5. Tromsø — en moderne miljøby

Venstre vil gjøre det komfortabelt å være miljøvennlig. Å ta vare på naturen; jord, luft, vann og det biologiske mangfoldet, er avgjørende for vår eksistens og har verdi i seg selv. Venstres mål er et samfunn uten forurensning, der ressursene forvaltes til beste for oss som lever nå — og for framtidige generasjoner. Venstre vil gjøre Tromsø til et miljøpolitisk bysamfunn; vi skal utvikle og bruke miljøteknologi og finne løsninger som også andre kan benytte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

En slik omstilling er krevende, men gir nye muligheter. I en verden hvor miljøproblemene blir tydeligere, vil de miljøvennlige samfunnene bli morgendagens vinnere. Det viktigste generelle miljøvirkemiddelet Venstre vil ta i bruk, er å gjennomføre en transportreform hvor det blir dyrere å kjøre bil, men bedre og billigere å reise miljøvennlig, om det gjelder kollektivtrafikanter, syklister eller fotgjengere.

Å ta steget fra dagens samfunn basert på fossil energi over til et lavutslippssamfunn fundert på en grønn markedsøkonomi er Venstres viktigste ærend i norsk politikk. Derfor har vi lokalt kjempet gjennom den nye transportreformen basert på en klimastrategi. På nasjonalt nivå vil Venstre gjennomføre store løft. Vi ønsker et skatteskifte fra rød til grønn skatt. Vi vil øke grønne skatter og avgifter, men bruke alle inntektene på å senke den røde skatten på arbeid. Det vil si at de som ønsker å leve miljøvennlig tjener på Venstres politikk.

5.1 Transportreform

Venstre har i forrige kommuneperiode tatt initiativ og fått vedtatt første del av en større transportreform i Tromsø. Det blir dyrere å kjøre bil, men betydelig billigere og bedre å reise miljøvennlig. De som bruker transportsystemet vil også merke at det blir slutt på hullete veier, som vi dessverre har altfor mange av i kommunen vår. Det vil bli bygget flere titalls kilometer med nye gang- og sykkelveier og frekvensen på byens busser vil gå opp.

For videre vekst og utvikling er vi også avhengige av at nye kunnskapsbedrifter og flere hoder finner byen attraktiv. TromsøLiving-prosjektet som omhandlet attraktivitet til Tromsø-regionen viste at 75% av de spurte var misfornøyd med gang- og sykkelveiene og 45% var misfornøyd med kollektivtilbudet. På samme måte som det er viktig med et rikt kulturtilbud og et variert opplevelsestilbud, er det viktig med et attraktivt transportsystem for bedrifter og enkeltpersoner som ønsker å skape verdier. Det som kjennetegner kunnskapsbedrifter er at de har høy mobilitet og muligheter til å flytte hvor som helst i verden. Her konkurrer ikke Tromsø hovedsaklig mot nabobyene, men ofte mot andre byer i Norge, Europa eller verden for øvrig.

Det er helt avgjørende for Tromsø at transportreformen gjennomføres i løpet av neste kommunestyreperiode. Da vil Tromsø også få betydelig statlig støtte til gjennomføringen av reformen.

Venstre vil:

* Gjennomføre en transportreform basert på økt brukerbetaling

* Redusere prisen for månedskort på kollektivtrafikk til 500 kr

* Jobbe for en minimums 50 prosent økning av antall avganger med kollektivtrafikk

* Sikre at minimum 20 prosent av inntektene fra brukerbetalingen går til bedre vedlikehold av veibanen i Tromsø.

* Legge til rette for el-biler og andre biler som kan gå på miljøvennlig drivstoff som hydrogen eller biodrivstoff.

* At alle biler som brukes av det offentlige bruker nullutslippsteknologi, slik som biodrivstoff, elektrisitet eller hydrogen innen 2015.

* Gi biler som går på bioetanol mulighet til å kjøre på strekninger som i dag er reservert for kollektivtrafikk og frita dem fra Tromsøavgiften.

* At alle busstopp skal ha busskur med tavler som viser sanntidsinformasjon.

* At Tromsø kommune skal overta ansvaret for kollektivtrafikken fra Troms fylkeskommune

* Være positiv til en utredning av Tindtunellen

* Være positiv til utredning av en ny Kvaløyforbindelse, som må gjennomføres med felles finansiering av Troms Fylke, Tromsø Kommune, Staten og brukerfinansiering.

