Skuffet over Ap’s statskirkevedtak

Venstre reagerer kraftig på Ap’s vedtak om at kirken må fremdeles må styres og reguleres. Venstre har siden 1985 gått inn for et skille mellom kirke og stat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kirke, religion

Foto: Microsoft

– Arbeiderpartiet er mer opptatt av statens kontroll enn kirkens frihet som trossamfunn. Både av hensyn til kirken og staten er det viktig med et skille. Venstre mener på prinsipielt grunnlag at tro- og livssynsamfunn skal være uavhengige av verdslige myndigheter, og at staten – som er en stat for alle borgere – ikke skal være bundet til én konfesjon, sier kirkepolitisk talsmann i Venstre, Odd Einar Dørum.

Oser av mistillit
Venstre frykter ikke at et skille mellom stat og kirke vil gjøre kirken smal og ekskluderende slik Ap og kirkestatsråd Giske åpenbart gjør.

– Aps vedtak oser av mistillit mot kirken. Venstre vil ha en bred og inkluderende folkekirke, men dette er ikke noe som kan gjøres med et enkelt politisk vedtak.Venstre har tillit til at Kirkens medlemmer og de kirkelige organene klarer dette bare de gies muligheten til det, sier Dørum.

Fri kirke
– Tiden er overmoden for å skille kirken fra staten og dagens grunnlovsforankring. Kirken bør etter Venstres mening etableres som er en fri og selvstendig folkekirke. Det er synd at SV og de reformvennlige og liberale kreftene i Ap, nå synes å ha tapt denne prinsipielt viktige saken, avslutter Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**