– En viktig seier for norsk ulv

- Denne beslutningen sikrer at ulv fortsatt er en del av norsk natur og tar også et ansvar for den skandinaviske ulvestammen, påpeker Ola Elvestuen., Foto: Angell Williams

– Dette var en riktig og klok avgjørelse. Ulv er en del av norsk natur, og skal fortsatt være det, sier Venstres nestleder og leder i Stortingets energi- og miljøkomite, Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I dag (20.12) kom nyheten om at Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) ikke tillater å skyte fire ulveflokker i Hedmark.

– Forhandlingene om ulvemeldingen i vår markerte et brudd og slutten på tolv år med brede politiske forlik om norsk rovdyrpolitikk. Men nå har heldigvis statsråden tatt til fornuft, sier Elvestuen.

Lovverket respekteres

Det var lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet som konkluderte med at det ikke er hjemmel for felling av de fire aktuelle revirene. For å felle ulv, må skadepotensialet være av et visst omfang og alvorlighetsgrad. I denne saken har lovavdelingen altså konkludert med at Naturmangfoldsloven og Bernkonvensjonen ikke er oppfylt.

– Denne beslutningen viser at vi har et nasjonalt lovverk i naturmangfoldsloven som må følges, og at vi også må følge de internasjonale forpliktelsene i Bern-konvensjonen, sier nestlederen.

Resultatet er at lisenskvoten kuttes fra 47 til de 15 ulvene det allerede er tillatelse til å felle.

– Vi kan ikke ha vilkårlig nedskyting av den norske ulvestammen. Denne beslutningen sikrer at ulv fortsatt er en del av norsk natur og tar også et ansvar for den skandinaviske ulvestammen, påpeker Elvestuen.

Les Klima- og miljødepartementets avgjørelse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**