* Vurdere å innføre piggdekkavgift dersom andelen av piggfrie dekk ikke går opp. Eventuelle inntekter skal utelukkende gå til bedre vedlikehold av veinettet.

5.2 Metrobuss i Tromsø

Venstre er et nytenkende og visjonært parti. Derfor ønsker vi å utrede ideen om "Metro-buss Tromsø"; -mer moderne løsninger enn dagens matriell og rutesystem, som ikke har fulgt med i byens utvikling de siste 10 år. Metro-buss strekninger har høy frekvens og kapasitet, egne filer og moderne, effektive terminalløsninger med sanntidsinformasjon. Norske byer som har innført et slikt system har hatt stor økning av bussbruken og flere fornøyde reisende. Det skal være den nye stammen i kollektivtransporten, i et omlagt og radikalt bedre busstilbud. For miljøet og næringslivet vil miljøvennlig kollektivtransport være et langt steg fremover. Utredninger har vist at 4 slike ruter kan dekke store deler av transportbehovet, og vil kunne være premisslegger for byutvikling i Tromsø. Et slikt prosjekt representerer en utvikling av Tromsø som står i samsvar med Venstres miljøpolitiske mål, både gjennom å redusere behovet for transport, og gjennom å utvikle en bystruktur som er mindre energikrevende.

Denne type prosjekt må finansieres gjennom statlige midler. Det vil være et mål ved et slikt prosjekt at den elektriske krafta som erstatter diesel, skal være lokalprodusert, miljøvennlig kraft, for eksempel vindkraft.

5.3 Grønne lunger

Venstre mener at noe av det viktigste i Tromsø er å bevare byens grønne lunger og et turløypenett på Tromsøya. Dette er også viktig for transport og folkehelse at Tromsømarka settes i stand til å tåle mer bruk.

Tromsø Venstre vil:

* Jobbe for å utvikle grøntdraget på øya gjennom turløyper med snarveieprosjekt for gående og skiløpere.

* Stemme mot alle forslag som bidrar til å forringe eller begrense Tromsømarka.

* Arbeide for bedre forhold for kryssing av veier, der disse møter løypene i Tromsømarka, gjennom bruer eller underganger, så løypenettet er ubrutt.

* Arbeide for bedre tilgang til sjøen i Tromsdalen, som på sikt kan danne et grønt, sammenhengende rekreasjonsstrøk fra Gammelgård til Tomasjordnes.

Venstre ønsker å utvikle en større opparbeidet park i området på oversiden Telegrafbukta/Tromsø Museum. En opparbeidet park vil bety et bedre rekreasjonstilbud for flere mennesker i Tromsø, og vil være tiltrengt etter hvert som befolkningen øker. Utbyggingene Bjerkakerstranda-Strandkanten og Fagereng vil i tiden frem mot 2015 innebære et hundretalls nye leiligheter som alle ligger i gangavstand til Telegrafbukta. Venstre ønsker å sikre flest mulig innbyggere et så godt som mulig rekreasjonstilbud, også i form av parker. En slik utvikling vil være et bidrag til dette.

5.4 Fornybar energi

Venstre er bekymret over mangel på den nasjonale satsningen på fornybar energi. Venstre vil at Tromsø skal produsere nok energi til gjøre Tromsø uavhengig av ikke-fornybar energi. Vi vil bruke kommunens eierinteresser i Troms Kraft for økt satsning på bølgekraft og tidevannskraft. Venstre er i positiv til økt vindkraftproduksjon i Tromsø kommune, og vil støtte forslaget til utbygging på Kvitfjell.

Venstre vil gjennomføre økte ENØK-tiltak i kommunen for å spare strøm. All oljefyring i kommunal sektor skal erstattes. Venstre vil også påse at større utbygginger skjer med stor bevissthet rundt energibruk.

Venstre er positiv utbygging av nye mikro- og småkraftverk i kommunen.

Venstre vil:

* Arbeide for at det utvikles mer fornybar energi i Tromsø og i Nord-Norge

* Fjerne all oljefyring i kommunale bygg

* Redusere kommunale gebyrer for nye miljøvennlige hus

* Redusere kommunale gebyrer for miljøriktige tiltak og investeringer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**