Personvernerklæring for Venstre (Privacy policy)

Personvern er viktig for Venstre. Vi behandler alle opplysninger om våre medlemmer og brukere strengt, konfidensielt og i henhold til Personopplysningsloven.

Denne personvernerklæringen informerer om hvordan Venstre samler inn og bruker personopplysninger, og hvilke rettigheter du har som besøkende eller medlem.

Digitalt personvernVi behandler alle opplysninger om våre medlemmer strengt konfidensielt og i henhold til Personopplysningsloven. Opplysningene brukes til å oppfylle avtaler med våre medlemmer, til å oppfylle organisasjonens rettslige forpliktelser i forhold til skattelov og regnskapslov og til å drive informasjonsarbeid for Venstre. Vi utleverer aldri personopplysninger til andre.

Ansvar

Behandlingsansvarlig er Venstres Hovedorganisasjon ved generalsekretær Marit H. Meyer.

Venstre.no

Venstre er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av venstre.no.

Nettmaker AS er Venstres databehandler, og er vår hovedpartner for utvikling, drift og vedlikehold av venstre.no. Nettmaker AS benytter underleverandøren DigitalOcean til å utføre drift av nettstedets server.

Informasjonskapsler (cookies)  er en standard webteknologi som i hovedsak alle nettsider bruker i dag. En cookie er en liten tekstfil som legges i din nettlesers internminne, og den gjør at vi få oversikt over hvordan du bruker nettsidene våre. Dette gir oss statistikk som vi bruker til å gjøre nettsidene våre bedre for brukerne. De fleste moderne nettlesere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, Opera, etc.) er innstilt på å akseptere cookies automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert (“Do not track”).  Venstre.no respekterer «Do not track»-innstillinger i nettlesere. Vi gjør oppmerksom på at det vil føre til at svært mange nettsider ikke vil fungere optimalt om du ikke aksepterer cookies.

Hvis du har en konto og logger deg inn på venstre.no, vil vi opprette en midlertidig informasjonskapsel for å avgjøre om nettleseren din støtter bruk av dette. Denne informasjonskapselen innholder ingen personopplysninger og forsvinner så snart du lukker nettleseren din.

Hvis du redigerer eller publiserer en artikkel, vil ytterligere en informasjonskapsel bli lagret i nettleseren din. Denne informasjonskapselen inneholder ingen personopplysninger, men bare ID-en til artikkelen du nettopp redigerte. Den utløper etter én dag.

Innebygd innhold og informsjonskapsler fra andre nettsteder

Artikler på venstre.no kan inkludere innebygd innhold (f.eks. videoer, bilder, artikler osv.). Innebygd innhold fra andre nettsteder oppfører seg på nøyaktig samme måte som om den besøkende hadde besøkt nettstedet som det innebygde innholdet kommer fra.

Søk og søkeord

Venstre.no lagrer søkeord som brukes. Dette for å gi Venstre en bedre indikasjon på hvilket innhold som er mest relevant og dermed spisse innholdet nærmere. Søkeordene knyttes ikke opp mot den enkelte bruker. Vi bruker en søkemotortjeneste fra Algolia.

IP-adresser

Vi lagrer IP-er av sikkerhetsgrunner som en del av å beskytte siden mot angrep. Vi bruker aldri IP-adressen til å finne eller lagre personlig informasjon (som navn eller e-post) om deg som besøkende. Vi håndterer ikke data på individnivå.

Webanalyse, statistikk og annonsering

Anonymisering

Den siste byten fra din IP-adresse fjernes før denne formidles til Google Analytics, slik at verken, Google, vi, eller tredjeparter Google samarbeider med vil kunne bruke IP-adressen til å spore deg på individnivå

Google Analytics og Hotjar lagrer generell besøksinformasjon som nettlesertype, besøkstidspunkt, språkvalg, operativsystemer, samt en del data om navigasjon.

Disse opplysningene er underlagt Google og Hotjar sine retningslinjer for personvern.

