Hvordan skape gode rammebetingelser for sosialt entrepenørskap?

Torsdag 13. november mellom kl 13 — 17 arrangerer Venstre i samarbeid med en rekke andre organisasjoner et seminar på Stortinget om sosialt entrepenørskap. Innledere er bl.a. investor Johan H. Andresen, direktør i Innovasjon Norge Katinka Grever Leiner og ass. generalsekretær i Venstre Rita Sletner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

For komplett program, se nederst i saken.

Fokus på sosialt entreprenørskap er i en tidlig fase i Norge. Slik var det også med begrepet entreprenør for 10 år siden. Stortingspolitikere går nå inn i en valgkampfase og trenger innspill tilnytenking for å nå velgerne. Finanskrisen i verden rammer befolkningen i Norge på ulike måter. Arbeidsledigheten vil øke.

Muligheter
– En enorm offentlig sektor kan, som en stor bedrift, ikke alltid finne de beste løsningene, så her finnes det muligheter for sosiale entreprenører, både for "profit" og "non-profit", til å starte organisasjoner og bedrifter innen for eksempel utdannelse, helse og omsorg, sier innleder og investor Johan H. Andresen.

Venstre arrangerer seminar om sosialt entrepenørskap.

Foto: Microsoft

– Den største utfordringen i ett av verdens rikeste land er at over 700.000 mennesker i arbeidsfør alder befinner seg utenfor arbeidslivet. De fleste mottar et minimum av økonomiske ytelser fra staten, men mangler deltakelse i sosiale nettverk, sier medarrangør og innleder Rita Sletner.

Ubrukt potensiale
Det fører til tap av selvverd og skaper økt inaktivitet og sykdom. At mange mennesker står utenfor verdiskapingsprosessen i rike Norge betyr at det er et stort ubrukt potensiale som ikke blir tatt ut til samfunnsnyttig tjeneste.

– I Norge har vi tradisjon for å delegere sosialt ansvar til staten. Nav-reformen har så langt synliggjort hvilke utfordringer samfunnet står overfor. Vi må bort fra klienttankegangen og fokusere på ressursene hvert menneske har, sier Sletner

– Sosialt entreprenørskap handler om å bryte fastlagte vaner og mønstre og gjennom innovative handlinger finne unike løsninger på komplekse problemer i den hensikt at endring skal bidra til å gjøre tilværelsen bedre, sier Sletner.

kl 13.00 — 15.00
Bitten Schei i Mother Courage Erfaringer som sosial entreprenør og nettverkslobbyist
Johan H. Andresen, Eier og konsernsjef i Ferd Ferds Sosiale entreprenører — en hypotese om at vi kan gjøre en forskjell
Rita Sletner, ass. generalsekretær i Venstre Sosialt entreprenørskap som tema i valgkampen?
Ingrid Stange, Leder Formuesforvaltning filantropi /Ashoka Norg Hvordan få til et samarbeid mellom filantroper, politikere og sosiale entreprenører?
Katinka Greve Leiner, Direktør Strategi og kommunikasjon i Innovasjon Norge Trenger Norge sosiale entreprenører?

Gruppediskusjoner kl 15.30 — 17.00
Oppsummeringer i plenum og neste skritt
Møteledere: Christin B. Jørstad og Wenche Wærner
Påmelding Bitten Schei; [email protected] Mobil: 93052850