Buskerud Venstre vil kjempe for Buskerudbypakke 2

Bysykkelstativ, Foto: zoetnet, Flickr.

-Ja, for det er altså sånn at dette er Høyre sitt ansvar. Det er de som har presset gjennom «selvmordsparagrafen» i Buskerudbypakke 2, og det er de som har sittet musestille i forhandlingene for NTP for å passe nøye på at denne paragrafen blir utløst, sier stortingskandidat Rebekka Borsch og Venstres gruppeleder på Fylkestinget Anders Wengen og er oppgitt over Høyre som vil skrote miljøpakken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Buskerudbypakke 2 er en miljøpakke. Hovedmålet med den, selve grunnlaget for de nasjonale midlene er at vi oppnår nullvekst i trafikken. Dette er regjeringen, inkludert samferdselsminister Solvik fra Frp, enige i.

Vi vil derfor ikke få nasjonale midler til en ny pakke som ikke oppfyller dette.

Anders Wengen er oppgitt over Høyre i saken om Buskerudbypakke 2.

Skal vi oppnå nullvekst, er det ikke løsningen å kanalisere gjennomgangstrafikken utenfor byen. Det vil ikke redusere veksten i trafikken, og det vil heller ikke gjøre noe med trafikkaoset i Drammen, da kun 12 % av trafikken i vårt område er gjennomgangstrafikk.

Drammen er det eneste bymiljøområdet i Norge av denne størrelsen som ikke har et eneste trafikkbegrensende tiltak gjennomført. Ikke ett eneste!

Flere biler

Vi er i den paradoksale situasjon at det er flere biler per innbygger i Drammen enn det er i Numedal. Drammen er den byen i Norge med flest biler i forhold til befolkningen. Dersom pakken nå blir sendt tilbake, betyr det at alle tiltak utsettes på ubestemt tid.

Det gjelder ikke bare det økte kollektivtilbudet, det gjelder også veiprosjektene. Blant annet Konnerud-nedføringen som igjen blir utsatt – og det nok en gang med en Høyreordfører ved roret.

At Høyre og Frp nå feirer at staten ikke fullfinansierer ny Holmenbru eller nytt løp i Strømsåstunnelen er underlig, men det får de ta med velgerne sine.

Vi vil jobbe på helt fram til lanseringstidspunktet for NTP for å fikse dette, sier Rebekka Borsch.

At Frp feirer at det største kollektivløftet denne regionen noensinne har sett blir kassert, er ikke overraskende. Men at Høyre gjør det er både skuffende og overraskende.

Får regningen

De som sitter igjen med regningen for at Høyre i Drammen har motarbeidet pakken er næringslivet, det er barn og unge og det er eldre som er avhengig av kollektiv, samt en stor gruppe innbyggere i Lier, Drammen, Nedre og Øvre Eiker som tenker framover, som ønsker å bidra til renere luft og bedre og enklere løsninger på sine hverdagsutfordringer.

Ja, for det er altså sånn at dette er Høyre sitt ansvar. Det er de som har presset gjennom «selvmordsparagrafen» i Buskerudbypakke 2, og det er de som har sittet musestille i forhandlingene for NTP for å passe nøye på at denne paragrafen blir utløst.

I Venstre har vi ikke gitt oss.

Det er fortsatt et par uker igjen før NTP presenteres. Vi vil jobbe på helt fram til lanseringstidspunktet for å fikse dette. Vi vet vi må gjøre det alene, for verken Frp eller Høyre vil ta i en pakke som har å gjøre med miljø.

De vil ha en veipakke og det løser faktisk ingenting.

Rebekka Borsch
Stortingskandidat