny vilje til å satse på UiS og på alt det gode arbeidet som skjer der.

Dette er det første statsbudsjettet i historien der man med trygghet kan si at utslippene fra transportsektoren vil gå ned. Venstre har gitt budsjettet en samlet økning på miljø- og klima på nær 1,9 milliard kroner, hvor det er en betydelig satsing på kollektivtransport og miljøvennlige transportløsninger.

Venstres mål med budsjettet var en betydelig styrking av klimaforliket. Budsjettet innebærer en betydelig styrking av både Enova og Miljøteknologiordningen, to særdeles gode og målrettede ordninger som bidrar til å redusere klimagassutslippene fra norske bedrifter.
Det brukes 325 millioner mer til kollektivtransport og 498 millioner mer til jernbane utover regjeringens forslag. Og naturvern og biologisk mangfold styrkes med 350 millioner. Budsjettet sørger for at for første gang vil vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane gå ned. Også styrkingen av belønningsordningen for kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier vil sørge for at trafikkveksten i de store byene kan tas med kollektiv, sykkel og gang.

Det blir langt rimeligere og enklere å ta grønne valg når folk skal kjøpe og bruke bil til neste år. Venstre gir 697,5 millioner kroner i avgiftslettelse på de mest miljøvennlige bilene og det mest miljøvennlige drivstoffet. Ladbare hybrider får en betydelig reduksjon på avgiftene ved kjøp, samtidig som vi fjerner biodieselavgiften. Tidligere ordfører Leif Johan Sevland (H) ønsket sommeren 2007 å innføre et plastposeforbud i Stavanger. Byen skulle over natten bli kvitt 25 millioner plastposer i et av mange tiltak som skulle gjøre Stavanger til Norges fremste miljøkommune.

Etter forhandlingene er plastposekampen på nytt på dagsorden. Svært små plastpartikler i havmiljøet skaper livsfare og store helseproblemer for fisk, sjøfugl og sjøpattedyr. Plast dreper. Så klarer noen å lage stor ståhei av en plastposeavgift. Leif Johan Sevland skjønte det allerede i 2007. Nå kommer en miljøvennlig avgift på plastposer på plass.

Mer enn 70 000 barn lever i fattigdom i Norge. Vi vil at alle barn skal ha muligheter til å gå i barnehagen og utvider ordningen med kjernetid i barnehager for 4—5 åringer i lavinntektsfamilier. Videre gir vi nå alle 4 og 5-åringer i asylmottak rett til barnehageplass og styrker aktivitetstilbudet for øvrig til barn i asylmottak.

Barn som lever i fattigdom trenger målrettede tiltak og vi styrker derfor den generelle tilskuddsordningen mot barnefattigdom og ferietiltak for vanskeligstilte barn. Helsestasjonene er det viktigste lavterskeltilbudet for barn, og vi styrker derfor helsestasjonene og skolehelsestasjonene med 70 millioner kroner. Videre styrkes Barnehusene med 25 millioner kroner og barnevernet får ytterligere 30 millioner kroner.

Kommunene har ansvaret for grunnleggende velferdstjenester innenfor skole, barnevern, helse og omsorg, og Venstre er derfor fornøyd med å ha fått gjennomslag for en solid økning i overføringen til kommunene. Det bevilges nå 1, 2 milliarder mer til kommunene enn regjeringen hadde foreslått.

Regjeringens budsjett på kunnskapsfeltet var godt, men vi har bidratt til å styrke skolen ytterligere. Det gjelder deriblant kompetanseløft for ufaglært lærere og tidlig innsats i skolen gjennom økt lærerinnsats i 1.—4. trinn. Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, enda bedre og enda mer motiverte lærere. Venstre vil sikre alle lærere muligheten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning. Derfor styrker vi denne satsingen med 50 millioner.

Budsjettenigheten innebærer en svært god satsing på høyere utdanning og forskning, gjennom blant annet økte basisbevilgninger til universiteter og høyskoler, flere stipendiatstillinger og flere studentboliger. Med budsjettforliket skal det bygges 2000 studentboliger neste år. Det betyr at Venstre har oppfylt ett av våre valgløfter. For oss var det også en viktig prinsipiell sak å reversere forslaget om studieavgift for internasjonale studenter.

Budsjettforliket inneholder nye tiltak for å styrke norsk næringsliv og fastlandsindustri og motvirke todeling av økonomien med 1,1 milliard kroner. Vår offentlige velferd er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv og at initiativrike personer satser, tar risiko og omsetter ideer til handlinger. Venstre har fått fullt gjennomslag for å opprette to ulike såkornfond på til sammen 135 millioner kroner for å sikre risikovillig kapital til nystartede bedrifter i den krevende oppstartsfasen.

Det var ikke Venstres helhetlige budsjettforslag som gikk igjennom. Det var et forlik mellom to regjeringspartier og to konstruktive opposisjonspartier. Jeg er glad for at vi har gjort det mer grønt og mer sosialt. Jeg er glad for at Venstre har en stortingsrepresentant fra Rogaland som både har kjempet for nasjonale og Rogalandsprioriteringer i budsjettet. Heia Iselin Nybø. Heia Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**