Remarketing

Venstre.no samler også inn informasjon til bruk i remarketing og “lignende målgrupper”-funksjonen i Google AdWords og Facebook.

Dette muliggjør at Google og Facebook i visse tilfeller kan vise annonser fra Venstre til deg basert på dine tidligere besøk til Venstre.no. Disse annonsene vil være generelle og basert på brede målgrupper, og vil kun vises i søkeannonser eller ved besøk til andre (tredjeparts) nettsider i Google Displaynettverk (Google Display Network).

Du kan velge bort bruk av informasjonskaplser på Googles egne annonseinnstillinger . Du kan også endre innstillingene for annonsevisning i Facebook.

Medlemsregister og du som medlem

I vårt medlemsregister registrerer vi ved innmelding navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og fødselsdato. All trafikk fra innmeldingsskjemaet overføres kryptert (fra et nettsted med SSL-sertifikat).

I medlemsregisteret registrerer vi ikke personnummer. Utover dette registreres eventuelle verv det enkelte medlem måtte ha eller få i folkevalgte organer, evt. Venstre-kurs den enkelte deltar på og betalingshistorikk for medlemskontingent.

Tilgang til medlemsinformasjon

Tilgang til hele medlemsregisteret har enkelte ansatte i det sentrale sekretariatet. De sentrale ansattes tilgang brukes i hovedsak for å bistå lokale tillitsvalgte og holde oversikt over kontingentinnbetaling, sende informasjon, samt til å hente ut statistiske data.

Hierarkisk tilgangsnivå

Tilgangen til registeret er hierarkisk oppbygd. Dvs at feks fylkesledere og fylkessekretærer kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget fylkeslag, mens lokallagsledere kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget lokallag. Alle medlemmer har tilgang til sin egen informasjon.

Utlevering av medlemsinformasjon

Venstres medlemslister er konfidensielle og skal aldri utleveres til andre enn de som har fått tilgang gjennom sitt verv eller engasjement i organisasjonen.

Unntak: Medlemsinformasjon kan i noen tilfeller bli utlevert etter dom/pålegg fra politiet. Anonymisert medlemsinformasjon kan i spesielle tilfeller utleveres til forskning. En forutsetning for en slik utlevering er at forskningsprosjektet er meldt inn og godkjent av Venstres generalsekretær og NSD (Norsk senter for forskningsdata), og forskningsinstitusjonen skal ha utnevnt et personvernombud.

Sletting av utmeldte medlemmer

Persondata for  aktivt utmeldte medlemmer slettes innen ett  år. Medlemmer meldes ut og persondata slettes dersom medlemskontingenten ikke er betalt to år på rad.

Vi sletter informasjonen umiddelbart om personer som er aktivt utmeldt og ber om at dette skjer.

Databehandler for medlemsregisteret

AlreadyON AS er databehandler og ansvarlig for drift av medlemsregisteret.

Nyhetsbrev

Venstres nyhetsbrev er viktig medlemsinformasjon for Venstre. Det er en gratis, åpen informasjonskanal fra Venstre for både medlemmer og ikke-medlemmer. Opplysningene (epostadresse og evnt. andre opplysninger som navn, sted og alder) som lagres i en egen nyhetsbrevtjeneste. Leverandør og databehandler for nyhetsbrevtjenesten er MailChimp.

Påmelding skjer i hovedsak på 2 måter:

1. Ved innmelding i Venstre. E-post, informasjon om lokallagstilhørgihet og navn overføres til databehandlers database og den registrerte blir satt opp som abonnent av Venstres nyhetsbrev.
  2. Ved å registrere epostadresse (og eventuelt andre valgfrie data) på venstre.no og bekrefte innmeldingen via egen epost

Persondata som registreres utover epostadressen brukes til å segmentert innhold. Registrerer du for eksempel informasjon om bosted vil dette bli brukt til å sende egne nyhetsbrev som er tilpasset din region, mens navnet blir brukt for å gjøre teksten i nyhetsbrevet litt mer personlig.

Registrerer du kun epostadresse vil du kun motta generelle nyhetsbrev.

