4. En by basert på kultur

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

4.1 TROMSØ — EN LEVENDE KULTURBY
Kulturell virksomhet har stor betydning for Tromsø både gjennom økt livskvalitet for den enkelte, den økonomiske nytteverdi og ikke minst kulturens egenverdi. Allerede i dag er kultursektoren den næringssektoren som vokser mest. Det er derfor viktig å videreutvikle kulturtilbudet. Venstre satser på kultur som et av de viktigste virkemiddelene for å gjøre Tromsø til en enda bedre og mer attraktiv by, der trivsel, opplevelser og livskvalitet står i sentrum.

Venstre vil:
– Gjøre Tromsø til en levende kulturby som profilerer seg gjennom kulturell bredde, festivaler, arkitektur og design.
– Gi kulturpolitkken høyere prioritet og større handlingsrom
– Gi den enkelte et rikt og variert kulturtilbud
– Sikre bibliotekenes økonomi, øke innkjøpene og ha lengre åpningstider
– Legge bedre til rette for profesjonelle frigrupper
– At kommunene skal stå ved det offentliges forpliktelser når det gjelder innkjøp av kunst for utsmykking av bygg.
– Støtte og tilrettelegge for lokale festivaler.
– Tillate egne vegger for grafitti.
– Være en garantist for økning i bevilgninger til kulturlivet.
– At kommunen skal overta lånet til Kulturhuset og samtidig lar Tromsø Symfoniorkester flytte inn i Kulturhuset.

4.2 KUNSTNERAMNESTI
I verden er det mange kunstnere som i dag blir forfulgt på grunn av deres kunst. Venstre vil at Tromsø skal gi de forfulgte kunstnerne amnesti og gi dem mulighet til å fritt gi uttrykk for sin kunst.

4.3 SAMSPILL MELLOM KULTUR OG NÆRING
Tromsø trenger, i tillegg til bredde og mangfold, også å profilere seg sterkere på områder der kultur- og næringsvirksomhet kan spille sammen for å løfte frem byen internasjonalt. Slike områder er design, arkitektur og innen byutvikling.

Venstre vil:
– At kulturpolitiske prioriteringer skal veie tyngre i arbeidet med byens utvikling.
– Ta initiativ til et målrettet samarbeid mellom kultursektoren og næringslivet for å styrke den internasjonale satsningen

4.4 BYUTVIKLING I SENTRUM
Venstre mener det er veldig viktig å prioritere byutvikling i Tromsø. Vi må ta vare på og utvikle bylivet og sjølinjen. Slik at byen blir et attraktivt område for byens borgere. Venstre kommer fortsatt til å stå imot press fra utbyggere som krever punktreguleringer av regulert areal for å være villige til å investere. Det er viktig at delene henger sammen med helheten i byutviklingen, og at planperspektivet er langsiktig.

Venstre vil:
– Satse på Tromsø sentrums sjølinje, deriblant en utbygging en strandpromenade fra Skansen til Hålogaland Teater og videre til Telegrafbukta.
– Vil bygge et gratis og åpent trådløst nettverk i hele Tromsø sentrum gjerne i samarbeid med universitet og næringsliv.
– Gi høy prioritet til den estetiske siden ved utforming av Tromsø. Det gjelder krav til bygningenes arkitektur, men det må også lages vedtekter for skilt og reklame for å hindre visuell uorden
– At kunstnere bør i større grad samarbeide med arkitekter og byplanlegger om utforming av ny bebyggelse, oppgradering av plasser, gater, offentlige bygg osv.
– At bygninger og områder arkitektonisk utformes slik at de blir gode møteplasser
– Det bør utvikles et lyskulturprogram for lyssetting av det offentlige rom i sentrum.
– Utbygge en bilfri gågate fra Grandhjørnet til Nordbyen
– Bygge ut parkeringsanlegget i tunnellen.
– Fortsette arbeidet for høy kvalitet i utforming og gjennomføring av ny bygningsmasse, særlig med et kritisk blikk på byggehøyder.
– Etablere et estetisk utvalg for å ivareta byens kvalitet
– Arbeide for å knytte Sentrum og Breivika sammen med en sammenhengende bystruktur langs Sundet.

4.5 SOSIALLIBERAL SKJENKEPOLITIKK
Venstre mener at individet er ansvarlig for sine egne handlinger. Kommunens ansvar er å skaffe en fornuftig og helhetlig skjenkepolitikk som innbyggerne forstår og kan akseptere.

