– Viktig å samles nå

I dag åpner Unge Venstres tradisjonsrike sommersamling på Tromøya utenfor Arendal. – Det føles veldig riktig å komme sammen nå, sier UV-leder Sveinung Rotevatn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

AUF-flagget og Oslo kommunes byvåpen på Unge Venstres sommerleir 2011

Etter terrorangrepet mot Oslo og Utøya forrige uke vurderte Unge Venstres å avlyse sin egen sommerleir, men tilbakemeldingene fra medlemmen var unisone: Det er nå vi trenger å samles. I stedet for å avlyse blir sommerleiren omgjort til en sommersamling, og programmet blir kortet ned.

– Det vil bli en trygg og god samling, med et bra faglig og sosialt innhold, sier Rotevatn. – Unge Venstre er en stor familie, og som alle familier har vi behov for å samles. Ikke minst i vanskelige tider.

Rotevatn understreker at sommersamlingen arrangeres i samråd med AUF, de andre ungdomsorganisasjonene, og med PST. Voksne vil være tilstede hele tiden, og samlingen vil få daglige besøk av politiet.

Sveinung Rotevatn på Unge Venstres sommerleir 2011

Foto: Eva Kvelland

– Barbarisk angrep
Åpningsdagen begynte med en minnemarkering, der Rotevatn holdt appell.

– Det barbariske angrepet på AUFs sommerleir var på mange måter et angrep på oss alle, sa han. — Og med oss mener jeg det ungdomspolitiske Norge. Mange her, meg selv inkludert, kjente noen som mistet livet på Utøya. Ungdom som er borte, for alltid. Tragedien er nærmest ikke til å fatte, og sorgen er bunnløs.

– Verdiene som gjerningsmannen gikk til angrep på står vi sammen om i det ungdomspolitiske miljøet. Vi føler nok alle at vi kunne blitt rammet av det samme angrepet. Det ble AUF som måtte bære børen, og den må være uendelig tung å bære, sa Rotevatn.

– At en slik forferdelig handling kunne finne sted på en politisk ungdomsleir, gjorde selvsagt at vi i Unge Venstre fikk en vanskelig avgjørelse å ta: Skue vi arrangere vår egen sommerleir, bare én uke etter? Jeg er glad for at vi landet på et ja. Jeg er glad for at vi er samlet her i dag. For etter hvert som den dramatiske sannheten begynte å synke inn i oss, begynte også meldingene å tikke inn på min mobiltelefon. “Ikke avlys sommerleiren”, “Det er nå vi må samles”, “Ingen terrorist skal stoppe vårt engasjement” var meldinger som gikk igjen.

– For det er bare slik vi kan vinne; ved å heve røstene våre for liberale og demokratiske verdier, røster som en terrorist forsøkte å skyte og bombe til stillhet.

Helge Solum Larsen på Unge Venstres sommerleir 2011

Foto: Eva Kvelland

– Får frem det beste
Også stortingspresent Per Arne Dahl og Venstre-nestleder Helge Solum Larsen holdt appeller.

– Det er demokratiet som får frem det beste i oss, sa Solum Larsen. Vi står skulder til skulder med våre medmennesker, vi yter det maksimale, vårt liv om nødvendig, for å hegne om det og de man er glad i. Angrepet var terror mot oss alle. Sorgen er vår felles sorg.

Venstre står her last og brast med dere unge, var Solum Larsens budskap. – Det er dere som bærer demokratiets framtid på deres skuldre. Dere bestemmer hvilke verdier og holdninger Norge skal preges av i årene som kommer. Dere vet at vi ikke kan ta noe for gitt. Vi er umåtelig stolte av dere! For vi vet dere vil kjempe.

Etter appellene tente deltakerne lys og la ned blomster til minne om ofrene for terroraksjonen. Samtidig er Sveinung Rotevatn opptatt av samlingen ikke bare må være en sørgesamling.

– Gjerningsmannen forsøkte å stoppe ungdommer som diskuterte politikk. Derfor skal vi nå diskutere både utdanning, klima og EU-saken, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**