E-postadressen kan ved samtykke bli brukt av Venstre på Facebook og andre plattformer for å vise deg tilpassede digitale annonser. E-posten vil aldri gis ut eller brukes til noe annet enn disse formålene.

Det er MailChimp som drifter databasen der opplysningene lagres. På vegne av oss samler MailChimp inn statistikk om hvordan du bruker nyhetsbrevet og informasjon om enheten du benytter.

Eksempler på dette er IP-adresse og hva du trykker på i nyhetsbrevet. MailChimp deler også informasjon med andre tredjeparter for at de bedre skal kunne tilpasse og målrette sine kampanjer.

Avmelding eller oppdatering av personinformasjon i nyhetsbrevet

I alle nyhetsbrev som sendes fra Venstre er det en avregistreringslenke som du kan klikke på for å melde deg av nyhetsbrevet. Det er også en egen lenke hvor du kan få innsyn i hvilke data som er registrert og mulighet til selv å fjerne eller oppdatere disse. Du kan også melde deg av ved kontakte oss på epost  hei@venstre.no

Donasjoner og betalinger

I henhold til norsk lov skal alle partier registrere pengegaver de mottar.

Venstre offentliggjør navnet på alle givere som i løpet av et valgår (perioden 1. januar til og med fredag før valgdag) har gitt summer tilsvarende 10 000 kr eller mer, for å sikre åpenhet. Les mer om donasjoner til politiske partier i Partiloven

Venstre lagrer ikke informasjon om betalingskort. Alle transaksjoner behandles kryptert av tjenesten Stripe.

Spørreundersøkelser

Venstre bruker SurveyMonkey til å gjennomføre undersøkelser. Vi vil alltid informere om formålet med spørreundersøkelsen, og hvorvidt den er anonym eller ikke. Venstre vil ikke dele opplysningene med andre eller bruke opplysningene til andre formål enn det som er angitt.

Vi kan også benytte SurveyMonkey til å sende ut undersøkelsen, din e-postadresse vil i så fall bli delt med SurveyMonkey.

Anonyme undersøkelser

Dersom undersøkelsen er anonym, vil ikke Venstre eller SurveyMonkey samle inn noe informasjon som kan kobles til deg.

Identifiserbare undersøkelser

Dersom undersøkelsen ikke er anonym, kan Venstre identifisere de som har besvart undersøkelsen.

Google har også laget et tillegg til nettleseren som gjør at Google Analytics slutter å fungere i Microsoft Internet Explorer 8-11, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari og Opera.

Du kan spesifikt velge bort bruk av informasjonskaplser på Googles egne annonseinnstillinger . På samme måte kan du også endre innstillingene for annonsevisning i Facebook .

Andre tjenester

Venstre kan i perioder også bruke andre tjenester og leverandører enn de nevnt her. Disse vil være underlagt de samme strenge kravene og rutinene som er beskrevet her.

Rettighetene dine når det gjelder opplysninger vi har om deg

Hvis du har en konto på dette nettstedet eller har lagt igjen kommentarer, kan du be om å få en eksportfil som inneholder personopplysningene vi har om deg. Dette omfatter all data du har gitt oss. Du kan også be om at vi sletter alle personopplysninger vi har om deg. Dette omfatter ikke opplysninger vi er pålagt å lagre av administrative, juridiske eller sikkerhetsmessige årsaker.

Alle som er registrerte i Venstres medlemsregister kan be om innsyn og registerutdrag av egne opplysninger. For å sikre at slik informasjon ikke utleveres til uvedkommende, ber vi om en skriftlig og undertegnet forespørsel.

Kontakt oss

Dersom du mener det finnes innhold på venstre.no som krenker ditt eller andres personvern kan du kontakte oss. Vi vil da så snart som mulig vurdere henvendelsen, og om nødvendig slette eller anonymisere innholdet.

Les mer om Venstres personvernpolitikk.

Dersom du ønsker å gi tilbakemelding på Venstres personvernpolicy, kan du ta kontakt med oss på denne epostadressen: personvern@venstre.no.