Nytt tunnelras: Regjeringspartiene lar prestisje gå foran sikkerhet

Aftenposten melder i dag at det har gått et nytt alvorlig tunnelras under bygging av Raneheitunnelen på Sørlandet. Statens Vegvesen forsøker å legge lokk på hendelsen. – Det kommer ikke som noe sjokk på meg at Vegvesenet forsøker å tone ned også dette tunnelrastet. I andre bransjer ville slikt ført til full oppvask, uttaler Venstres Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Til tross for et nytt tunnelras vil ikke de rødgrønne opprette et uavhengig vegtilsyn.

Foto: Microsoft

– Statens Vegvesen får imidlertid forstette ukulturen med å legge lokk på denne typen sikkerhetssvikt av regjeringspartiene, påpeker Tenden.

– Det var svært skuffende og svært uheldig at samme dag som det raste i denne tunnelen, så stemmer regjeringsflertallet imot Venstres forslag om å opprette et uavhengig vegtilsyn i Stortinget. Dette skulle bidra til økt sikkerhet og mer åpenhet om denne typen alvorlige sikkerhetsbrudd, legger Tenden til.

Tirsdag denne uken ble Venstres forslag om å etablere et uavhengig vegtilsyn tatt opp til votering i stortinget. Regjeringspartiene ville ikke støtte forslaget.

– Grunnen mener jeg er åpenbar. Regjeringsflertallet vil ikke la opposisjonen få gjennomslag for saker, uansett hvor gode de er. På denne måten ofrer regjeringspartiene sikkerheten til fordel for egen prestisje. Dette er svært uheldig, og viser hvor lite rom det er for innspill utenfra i denne regjeringen, legger Tenden til.

På denne måten får hemmelighold og ukultur i Statens Vegvesen dessverre fortsette, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**