Tryggere og raskere busstilbud i Klæbu

Klæbu Venstre ønsker å bidra til tryggere og raskere busstilbud for Klæbyggen. Bussreisen mellom Klæbu og Trondheim må bli raskere, og det må settes inn nok busser slik at man ikke må stå usikret – spesielt når bussen har høy hastighet på E6. I kommunestyremøtet 24.mai vil Venstre ta opp saken i en interpellasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Buss

Interpellasjonen:
Bussrutene mellom Klæbu og Trondheim er organisert slik at bussnr 47 kjører Klæbu Sentrum, Tanem, Tiller (City Syd) og derfra via E6 til Trondheim. Dette gjelder i de periodene hvor flertallet av passasjerene skal til og fra jobb. Resten av døgnet og i helgene må imidlertid passasjerer fra Klæbu bytte til/fra bussnr 46 ved City Syd.
Overstående løsning har to aspekter som Venstre ønsker å sette søkelyset på – sikkerhet og tidsbruk.

Sikkerhet
Det er svært gledelig at fler og fler tar i bruk busstilbudet og at kapasiteten har økt. Det er imidlertid bekymringsfult at kapasiteten ikke er stor nok til at alle får sitteplass i bussene. Særlig problematisk er dette når bussene holder høy hastighet.
Bussene som brukes i Klæbu har montert setebelter. I §1 i “Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn” står det “Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert.”
På rutene til og fra Klæbu er det altså sånn at barn og voksne sikres så lenge de har et sete, men når det kun er ståplasser tilgjengelig blir barn og voksne henvist til usikrede ståplasser også under transport på motorvei (E6).
På de mange avgangene der Klæbygg må skifte buss fra 47 til 46 på vei til Trondheim er det pasasjerene fra Klæbu som kommer på bussen sist, og dermed disse pasasjerene som oftest må stå.

Tidsbruk
Bussnr 47 bruker for lang tid fra endestasjon til endestasjon. Spesielt mange stopp forekommer mellom Sandmoen og påkjøring på E6 ved Tonstadkrysset. To alternativer som kan gjøre ruten mer effektiv er å slutte med bussbytte til 46 og:

1. kjøre bussen direkte ut på E6 ved Sandmoen. Passasjerer som skal av på Tiller kan gå av på østsiden av City Syd slik passasjerer som kommer fra Melhus gjør.
eller
2. Kjøre bussen via Ivar Lykkes veg, men kun stoppe for avstigning mellom Sandmoen og Tonstadkrysset — altså en ekspresbuss. De som skal på buss til byen i dette området vil uansett ha et godt tilbud i bussnr 46.

Med en av disse løsningene oppnås:
• Mye raskere bussforbindelse Klæbu — Trondheim.
• En mye mer behagelig bussopplevelse for passasjerene.
• Tar vekk ventetid ved bussbytte.
• Bussbytte gjør det mer utfordrende for eldre og bevegelseshemmede å bruke busstilbudet.
• Unge jenter føler utrygghet når de må stå alene å vente ved bussbytte på kveldstid. Dette fører til at foreldre kjører i stedet.
• Tiller betjenes allerede hyppig av rute 46 (med flere) så tilbudet i området vil ikke forringes i særlig grad.

Forslag til vedtak
Klæbu kommunestyre oversender teksten i interpellasjonen til Sør-Trøndelag fylkeskommune og AtB (heleid av Sør-Trøndelag fylkeskommune), og ber om følgende:
1. Kapasiteten på busslinjene fra Klæbu økes slik at ståplasser unngås. Spesielt viktig er det å unngå ståplasser under transport i høye hastigheter.
2. Trasèvalget til busslinjene til/fra Klæbu endres slik at transporttiden minimeres og bussbytter elimineres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**