Venstre vil:
– At skjenkebevilgninger skal være lett å få, men også lett å miste.
– Gi kaféer og utesteder gode og liberale rammebetingelser slik at Tromsø har et yrende uteliv. Men skjenkepolitikken skal ikke være grenseløs, hverken med hensyn til antall skjenkesteder eller stengetider. Det viktigste er prinsippet om likebehandling og forutsigbarhet.
– Gi rom for lengre skjenketider på 2.juledag
– Åpne for avvik i skjenkebestemmelsene ved vesentlige arrangement som by:larm eller andre festivaler som faller på ukedager. Forutsigbarhet gjennom søknadsfrister etc.

4.6 BARN OG UNGE I SENTRUM
Barn og unge er samfunnets største ressurs, derfor må politikken i større grad ta hensyn til deres behov og ønsker. Venstre ønsker at barn og ungdom skal være med å påvirke utviklingen av Tromsø.

Venstre vil:
– Arbeide for flere fritidsaktiviteter for barn og ungdom i nærmiljøene.
– Støtte det frivillige arbeidet og barn og unges egne initiativ, fysisk tilrettelegging av rimelige lokaler og opparbeiding av utearealer.
– Sikre at lokale og partinøytrale ungdomsråd får innflytelse på utforming av nærmiljø og lokale aktiviteter.
– Årlig arrangement av "Barnas Kommunestyre", der reelle avgjørelser blir tatt
– At barn og unge også utenfor tradisjonell organisert aktivitet, må bli informert om kommunale planer og beslutninger, og få mulighet til å delta aktivt og påvirke egne oppvekstvilkår.
– At det skal settes av midler til ungdom utenfor organisert aktivitet.

4.7 OL I TROMSØ
Tromsø Venstre vil jobbe aktivt for Tromsøs OL-søknad om vinter-OL i 2018. Et slikt arrangement vil være berikende for byens kultur, næringsliv og innbyggere.

4.8 IDRETT FOR ALLE
Hele Tromsøs befolkning skal ha mulighet til å delta i idrett og friluftsliv. Dette gjelder også for dem som ikke er med i den organiserte idretten. Alle må ha mulighet til å drive aktivitet på egne vilkår og selv bestemme hvilken form og innhold aktivitetene skal ha.

Venstre vil:
– Bygge en felleshall med parkettunderlag for volleyball, håndball og basketball
– Prioritere bygging og vedlikehold av idrettsanlegg for breddeidrett.
– At bruk av idrettshaller skal være gratis for skoler og barnehager på dagtid.
– At bruk av idrettshaller skal være gratis i helgene for barne- og ungdomsidretten, hvis det er ledig kapasitet
– Utvikle Tromsømarka med separate ski og helårs gangveier
– Gjøre Tromsø til foregangskommune for "snarveiprosjekter" mellom bydelene
– Oppgradere turstier for mer bruk, og slik spare naturen for øvrig.
– Etablere et kombinert badeland og treningsbasseng på Fastlandssiden
– Tilrettelegge for lavterskeltilbud også for brukere med funksjonshemming
– At kommunen tilrettelegger for private aktører å realisere et nytt alpinanlegg og brettpark i Håkøybotn i forståelse med de lokale grunneierne
– Fremme utvikling av nærmiljøanlegg for aktivitet i bydelene ved å støtte FaTro-prosjektet om 7 nye kunstgressbaner, ballbinger
– Utvikle Tromsø som viktig vintersportsby
– Etablere en høyere utdanning innen idrett i Tromsø
– Støtte viktige breddeirettsarrangementer i byen.

4.9 TROMSØ KOMMUNE — MER ENN BARE BYEN
Tromsø kommune består av mer enn bare bykjernen. For Venstre er det viktig å sikre lokaldemokratiet. Vi vil derfor gi utviklingslag og bydelsråd en brukbar økonomi. Høringsuttalelser fra utviklingslag og bydelsråd må vektlegges. Tromsø er en enorm kommune med et sentrum med sitt særpreg, men også et enormt distrikt. Det er viktig at Tromsø tar vare på og utvikler sitt distrikt, både for dem som bor der allerede og for dem som ønsker å flytte til distriktene.

Venstre vil:
– Gjøre enklest mulig både å få fradelt tomt og få byggetillatelse. Det må ikke være slik at det kreves reguleringsplan for å få utparsellert 3-4 tomter.
– Være et "Ja-parti" og det skal være viktige argumenter for å si nei til fradeling av tomter.
– Bygge omsorgsboliger der befolkningen ønsker det, som f.eks. i Kvaløyvågen
– Prioritere bygging av gang- og sykkelstier i tettbygde strøk i distriktene
– Tillegge uttalelser fra Utviklingslagene (og bydelsutvalgenes) stor vekt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**