Kronikk: Stavanger inn i en ny tid!

Hvis vi skal forlange at næringslivet omstiller seg, at det skal skapes nye arbeidsplasser langt unna petroleumssektoren og at vi skal forske mer, er det da riktig at kommunesektoren står på stedet hvil? spør Per A. Thorbjørnsen (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Stavanger Venstre

Sentrumsplan Stavanger Arkitektforslag

Foto: Stavanger kommune

Universitetet i Stavanger (UiS)

Foto: Stavanger Aftenblad

Venstre har lansert sitt første delutkast til program i Stavanger. Der er et ord viktigere enn alt annet: innovasjon!

Det er en ekstrem mulighet som ligger foran oss i kommuneorganiseringen på Nord-Jæren. Vi har et valg mellom å la alt være som før eller vi kan velge en innovativ vei. Vi har mulighet til å slå sammen kommunene på Nord-Jæren. Vi har et felles bo-, arbeids- og opplevelsesmarked. Vi har lite å tjene på å konkurrere med hverandre i en tid som krever samhold og felles strategi. Spørsmålet er om vi står bedre samlet enn om vi står hver for oss, når vi skal møte morgendagens utfordringer. Jeg er ikke i tvil om svaret.

Vi kan velge oss parlamentarisme. Stavanger Venstre foreslår nettopp det. På studietur til Trondheim og Bergen i sist uke, fortalte den fremste av kommunaldirektørene i Bergen at den byparlamentarisme modellen er mer demokratisk i sin form enn den modellen Stavanger har nå. Det sier ikke lite!

Venstre mener at universitetssykehuset bør flyttes til universitetsområdet. Det vil gi store synergieffekter mellom de ulike universitets- og forskningsmiljøene og bidra til å skape innovative miljøer. Ullandhaug er et område i rivende utvikling med potensial for å bli en av regionenes største arbeidsplassområder. Sykehusets utvikling må sees i et 100-årsperspektiv. Venstre vil skape Ullandhaug-visjonen. Vi vil etablere en næringsklynge innen fornybar energi, helseforskning og helse- og omsorgsteknologi. Dette skal styrke Stavangers innovative posisjon og legge til rette for arbeidsplasser i framtidsrettede næringer.

Vi ser allerede klimaendringene. Selv togradersmålet gir krisevirkninger. Overstiger vi togradersmålet er det katastrofe. Stavanger skal bli Norges fremste på klimapolitikk. Vår visjon er at hensynet til miljø og klima skal være styrende for Stavanger sine prioriteringer i alle sammenhenger. Derfor er det avgjørende at både oljenæringen selv, forskningsmiljøer og utdanningsinstitusjoner innretter arbeidet sitt for å redusere CO2 utslipp.

I starten av oppbygging av oljealderen var det ikke slik at kommunestyrene opprettet stillinger i petroleumssektoren. Kommunen la til rette med areal, boliger, infrastruktur og kjempet for statlige institusjoner m.m. De neste årene må vi gjøre akkurat det: Legge til rette for at vi skaper nye arbeidsplasser utenfor petroleumssektoren. Det vil i tiår framover fortsatt være en sterk olje- og gassektor i vår region. Men den nye veksten, de nye arbeidsplassene skapes hovedsakelig utenfor dagens dominerende sektor. Det er avgjørende for vår økonomiske framtid at vi dyrker fram nytt næringsliv i Stavanger nå.

Morgendagens arbeidsplasser er ikke skapt enda. Omstilling handler om at dagens virksomheter i større grad legger bærekraftsperspektivet til grunn. Men innovasjon handler også om å slippe gründerne fram. Venstre vil legge til rette for at de verdifulle ideene ikke blir drept i startfasen. Vi gir gründeren verktøy og sosiale rettigheter!

Skinnegående kollektivtransport skal bli ryggraden for persontransport på Nord-Jæren. Vi skal forbinde sentrum, Ullandhaug, Jåttå, Forus, Sola/flyplassen og Sandnes. Vi velger skinnegående — konsept må utredes. Skal Ullandhaug få sykehus, videreutvikling av universitet og andre innovative arbeidsplasser, krever det en helt annen transportform enn dagens busser. Vi må komme raskere fram, få nye traseer, mer miljøvennlig transport og rimeligere billetter. For oss er skinnegående transport svaret.

Vi har kanskje undervurdert kulturnæringens betydning når vi skal skape nye arbeidsplasser. Både innen de tradisjonelle kulturinstitusjonene, selvstendige produksjonsmiljøer og selvstendige kunstnere ligger det store muligheter. I denne omgang lanserer vi to nye tiltak: Rogaland Teater trenger nytt bygg! De nåværende er uegnet. Dette vil være det viktigste bidraget for å sikre en moderne teaterkunst til glede for hele Rogaland. Venstre ønsker at nytt teater skal stå ferdig senest ved byjubileet i 2025. Nytt Teater er en statlig og regional oppgave! Og for det andre: Metropolis skal både videreutvikles og på sikt få nye lokaler. Vi starter arbeidet denne perioden.

Vi skal skape en flott bypark for alle! Lokket over motorveien vil skape en sammenhengende park fra et nyoppusset Vålandstårn til Mosvatnet. En park for barn, for joggere og for alle som vil nyte naturen i en viktig grønn lunge. Men noen av de største utfordringene langs motorveien fra Madlaveien til Auglendstunnelen er støy og forurensning. Venstre vil arbeide for at strekningen mellom «Siffen» og Auglendstunnelen skal legges under lokk (kulvert/tunnel). Området krever radikal støyskjerming og dessuten gir tiltakene muligheter for fornyet byutvikling. Vi kan ikke lenger akseptere støyforholdene som beboere har i dette området. Venstre vil være garantisten for at det historiske i sentrum tas vare på. På Nytorget vil vi sikre at den historiske bebyggelsen vernes, at trærne og jugendmuren bevares. Det er en skam at Nytorget har stått til forfall siden 2006. Det er viktig å revitalisere området. Vi vil derfor utarbeide en ny reguleringsplan, bygge nytt tinghus, kulturvirksomhet, permanent bruktmarked, med mer.

Vi vil fortsatt være garantisten for trehusbyen. Vi er Europas største sammenhengende trehusby i dag — det forplikter for framtida! Venstre er trehus-partiet.

Vi skal være bymiljøpartiet som har vært kjennetegnet vårt lenge, og vi skal være det framtidsrettede sosialliberale partiet som også satser på innovasjon, fornybar energi og næringsomstilling.

Venstres programarbeid er ikke fullført. Det er et stort arbeid. Denne gangen er vi rekordmange som bidrar. Første helhetlige utkast foreligger i begynnelsen av februar og skal endelig behandles på medlemsmøte i mars. Vi lanserer nå et delprogram hvor vi viser retning. En retning som sier vi både skal være gjenkjennbare, fornyende og innovative. Venstre er klare for å ta Stavanger inn i en ny tid. Og som sagt: mer program kommer, mye mer! Følg med!

Les kronikken i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**