Tema Lærersatsing

Anja Berggård Endresen underviser i klasserommet. Hun sitter sammen med fire elever som følger med og lytter oppmerksomt

Læreren er den viktigste faktoren for en god skole. Venstre vil styrke læreryrket med bedre etterutdanning, tydeligere krav til kompetanse og flere karriereveier – slik at flere lærere blir i jobben og flere ønsker å bli det.

Lærermangelen i skolen og barnehagen er alvorlig. Mange slutter, og færre søker seg til utdanningene. Mange lærere får for lite faglig påfyll, må ut av klasserommet for å avansere i yrket, og får ikke nok tid til å være kontaktlærere eller jobbe tett med elevene.

Ulike diagnoser og behov krever mer spesialisert kompetanse, men etter- og videreutdanningen er ikke godt nok tilpasset.

Lærere må få tillit, rom og ressurser – både i utdanning, hverdagsarbeid og utvikling.

Utfordringer vi må løse 👩‍🏫

  • Lærermangel og høyt frafall fra yrket
  • Færre søker lærerutdanning
  • Etter- og videreutdanning er ikke godt nok tilpasset
  • Manglende karriereveier utenfor ledelse
  • For lite tid til pedagogiske oppgaver og kontaktlærerrollen
  • Lave insentiver for å bli værende i klasserommet
  • Svake muligheter for praksis tidlig i lærerutdanningen
  • Lærere mangler kompetanse på tilrettelegging og mangfold
  • For dårlig støtte for elever med spesifikke behov
  • Ikke alle får undervisning av faglig kvalifiserte lærere

Venstres løsninger

Venstre vil bygge et sterkere lag rundt læreren. Vi vil sikre bedre etterutdanning, mer praksis tidlig i utdanningen, nye karriereveier og et tydelig kompetanseløft i hele profesjonen.

Læreren skal ha tid, tillit og trygghet – og få stå i yrket gjennom hele livet. Sertifisering av yrket og beskyttelse av undervisningstitler skal bidra til økt status og faglig stolthet.

Venstre vil sertifisere læreryrket og beskytte titlene lærer, barnehagelærer, adjunkt og lektor for å styrke statusen og sikre kvalitet.

Vi vil styrke kompetansetilbudet til lærere og sørge for at det er relevant for fagene de underviser i – og bedre tilpasset skolehverdagen.

Lærerstudentene skal få løpende praksis gjennom hele utdanningsløpet – fra første år, hele skoleåret.

Venstre vil lage flere karriereveier som lar lærere utvikle seg faglig uten å måtte forlate undervisningen.

Vi vil styrke kunnskapen om diagnoser, tilpasningsbehov og mangfold – inkludert funksjonsnedsettelser, kjønn og kultur.

Lærere skal få mer tid til pedagogisk arbeid gjennom støtte fra andre yrkesgrupper – som miljøarbeidere og fagpersonell.

Venstre vil utvide ordningen med sletting av studielån til flere lærere og gjøre PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning) mer tilgjengelig – også for fagpersoner med arbeidserfaring.

Vi vil innføre kompetansekrav i flere fag og gjøre det lettere å nå dem – blant annet ved å utvide tilbudet og tilrettelegge for lærere i jobb.

Vi trenger flere lærere – og vi må ta bedre vare på dem vi har. Venstre vil gi lærere faglig støtte, frihet og utviklingsmuligheter som gjør yrket attraktivt, bærekraftig og meningsfullt. En god skole starter med en trygg og kompetent lærer.

Venstre vil:

  • Sertifisere læreryrket og beskytte titlene barnehagelærer, lærer, adjunkt og lektor.
  • Styrke etter- og videreutdanningstilbudet til lærerne, og sørge for at tilbudet som gis er relevant for fagene det undervises i.
  • Innføre kompetansekrav for lærere i flere fag i grunnskolen.
  • Øke kompetansekravene til lærerne i videregående opplæring.
  • Gi lærere bedre tid til å være kontaktlærere, og anerkjenne den viktige rollen kontaktlæreren har for å sikre gode og trygge rammer for læringen.
  • Bygge opp laget rundt læreren med andre yrkesgrupper slik at man frigjør mer tid til pedagogiske oppgaver.
  • Tilby mer praksis i utdanningsløpet til lærerne, gjennom løpende praksis i hele skoleåret allerede fra første studieår.
  • Utvide PPU-ordningen med flere plasser for å bøte på lærermangelen og for å ha en «rask» vei inn i yrket for de med allerede opparbeidet fagkompetanse.
  • Supplere masterkravet til PPU med et alternativt krav om to års praksis.
  • Jobbe for at inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne blir vektlagt i læreplanen for lærerstudenter.
  • Øke læreres kompetanse om diagnoser og læringsutfordringer som krever tilpasning av det pedagogiske opplegget rundt elever.
  • Utvide ordningen med sletting av studielån for lærere til å omfatte barnehagelærere og alle andre med godkjent lærerutdanning.
  • Styrke kompetansen på seksuell helse, relasjons-, kjønns- og kulturmangfold i skolen.