Slik forhåndsstemmer du på 1-2-3

Visste du at du kan forhåndsstemme fra 10. august til og med 8. september?

I perioden 10. august til 8. september kan du forhåndsstemme i Kommunestyre- og fylkestingsvalget i valglokaler over hele landet.

Hvordan forhåndsstemme:

1. Finn et valglokale. Alle steder du kan forhåndsstemme samles på valglokaler.no. Gå inn og søk opp hvor du kan stemme i din kommune og når det holder åpent. Forhåndsstemme i annen kommune? Les mer her: https://www.valg.no/for-velgere/kommunestyre–og-fylkestingsvalget-2023/forhandsstemme/
  2. Ta med legitimasjon. Du får digitalt valgkort i altinn, men det viktigste er at du har med deg legitimasjon for å legitimere deg. Det kan for eksempel være pass, førerkort eller bankkort med bilde. Det må inneholde navn, fødselsdato og bilde
  3. Stem. Når du skal stemme, kommer du inn i et avlukke med mange lister du kan velge mellom. Ta stemmesedlene du vil bruke: En for kommunestyrevalget og en for fylkestingsvalget, hvis du ønsker å stemme ved begge valgene. Gjør eventuelle endringer og brett sammen stemmeseddelen slik at feltet for stempling ligger ut. Da synes det ikke for andre hvilket parti du stemmer på. Ta den med til en valgfunksjonær som stempler stemmeseddelen din, før du kan legge den i valgurnen.

Alt du trenger å vite om å stemme finner du her:

OBS! Har du stemt, så har du stemt. Det er ikke mulig å angre, heller ikke ved å stemme på nytt på valgdagen. Så er du usikker, kan det være lurt å vente noen dager til du har bestemt deg. Siste mulighet til å stemme er på valgdagen 11. september.

Trenger du hjelp til å stemme, kan du få hjelp fra kommunen din og du kan søke om å stemme hjemmefra.

Hvem kan stemme?

• For å stemme i lokalvalget må du være folkeregistrert i en norsk kommune per 30. juni 2023.
  • Du må også ha fylt 18 år innen utgangen av 2023.
  • I tillegg må du oppfylle ett av disse kravene:
    • Du er norsk statsborger og har vært folkeregistrert i Norge.
    • Du er statsborger i Danmark, Finland, Island eller Sverige og er folkeregistrert i Norge.
    • Du er statsborger i et annet land og har vært folkeregistrert i Norge i minst tre år før valgdagen.

Har du forhåndsstemt?

Du kan nå laste opp profilbilde med egen ramme som forteller at du har stemt Venstre.

1. Opprett en bruker i Canva (det er gratis) og gå deretter inn på denne lenken.
  2. Last opp bildet av deg selv som du ønsker å bruke og dra det inn i bilderammen. Juster deretter kantene så bildet blir zoomet inn slik du ønsker.
  3. Last ned den ferdige filen og bytt deretter profilbilde på Facebook.