7. En åpen by

For Venstre er åpenhet og toleranse nøkkelverdier. Toleranse ovenfor at mennesker er forskjellig er viktig for å gi hvert enkelt menneske frihet til å søke det gode liv. Åpenhet rundt demokratiske prosesser er viktig for å sikre borgeren innsyn i styringen av byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

7.1 ORDINÆR FORMANNSKAPSMODELL
Den "utvidede formannskapsmodell" som har vært styringsmodell siste periode må avløses av den ordinære formannskapsmodellen. Venstre vil ikke gå inn for en parlamentarisk styringsmodell. Kostnadene ved en parlamentarisk styringsmodell vil være unødvendig store sett i forhold til formannskapsmodellen. Kommunens størrelse egner seg heller ikke for innføring av en mengde byråder.

Bruk av formannskapsmodellen som styringsredskap vil kunne utvikle like stor åpenhet i forvaltningen som en parlamentarisk styringsmodell. Både åpenhet i forvaltningen og ansvarliggjøring når det gjelder politiske vedtak er avhengig av de folkevalgte og av administrasjonen — uavhengig av styringsmodell.

Selv om Venstre primært ønsker en ordinær formannskapsmodell, ønsker vi heller parlamentarisme enn dagens ordning med den "utvidede formannskapsmodellen". Det må være en parlamentarisme basert på åpenhet rundt prosessene, samtidig som den også er raus ovenfor opposisjonen. Dette er viktig for å sikre like vilkår for demokratiet og for at opposisjonen skal kunne kontrollere posisjon.

7.2 STEMMERETT FOR 16-ÅRINGER
Venstre ønsker at Tromsø skal bli forsøksby for 16-årig stemmerett. 16-åringer kan komme i fengsel, betale skatt og få barn, men de kan ikke bestemme hvordan de vil ha sitt eget lokalsamfunn. 16-årig stemmerett vil også bety økt politisk engasjement og entusiasme, det er bra for lokaldemokratiet.

7.3 VARSLERVERN
Venstre vil sikre varslerenes rettigheter. Det skal være en rett for kommunale ansatte å åpent kunne si i fra om kritikkverdige forhold i kommunen. Spesielt i offentlig sektor er det viktig understreke at de ansatte jobber for byens borgere, ikke den politiske ledelsen.

7.4 DEN ENGASJERTE BORGEREN
Frivillige organisasjoner og engasjerte borgere gjør Tromsø til en god by å bo i. Mangfold og bredde er viktig for trivselen til byens innbyggere.

Venstre vil:
– Sikre gode rammevilkår for organisasjonslivet, og utvikle samarbeidet mellom organisasjonene og kommunen.

7.5 KAMP MOT DISKRIMINERING
Retten til å delta på alle samfunnsarenaer må gjelde alle, uavhengig av etnisitet, kjønn, seksuell orientering eller nedsatt funksjonsevne. Styrket kamp mot diskriminering er nødvendig for å sikre mangfoldet og respekten for at mennesker har ulike mål, drømmer og visjoner for hva som er det gode liv for dem. Tromsø har med sin geografiske plassering et ansvar for å inkludere samiske perspektiver og rettigheter. Spesielt innenfor områder som kultur, barnehage, helse- og sosialsaker og OL-spørsmål er dette viktig.

Venstre mener:
– Kommune og bydeler må gå foran for å sikre like jobbmuligheter uansett etnisk bakgrunn. Offentlige arbeidsplasser skal i alle sektorer gjenspeile befolkningens sammensetning.
– Universitetet og høyskoler må inkluderes i arbeidet med å sikre en bredere rekruttering til politiet, læreryrket og andre yrker der innvandre er underrepresentert.
– Samarbeidet med frivillige organisasjoner som driver flerkulturelt arbeid må styrkes.
– Utesteder som diskriminerer gjestene sine skal umiddelbart miste skjenkebevillingen.
– Det bør etableres en internasjonal møteplass for nye og gamle Tromsøborgere.

7.6 TROMSØ — EN FAIRTRADE BY
Tromsø fortsette sine forpliktelser som FairTrade-by, som kom i gang etter et Venstre-initiativ.

7.7 FORTSATT VENNSKAPSBYER
Venstre støtter folk-til-folk initiativet og vil jobbe for mer samarbeid mellom Tromsø og Tromsøs vennskapsbyer. Venstre er positiv til at Gaza er Tromsøs vennskapsby og også til en eventuell israelsk vennskapsby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**