Ikke boikott OLs åpningsseremoni, still med barbert hode!

Bergen Venstre oppfordrer sportsutøverne som har tenkt å boikotte åpningsseremonien, om heller vurdere å stille opp på åpningsseremonien med barbert hode, for å markere sin motstand til menneskerettighetsbruddene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Se også saken i BT.

Idun Bortne

– Jeg skulle gjerne sett at utøverne kunne gå med tibetanske flagg, men IOCs reglement gjør dette umulig. En boikott vil uansett virke mot sin hensikt, sier bystyremedlem og politisk nestleder i Bergen Venstre, Idun Bortne.

– Den internasjonal olympiske komité (IOC) og kinesiske myndigheter ga løfter om å bedre menneskerettighetssituasjon i landet da Kina ble tildelt OL i 2008. Det er derfor ekstra betenkelig at krefter i IOC ønsker å begrense deltagernes rettigheter. At Danmark varsler hjemsendelse av deltagere som uttaler seg på en måte som ikke er i tråd med ledelsens syn, er oppsiktsvekkende. Også idrettsutøvere skal ha ytringsfrihet, mener den engasjerte nestlederen.

– IOCs reglement legger begrensninger på deltagernes politiske ytringer. Likevel er IOC, som verdens mektigste idrettsorganisasjon, en politisk aktør. Når Kina er valgt som arrangør, og ikke har oppfylt sine løfter om bedrede menneskerettigheter, må også dette få sin del av verdens oppmerksomhet idet OL-flammen tennes.

Olympisk

– Bergen Venstre mener at det er positivt at idrettsutøvere vil markere avstand til Kinas menneskerettighetsbrudd. Å ikke delta på åpningsseremonien vil dessverre knapt legges merke til, og glemmes så raskt lekene er i gang. Å delta i åpningsseremonien med hodet barbert i protest vil være et tydelig og vedvarende signal, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**