Djupedal har glemt lærerne

En forskningsrapport fra FAFO viser at Kunnskapsløftet ikke har nådd ned til lærerne fordi arbeidet med å planlegge hvordan disse skal oppdateres i tråd med reformen stort sett har skjedd uten at lærerne selv er tatt med på råd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


– Det er skuffende, men dessverre ikke overraskende at Djupedal har glemt lærerne. Tidligere rapporter har vist at satsingen på kompetanseheving blant lærerne ikke fungerer etter intensjonene. Jeg frykter at Djupedal er mer opptatt av å være barnehageminister enn kunnskapsminister.

Lærer

Foto: Microsoft

– Tittelen kunnskapsminister forplikter langt utover det Djupedal har prestert til nå, påpeker Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

Læreren er nøkkelen
– Jeg tror dessverre Djupedal ikke har forstått hvor viktig det er å satse på lærerne i forbindelse med Kunnskapsløftet. De er selve forutsetningen for at det faktisk skal bli et løft, og for at reformen skal være vellykket. Derfor må vi få på plass en forpliktende og systematisk satsing på kompetanseheving og etter- og videreutdanning for lærerene, sier Dørum.

Venstre har foreslått å gradvis innføre et kompetanseår, nettopp for å få til en slik systematikk i videre- og etterutdanningen av lærerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**