Venstre lanserte valgkampfilm på tegnspråk

Hordaland Venstre lanserte i dag valgkampens første valgkampvideo på tegnspråk. Filmen er et resultat av Bergen Døvesenters utfordring til alle partiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

– Det er flaut at vi ikke har gjort dette før, for dette var overraskende enkelt å få til. Å tilrettelegge valgkampinformasjon på tegnspråk handler hundre prosent om vilje, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen, Hordaland Venstres andrekandidat.

YouTube Lars-Henrik Tolk

Tok utfordring på strak arm
Det var under en debatt på Bergen Døvesenter torsdag 3.september at alle partiene i Hordaland ble utfordret på hvorfor de ikke har valgkampinformasjon tilgjengelig på tegnspråk. Venstre tok utfordringen på strak arm, og med god hjelp fra tre frivillige tegnspråktolker har partiet laget en video som presenterer Venstres tre viktigste valgkampbudskap på tegnspråk.

Lars-Henrik Paarup Michelsen

– Formålet med filmen er todelt. For det første håper vi å nå hørselshemmede og døve velgere med politikken vår, og for det andre ønsker vi å minne landets politiske partier, inkludert oss selv, om at tegnspråk faktisk er et offisielt språk i Norge, sier Paarup Michelsen.

Venstrepolitikeren mener at politisk informasjon tilrettelagt for hørselshemmede bør være selvsagt fra alle partier ved neste valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**