Venstre takker for tilliten

Valgresultatet for kommunevalget viser en oppslutning på 5,9 prosent for Venstre. — Vi takker velgerne for tilliten, og jeg vil benytte anledningen til å rose alle venstrefolk for en fremragende innsats, sier partileder Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Land og strand har Venstrefolk gjort en formidabel innsats. I Fauske i Nordland resulterte det i 8,4 prosent.

Foto: Endre Pedersen

Alle valgresultater på valg.no.

50 kommuner gjennomførte en prøveordning med direktevalg av ordfører, og i løpet av valgnatten fikk Venstre fire direktevalgte ordførere: Hurdal (Runar Bålsrud), Flekkefjord (Reidar Gausdal), Averøy (Jarle Haga) og Kvæfjord (Lillian Hessen). Venstre får etter alt å dømme også beholde ordførerkjedet på Smøla, Ål, Vestre Slidre og Flatanger. Flatanger i Nord-Trøndelag ble for øvrig den kommunen med høyest Venstre-oppslutning med Flatanger 42,7 prosent.

Høy stemning
Stemning var høy på partiets valgvake i Oslo. Der var lokalpolitikerne samlet sammen med stortingspolitikerne Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum og Lars Sponheim.

– Resultatene viser at vi har truffet med våre saker. Velgerne er mer opptatt av miljøsaker enn det riksmediene gir inntrykk av, sier Skei Grande. – Dette er det beste fylkestingsvalget noensinne og beste lokalvalget siden 1972 og splittelsen på Røros, sa Sponheim da han ankom valgvaken klokken 22.00 i går kveld.

Ordførerkandidat Mona H. Hellesnes kunne glede seg over tillit i Ulvik.

Foto: Kari Østervold Toft

Brakvalg i Ulvik
I Sponheims hjemkommune Ulvik kunne man glede seg over å bli det største partiet. Venstre gikk frem hele 12,5 prosent (til 33,4) fra forrige kommunevalg, mens Senterpartietgikk tilbake med 9,1 prosent.

– Jeg er overveldet over den tilliten som er vist oss, er ordførerkandidat Mona H. Hellesnes, sin kommentar til Avisa Hordaland.

Venstre og Ola Elvestuen fikk 8,6 prosents oppslutning i Oslo.

Foto: Sveinung Bråthen

Venstre-ordfører i Oslo?
Også i hovedstaden gjorde partiet et svært godt valg. Med 8,6 prosents oppslutning får Venstre fem bystyrerepresentanter. Førstekandidat Ola Elvestuen har gitt klar beskjed om at Venstre hører til den borgerlige siden i Oslo-politikken. Han poengterer at deres ordførerkandidat er Kjell Veivåg.

– Veivåg vil bli en god ordfører for Oslo. Viktigst for oss er imidlertid gjennomslag for mer Venstrepolitikk, altså bedre miljøpolitikk, bedre kulturpolitikk og en bedre skole gjennom en styrket etter- og videreutdanning av lærere, lover Elvestuen.

I Haugesund kunne May Britt Vihovde (foran) glede seg over at hun får med seg fire partifeller i lokalpolitikken.

Foto: Iren Frøiland

Grønt i Rogaland
I Rogaland gjør Venstre et brakvalg både i Stavanger (9,3) og Haugesund (9,1).

– Det er flere grunner til at vi har gjort det bra i år. For det første står Venstre nasjonalt sterkere nå enn for fire år siden. For det andre har vi hatt gode saker lokalt, sier sier førstekandidat Per A. Thorbjørnsen til Rogalands avis. Han nevner bl.a. trehusbebyggelse og kampen mot lang Eiganes-tunnel som viktige årsaker til veksten i Stavanger.

– Med ei gruppe på fem representanter har vi et helt annet ugangspunktet for å få flertall for venstrepolitikk de neste fire åra enn det vi hadde i denne perioden, sier toppkandidat May Britt Vihovde i Haugesund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**