Peker på godsterminal til Rådal – og utredning av terminal på Flesland øst

Foto: Francisco Munoz

Byrådet peker på Rådal for plassering av ny godsterminal. Samtidig ber byrådet om at det utredes andre løsninger, som “rullebane 2”-området på Flesland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Per-Arne Larsen
Venstres gruppeleder Per-Arne Larsen er glad for at byrådet vil at godsterminal på Flesland øst-området også skal utredes.

– Det har vært svært viktig for Venstre å jobbe for at godsterminalen og godshavn flyttes ut av Bergen sentrum så raskt som mulig. Vi har derfor hele tiden vært innstilt på at vi skal peke tydelig på hvilke av de tre alternativene som er det best egnet. Samtidig er vi fornøyde med at byrådet ønsker at Flesland øst, hvor en potensiell rullebane 2 skal ligge, utredes som mulig godsterminal, sier Venstres gruppeleder Per-Arne Larsen.

Hensyn til nærmiljøet

Byrådet peker på at Rådal-alternativet har best markedsmessig plassering med kort avstand til dit varene skal. Plasseringen gir også minst transport og utslipp, og har umiddelbar nærhet til ny E39 og Ringvei Vest.

Dersom staten legger en ny godsterminal til Rådal, forutsetter byrådet at knutepunktet utformes og plasseres slik at negative virkninger på nærmiljø, kulturminner og natur begrenses. Skog og turløyper må reetableres i nær tilknytning til området.

Byrådet understreker også at nye vegløsninger i minst mulig grad må belaste nærområdet med tungtrafikk og forurensing.

Unneland, Espeland og Haukås uaktuelle

Alternativene Unneland og Haukås krever begge at minimum 40 hus rives. Plassering på Espeland vil berøre 100 boliger. Det er også betydelige konflikter knyttet til landbruksjord og biologisk mangfold. Byrådet mener derfor at disse tre alternativene ikke er aktuelle lokaliseringer for ny godsterminal.

Haukås-alternativet ligger feil plassert i forhold til tyngdepunktet for godstransport, og vil gi mer transport og større utslipp enn plassering i Rådal. Det er også fare for økt trafikk gjennom sentrum.

– Dersom staten velger Rådal-alternativet stiller vi klare krav til utforming og skjerming slik at ulempene blir minst mulig. Vi velger bort Haukås, Espeland og Unneland fordi det er viktig å gi beboerne trygghet for at de ikke blir tvangsflyttet, sier byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap).

Godshavn på Ågotnes

At Jernbaneverket ikke anbefaler samlet konsept for jernbaneterminal og godshavn gjør det mulig å realisere andre havnealternativer enn Sletten, hvor en havn vil ramme naturmiljøverdier tungt.

Byrådet anbefaler gradvis utflytting av godshavnen fra Dokken i Bergen sentrum til Ågotnes i Fjell kommune. Dette vil frigjøre Dokken til byutvikling. Hensynet til kostnader, gjennomførbarhet og regionalt samarbeid er vektlagt i beslutningen. Det forutsettes at regionens nye havneselskap spiller en sentral rolle i utviklingen av Ågotnes som godshavn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**