2. Tromsø — den ressurssterke kompetansebyen

Den menneskelige kompetansen er nøkkelen for Tromsøs utvikling og for den enkeltes muligheter. Tromsø skal være en foregangskommune på kvalitet innen pedagogiske virksomheter. Barn som vokser opp i Tromsø kommune skal ha tilgang på skole og utdanning av høy kvalitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

2.1 Barnehager og SFO — en trygg oppvekst

Barns første møte med offentlige tilbud er barnehagen. Tromsø Venstre mener at å satse på barna betyr å gi et tilbud med høyest mulig kvalitet. Barna våre er de vi først og fremst må ta et ansvar for. Derfor er kvalitet og kvalitetssikring nøkkelord for en god barnehage.

Venstre vil:

* At barnehageutbygginger skal være gjennomtenkt og sikre uteområde og inneklima.

* Ikke godta at midlertidige løsninger blir permanente

* At SFO som foreldrene betaler for, må kvalitetssikres og gi barna et meningsfullt tilbud. Kommunen skal lage klare retningslinjer for og finansiere et kvalitetstilbud.

* Etablere et bredt kulturtilbud innenfor SFO-tiden.

* Inntektsjustere SFO-prisene innenfor dagens satser

* At det skal være lik subsidiering av private og offentlige barnehager.

* Opprette et fleksibelt barnehagetilbud tilpasset foreldrenes hverdag. Mange foreldre har ikke arbeidstid fra 8 til 16, de må også kunne sikres et godt tilbud.

2.2 12 prinsipper for Tromsøskolen

1. Store ambisjoner

Tromsø Venstre har store ambisjoner for Tromsøskolen! Tromsøskolen er grunnsteinen i kompetansebyen. Tromsøs utvikling og for den enkeltes muligheter. Venstre vil sette fokus på skolens muligheter og kvalitet.

2. IKT i skolen

Ny teknologi i skolen skaper muligheter, men må støtte undervisningen og ikke distrahere. Skolens hovedoppgave innen IKT skal være å gi et solid fundament for forståelse av teknologi. Dette vil gi eleven mulighet til forholde seg til en raskt skiftende teknologisk hverdag.

3. Sats på læreren!

Venstre vil satse på læreren, fordi vi mener at læreren er nøkkelen for å skape den gode skolen. Læreren skal få autoritet på grunn av faglig tyngde, samt være en person som bryr seg og stiller krav og setter grenser. Venstre vil styrke etterutdanningen av lærerene i Tromsøskolen. Tromsø kommune er nå på god vei gjennom arbeidet med lærerløftet.

Tromsø Venstre går inn for at hver lærer i Tromsøskolen skal få et kompetanseår hvert 7.år til etter- og videreutdanning eller å praktisere et annet yrke.

4. Slipp skolen fri

Tiden er nå moden for å innføre driftstyrer i tromsøskolene. Etter at Tromsø kommune gikk over til å være en tonivåkommune endret rektorens rolle og oppgaver seg til mer økonomisk ansvar og mindre støtte fra kommunens administrasjon. Et driftstyre ville være en stor støtte for skolelederen i driften av skolene og for å gi større brukermedvirkning. Et driftstyre på en skole kan settes sammen på ulike måter. Vanligvis består et driftstyre av rektor, representanter for de ansatte, FAU— medlemmer, elever og representanter valgt av kommunestyret.

De ansatte vil få en større innflytelse på egen arbeidsplass. Foreldre vil få en reell mulighet til i langt større grad påvirke skolens drift. Det vil også skape større involvering engasjement og reel medbestemmelse fra elever og foreldre.

Skoler ved flere av Norges største byer har hatt skolestyrer i over ti år bl.a. Stavanger og Oslo. Tromsø bør være den neste storbyen som går inn for driftstyrer i skolen.

5. Vedlikehold av skoler

Mange av kommunens skolebygg er dårlig vedlikeholdt, nedslitt og tidsmessig utrangert. Kommunen må innføre et systematisk system for vedlikehold og oppgradering av skolebygg. Skolebyggene må opp på nivå med andre kommunale bygg. For å sikre best mulig ressursutnyttelse bør nye skoler bygges som OPS-prosjekter som innebærer et offentlig-privat samarbeid for bygging og drift av bygg.

