Tema Videregående opplæring

Venstre vil at flere skal fullføre videregående opplæring – og at skolen skal være mer tilpasset elevenes behov. Vi vil ha mindre teori i yrkesfagene, mer frihet i studiespesialisering og større rom for fordypning, motivasjon og læring.

Altfor mange elever fullfører ikke videregående. Mange møter store faglige ulikheter i klassen, har lite valgfrihet og føler seg fremmedgjort av et teoritungt system.

Læreplassene er for få, og mange skoler mangler nødvendig utstyr for yrkesfagene. Undervisningsgruppene er store, rådgivningen for svak, og skolehverdagen lite tilrettelagt for fordypning, faglig mestring og fleksibilitet. Venstre vil endre dette.

Utfordringer vi må løse

  • For mange elever fullfører ikke videregående opplæring
  • Skolen er for teoritung, spesielt på yrkesfag
  • For lite samarbeid mellom skole og arbeidsliv
  • Store undervisningsgrupper gjør det vanskelig med tilpasning
  • Manglende tilgang til moderne utstyr i yrkesfag
  • For få læreplasser og svakt insentiv for bedrifter
  • Lite valgfrihet og faglig fordypning
  • Ulikt faglig nivå ved skolestart og lite rom for nivådeling
  • Svak oppfølging i overgangen mellom ungdomsskole og videregående
  • Uklare løp for kombinasjon av studiekompetanse og fagbrev
  • Manglende informasjon og rekruttering til folkehøgskole for enkelte grupper

Venstres løsninger

Venstre vil reformere videregående skole slik at flere lykkes. Vi vil ha mer praksis i yrkesfagene, bedre tilgang på læreplasser, og mer valgfrihet og dybdelæring i studiespesialisering.

Modulstruktur, fritt skolevalg og utstyrsstøtte skal gi elevene mer fleksibilitet og bedre læringsmiljø. Vi vil også støtte folkehøgskoler som arena for modning, integrering og faglig utvikling.

Venstre vil gjøre opplæringen mer modulbasert, slik at elevene kan konsentrere seg om færre fag av gangen og få bedre faglig fordypning.

Vi vil reformere yrkesfagene slik at de blir mer praktiske og mindre teoritunge. Yrkesbasert opplæring i bedrift fra første dag skal likestilles.

Venstre vil redusere antallet fellesfag og styrke programfagene, slik at opplæringen blir mer relevant og motiverende.

Vi vil innføre gaveforsterkningsordning for yrkesfag og fullfinansiere utstyrsstipend på linjer med særskilte behov.

Venstre vil fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger, øke lærlingtilskuddet og stille krav til både privat og offentlig sektor om å ta imot flere lærlinger.

Vi ønsker forsøksordninger med nivåinndeling i flere fag enn matematikk og større rom for fleksible skoleløp.

Venstre vil styrke rådgivningstjenesten og redusere størrelsen på undervisningsgrupper for bedre læringsmiljø og oppfølging.

Vi vil styrke folkehøgskolene og gi dem en tydeligere rolle i integrering, oppfølging og støtte til ungdom på vei videre i livet.

Videregående skole er avgjørende for elevenes framtid. Når for mange faller fra, mister vi både menneskelig potensial og samfunnsverdier. Venstre vil gjøre videregående skole mer fleksibel, mer relevant og mer praksisnær – for at flere skal lykkes, og for at samfunnet skal vinne på det.

Venstre vil:

  • Innføre en modulstrukturert videregående skole. .
  • Innføre fritt skolevalg med reisetidsgaranti i alle fylker, og etablere flere nasjonale spesialiserte tilbud som er tilgjengelig for elever fra hele landet.
  • Styrke dybdelesingen og arbeidet med konsentrasjon gjennom hele skoleløpet, slik at elevene blir studieforberedte.
  • Innføre forsøksordninger med nivåinndelinger i flere fag enn matematikk.
  • Beholde en egen karakter i sidemål.
  • Styrke rådgivningstjenesten på videregående skoler.
  • Iverksette målrettede tiltak for at flere skal fullføre videregående opplæring.
  • Gjennomføre en reform for å gjøre yrkesfagene mer praktiske og mindre teoritunge.
  • Fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger og øke lærlingtilskuddet til bedrifter som tar inn lærlinger.
  • Sørge for at private bedrifter, kommuner, fylkeskommuner og staten tar inn flere lærlinger.
  • Gjøre treparts bransjeprogram til standard for yrkesbasert kompetanseheving.
  • Gi oppfølging ved overgangen til videregående undervisning og læreplass for de elevene som trenger det, for eksempel i form av muligheten til et 11. skoleår før man begynner på videregående.
  • Arbeide for flere programfag ved norske skoler i utlandet.
  • Stanse vilkårlige narkotikarazziaer og ulovlig rustesting i skolen.
  • Etablere en støtteordning for bygging av elevhybler, slik man har for studentboliger.