Kåre Pettersen på topp for Venstre i Vestfold

Kåre Pettersen ble lørdag ettermiddag valgt som Venstres førstekandidat i Vestfold, etter en kampvotering mot sine to hovedutfordrere Hallstein Bast og Tor Homleid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kåre Pettersen

Pettersen vant kampen om førsteplassen med 22 stemmer mot utfordrerne Tor Homleid fra Sandefjord og Hallstein Bast fra Larvik, som begge fikk 8 stemmer hver.

Hallstein Bast

Foto: Karin Frøyd

Det var knyttet stor spenning til utfallet av nominasjonsmøtet med hensy til hvem som ville innta førsteplassen. På et svært ryddig møte la hhv. Homleid og Bast fram hvorfor forsamlingen skulle støtte deres kandidatur.

Nicolai Heldal

Foto: Karin Frøyd

Nominasjonskomiteens leder, Nicolai Heldal, framførte Kåre Pettersens innlegg. Dette på grunn av at han selv ikke kom ut fra Bangkok p.g.a. politiske aksjoner, etter en mellomlanding på flyplassen tirsdag tidligere i uken.

Monica Hofer Augheim

På 2. plass ble Monica Hofer Augheim fra Tjøme valgt, mens Tor Homleid fra

Tor Homleid

Foto: Karin Frøyd

Sandefjord inntok 3. plassen på listen.

Nominasjonskomiteens forslag til liste ble derfor bifalt med unntak av 12. plassen hvor Arne Magnus Berge fra Nøtterøy ble valgt inn i stedet for Per Martin Berg fra Sande, som innstillingen lød på.

Jeg takker nominasjonsmøtet for den store tilliten og gleder meg til å ta fatt på valgkampen for Venstre i fylket, sier Pettersen i en kommentar på telefon fra Bangkok.

Nominasjonsmøtet er også omtalt på følgende nettsider (klikk deg inn):

Østlands-Posten
Tønsbergs Blad
Nettavisen
Sandefjords Blad
Østlands-Posten, 1. desember
TV 2 Nyhetene

Ved valget for fire år siden manglet det under 100 stemmer på at Venstre hadde blitt representert på Stortinget. I 2009 vil jeg gjøre alt jeg kan for at marginene skal gå vår vei, sier Kåre Pettersen i en kommentar.

Kåre Pettersen er 53 år og bosatt på Vear i Stokke kommune. Han er folkevalgt i Stokke kommune, hvor han bl.a. er leder for det faste utvalg for plansaker. I tillegg ble han i 2007 valgt inn på fylkestinget der han er gruppeleder, medlem av fylkesutvalget og medlem av hovedutvalget for samferdsel og næring.

Kåre Pettersen har også hatt funksjon som nestleder i fire år i Vestfold Venstre.

Jernbane og skole
– I Vestfold er det mange saker å sette fokus på. En raskere jernbaneutbygging i fylket med en påkobling mot en Sørvestbane, bør ha prioritet og helst ved bruk av prosjektfinansiering. Dette er viktig både med hensyn til kollektivtrafikk og for miljøet.
I vårt fylke har vi også et for stort frafall i den videregående skolen og satsingen på innholdet i skolesektoren opptar meg, sier Kåre Pettersen. Her er og blir gode og kompetente lærerkrefter svært viktige, og forhold må derfor tilrettelegges slik at læreryrket får en høyere status enn i dag.

Komplett liste slik den ble etter at nominasjonsmøtet hadde sagt sitt:
1 Kåre Pettersen, 1955, Stokke
2 Monica H. Augheim, 1968, Tjøme