Kommentar: Åpent brev – Bybane nå, Stoltenberg!

En bybane tilsvarer transportkapasiteten til to firefelts motorveier! Men andre ord: Det er Bybanen som er løsningen på Stavangers raskt tiltakende trafikkproblemer. Det er betydelig mer effektivt å bygge en bybane fremfor nye veier, det er klart mer miljøvennlig og det krever mindre areal. Men har noen informert statsminisiteren om dette?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Av Per A Thorbjørnsen

Det tviler jeg sterkt på. For utfordringene står fortsatt i kø. Det er vanskelig å få øye på regjeringsengasjement eller på konstruktive forslag til videre framdrift. Samferdselsministeren har ikke vært i nærheten av å la seg reelt begeistre av bybaneprosjektet, eller gi midler til prosjekt. Dette kan umulig være i tråd med regjeringens intensjoner og målsettingen om å føre en framtidsrettet klimapolitikk. Vi trenger hjelp til å komme videre, statsminister!

Bybanen skal etter planen stå ferdig i 2015. Det er åtte år til. Med den manglende viljen regjeringen viser kan det fort gå lengre tid. Hva skjer i mellomtiden? Kolumbus arbeider for et nedre ruteopplegg til Forusområdet, det arbeides med å legge til rette for mer sykkelbruk og NSBs dobbeltspor står ferdig i 2010. Men dessverre vil det ikke ta unna veksten i biltrafikken. Vi nærmere oss et trafikalt infarkt på motorveien, det kan allerede inntre når ny riksvei 44 snart skal ledes inn på motorveien.

Derfor haster det. Det er som om regionen selv ikke helt har skjønt hvor nødvendig infrastrukturgrep bybanen representerer. Men det står enda dårligere til med forståelsen i regjeringen. Regjeringen har så langt sagt nei til 12 millioner til å bidra i et spleiselag om prosjektmidler til Bybanekontoret.. Staten krever at vi utreder videre, men er ikke villig til å bidra med utredningsmidler. Det forteller alt om regjeringens holdning. Det er underlig å lese at Sosialistisk Venstrepartis Hallgeir Langeland mener at henvendelsen til regjeringen kom for sent. Han sier til Stavanger Aftenblad at søknaden kom for sent. Det er en gigantisk bortforklaring. Det opereres ikke med søknadsfrister i denne sammenhengen. Dersom regjeringen hadde vist vilje hadde regjeringen funnet pengene. Men jeg er sikker på at den henvendelsen har du aldri sett Jens Stoltenberg.

Det er derfor at denne kommentaren har form som et åpent brev til deg. Vi kan ikke legge opp til at alt som har med transportutbygging å gjøre skal inn i Nasjonal Transportplan (NTP). Vi må evne å løsrive storbyenes spesielle transportbehov for å få mest mulig persontransport over fra bil til bane og buss, spesielt når det gjelder arbeidsreisene. Det er behov for en egen handlingsplan for dette arbeidet. Det er helt meningsløst å forholde seg til NTP. Dersom vi av forskjellig grunner ikke når tidsfristene som departementet operer med, kan vi risikere at det går mange år før vi får neste mulighet. Klimautfordringene gir oss ikke denne tiden. Klimautfordringen krever at vi handler nå! Transportsektoren, og spesielt bilbruken, representerer store andeler av de nasjonale totale Co2 utslippene. Det er ekstremt effektivt i et klimaperspektiv å bygge bybane. Men skal det monne må den bygges raskt.

Vi er utålmodige her borte på Sør-Vestlandet herr Statsminister. I Handlings- og økonomiplanen, som skal behandles i Bystyret om en uke, foreslår samarbeidspartiene (H,V,KRF, PP, SP og AP ) at vi setter i gang med nye utredinger rundt nye trasseer: "Utreding av bybanetrase fra Stavanger, via Kvernevik/Tananger og til flyplassen samt andre strekninger må settes i gang snarest". Den første trassen som skal bygges går både fra Sandnes og Stavanger sentrum mot flyplassen. En stor del av denne strekningen er fellesstrekning med NSB’s dobbeltspor. Det er derfor kombibane er et mer presist utrykk enn bybane. Både din og den forrige regjeringen fikk dette store investeringsprosjektet på plass. Et av de beste argumentene for investeringen var nettopp koblingen mot kombibanen/ bybanen. Uten kombibanen utnytter vi ikke investeringene optimalt. Men det er lite samkjøring og planlegging mellom dagens bygging av dobbeltsporet og morgendagens utbygging av kombibanen. Det er så ille at den nye Gausel stasjon som står ferdi
g neste år må bygges om for å tilpasses bybanen. Vi trenger rett og slett hjelp til at det på overordnet nivå legges opp til krav om samkjøring!

Bygging av denne type infrastruktur er et samfunnsanliggende som ikke skal gjøres primært avhengig av bompengefinansiering eller rushtrafikkavgift. Det er et spleiselag mellom stat, fylke og aktuelle kommuner. Klimautfordringene krever handling nå. Det kan umulig stå på penger. Det står på politisk vilje. Hvis regjeringens vilje er der, er den godt tildekket. Derfor går utfordringen til deg statsminisiter Jens Stoltenberg: Sørg for at bybaneprosjektet kommer på skinner, – og det er en god start å bevilge de 12 millionene til Bybanekontorets videre planlegging og nødvendige utredninger. Skal vi spleise på byggingen, må vi spleise på planleggingen. Det haster med et svar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**