Tema Et samfunnsansvarlig og åpent oljefond (SPU)

Venstre ønsker at Oljefondet i mye større grad investerer i samfunnsansvarlige og bærekraftige virksomheter, og i fremtidsrettede sektorer som fornybar energi og annen klima- og miljøvennlig virksomhet. I tillegg bør fondet investere mer i fremvoksende markeder. Målet om avkastning må ikke gå på bekostning av menneskerettigheter eller miljø.

I dag investerer Oljefondet en sjettedel av formuen i statsobligasjoner. Denne formen for utlån reguleres ikke av norske eller internasjonale retningslinjer. Derfor mener Venstre at et krav om åpenhet i politiske beslutningsprosesser i utstederlandet må være en forutsetning for at fondet investerer i statsobligasjoner.

Forvalterne av Oljefondet har en viss adgang til å avvike fra de overordnede investeringsvalgene som fastsettes av politiske myndigheter. Den aktive forvaltningen av Oljefondet medfører større risiko og har de siste årene resultert i betydelige tap. Venstre mener at en indeksforvaltning av Oljefondet vil redusere risikoen og innebære en tryggere forvaltning av fellesskapets midler. For å sikre reell uavhengighet bør det etableres et eget styre for Oljefondet som er uavhengig av Norges Bank.

Venstre vil

• investere mer av SPU i fornybar energi og klimavennlig teknologi
  • åpne for at SPU kan investere i infrastruktur og unoterte selskaper, med krav til åpenhet, avkastning og langsiktig risiko på linje med resten av fondet
  • stille krav om større åpenhet om og integrering av faktorer knyttet til miljø, samfunn og selskapsledelse (ESG-faktorer) i risikovurderingen ved valg av aksjer og porteføljediversifisering i SPU