6. Fritt skolevalg

Forskjellige pedagogiske metoder forutsetter også at elevene i grunnskolen gis fritt skolevalg, med lovfestet rett til å gå i egen skolekrets.

7. Helhetlig gjennomgang av ressursbruken i PPT

De siste årene har PPT fått tilført store ekstra ressurser for å kunne ivareta sine lovmessige oppgaver. Samtidig har skolene mistet lærerårsverk pga.den økonomiske situasjonen. Dette er en utvikling som er lite ønskelig. Det er derfor ønskelig å gjennomgå ressursbruken i PPT og evt. vurdere om ressurser og stillinger kan overføres til skolene.

8. Mentorordning for nyutdannede lærere.

Nyutdannede lærere skal ha faglig oppfølging, støtte og kvalitetsmessig veiledning de tre første årene som lærer i Tromsøskolen. Det er viktig at nyutdannede lærere ivaretas og får en god start i yrkeskarrieren. Det bør etableres et faglig samarbeidsprosjekt med lærerutdanningen ved UiT.

9. Tromsø by som en ressurs i undervisningen

Tromsø by må aktivt brukes i undervisningen. Historie, miljø, institusjoner, omgivelser og kulturarrangementer med lokal tilknytning må brukes aktivt i undervisningen.

10. Den kulturelle skolesekken

For å gi skolebarn og ungdom en rikere skoledag med vekt på å oppleve, skape og lære innenfor teater, billedkunst, kunsthåndverk, film og musikk er det viktig å videreføre og videreutvikle den kulturelle skolesekken.

11. Svømmeopplæring

Svømmeopplæringen må omorganiseres. Det vil være formålstjenlig å opprette hele og halve undervisningsstillinger som svømmelærere i Tromsøskolen. Hver svømmelærer vil kunne ivareta svømmeundervisningen ved flere skoler. Undervisningen må legges om slik at deler av undervisningen intensiveres og foregår i mindre elevgrupper. Dermed vil alle elevene i barneskolen i få like mye bassengtid, og opplæring av høyere kvalitet. Man vil også kunne utnytte den eksisterende bassengkapasiteten bedre.

12. Lokal læreplan i fjellsikkerhet

Tromsø med sin beliggenhet med fjell på alle kanter skaper uante muligheter for friluftsliv og rekreasjon. Dessverre dør det årlig unge personer i snøskred i nærområdene. Venstre ønsker å sette fokus på sikker ferdsel i fjellet, hele året. Gjennom en lokal læreplan i fjellsikkerhet, vil elevene i ungdomskolen kunne få en grunnleggende innføring i trygg ferdsel, grunnleggende førstehjelp og spesielt snøkunnskap med fokus på snøskred.

2.3 Universitetsbyen Tromsø

De høyere utdanningsnivåene i Tromsø utgjør en lokal, regional, nasjonal og på flere områder global ressurs. Å tilrettelegge for disse sterke kompetansemiljøene er en av de viktigste oppgavene for Tromsø kommune. Universitetet i Tromsø skal være en enda større ressurs for kommunen og byens innbyggere. Tromsø kommune skal bli en bedre støttespiller for UiT i felles kamper og lobbyering. Tromsø skal i sterkere grad integrere universitetet i bybildet og legge til rette for at det er synlig.

Venstre vil:

* Videreutvikle samarbeidet med Vitensenteret i Tromsø

* Arbeide for å bedre studentenes vilkår i Tromsø gjennom studentrabatt på kollektivtransport, generelle helsetilbud, kulturtilbud, studentbarnehager og anskaffelse av tomter for boligbygging. Det er avgjørende for Tromsøs utvikling å fremstå som en attraktiv studentby.

* Ha en felles markedsføringsstrategi av "Kompetansebyen Tromsø" mellom UiT og Tromsø Kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**