Vefsn Venstre samlet inn 16 sekker søppel på strandryddedagen

Vefsn Venstre fulgte oppfordringen fra Hold Norge Rent om å rydde strender lørdag 6. mai.

Sammen løfter Hold Danmark Rent, Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringrás (Færøyene), Landvernd (Island), Håll Sverige Rent og Hold Norge Rent kampen mot marin forsøpling opp på et nordisk nivå gjennom Nordisk strandryddedag 6. mai 2017.

– Vårt mål er blant annet økt bevissthet om marin forsøpling som miljøproblem og økt mobilisering til opprydding over hele Norden, forteller daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen, som også er nordisk prosjektleder for Nordisk strandryddedag 2017 og initiativtaker til samarbeidet. Strandryddedagen er Norges største kollektive ryddedugnad, og i år forventer Hold Norge Rent flere deltakere enn noensinne.

Vi er sjokkerte over mengden av søppel som ligger rundt om i naturen sier leder for lokalpartiet, Franziska Wika, og gruppeleder for Venstre i kommunestyret, Carola Karl Urvik.

Aksjonen ble gjort i samarbeid med det lokale renovasjonsselskapet SHMIL som hentet søppelsekkene gratis og opplyser at det var tilsammen 130kg søppel som ble samlet inn.

Tommel opp vedgir Toril Forsmo fra renoveringsselskapet SHMIL.

Vi takker også matvarekjeden SPAR for sponsering av grillmat slik at vi kunne kose oss etterpå i finværet ved en ryddet strand.

Venstre fikk også applaus fra hele kommunestyret for sin innsats.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**