Stortingsgruppen støtter Melbys Nobelnominasjon til Hongkong

Ted Hui og Guri Melby
Ted Hui fra Democratic Party og Guri Melby, Foto: Thomas Lien

På sitt konstituerende gruppemøte onsdag 29. januar stilte hele Venstres stortingsgruppe seg bak Guri Melbys nominasjon av befolkningen av Hongkong til Nobels fredspris.

Venstres nye parlamentariske nestleder Ola Elvestuen begrunnet beslutningen slik:
– Millioner av mennesker risikerer livet sitt for frihet på gatene i Hongkong. Deres skjebne er avgjørende for Kinas rolle i verden, og derfor fortjener de Nobels fredspris. Fredsprisen vil være enormt viktig for å styrke befolkningens moral og viljestyrke i en vanskelig situasjon.

Nominerte Hongkongs befolkning

Høsten 2019 nominerte stortingsrepresentant Guri Melby (V) befolkningen i Hongkong til Nobels Fredspris. Melby besøkte Hongkong i september 2019 og opplevde massedemonstrasjonene for frihet og demokrati på nært hold. Hun valgte å nominere befolkningen i Hongkong for å vise at dette er en folkebevegelse med stor støtte i byens befolkning.

Les også: The people of Hong Kong are nominated for the Nobel Peace Prize

Melby er glad for støtten fra resten av Venstres stortingsgruppe:
– Det betyr mye og viser at hele partiet står bak mitt engasjement for befolkningen i Hongkongs rettigheter. Jeg håper Nobelkomiteen ser hvor stort folkelig engasjement det er for befolkningen i Hongkong. Vi står med dem som risikerer liv og levebrød for frihet».

Nobels fredspris

Stortingsrepresentanter kan nominere kandidater til Nobels fredspris. Komiteens beslutning vil som regel være klar på det aller siste komitemøtet før annonseringen i begynnelsen av oktober. Fredag 31. januar gikk fristen ut for å nominere kandidater til prisen.